Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-WFiS-s2-16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0910) Ochrona zdrowia
|
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Wychowanie fizyczne i sport - I rok s2 - sem. zimowy i letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy wiedzy biologicznej oraz z zakresu anatomii i fizjologii człowieka |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w ćwiczeniach - 30 Przygotowanie do ćwiczeń - 70 Przygotowanie do zaliczenia - 40 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada wiedzę o biologicznym rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem udziału w aktywności fizycznej W2 - posiada wiedzę o fizjologicznej charakterystyce aktywności ruchowej w różnych okresach rozwojowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi ocenić rozwój dziecka na podstawie wskaźników biomedycznych U2 - potrafi dostosować oddziaływania wychowawcze do poziomu rozwoju dziecka |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - jest świadomy znaczenia wiedzy biomedycznej dla efektywności procesu edukacyjnego K2 - jest świadomy konieczności aktualizacji wiedzy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ogólna wiedza o rozwoju człowieka. Wiedza na temat układu mięśniowo-szkieletowego, układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego i innych układów, które są zaangażowane w aktywność fizyczną. Wiedza dotycząca ruchu ciała ludzkiego, jak również sił działających na ciało podczas wykonywania różnych ćwiczeń i aktywności sportowych. |
Pełny opis: |
Czynniki rozwoju człowieka. Rozwój ontogenetyczny. Epigenetyka. trend sekularny. Rozwój struktury i funkcji organizmu człowieka. metody oceny rozwoju dzieci. Integracja sensoryczna. Podstawy żywienia w wieku rozwojowym. |
Literatura: |
Podstawowa: A. Jopkiewicz, E. Szuliga, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Radom-Kielce 2005 A. Michajlik i WSP., Anatomia i fizjologia człowieka, Warszawa 2013 J. Górski, Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Warszawa, 2001 B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2007 Doleżych, B., Łaszczyc, P. (2004). Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Toruń: Wyd. Adam Marszałek. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Test – 20 p. max ; minimum 10 p.; 2. Plakat naukowy na wybrany temat z zakresu biomedycznych podstaw (https://pl.wikipedia.org/wiki/Plakat_naukowy) – do 6 p.termin 12.01.24 - ; do 3 dni spóźnienia: -1p, 3-7 dni: -2p 3. Udział ćwiczeniach (dłuższe wypowiedzi,) – do 2 p. Maximum suma – ok. 38 p. 3 3,5 4 4,5 5 60%max 65% max 70% max 80%max 90%max 23-24 25-26 27-30 30-33 34 i więcej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Hagner-Derengowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Hagner-Derengowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Hagner-Derengowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Hagner-Derengowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Błajet | |
Prowadzący grup: | Piotr Błajet, Magdalena Hagner-Derengowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.