Teoria i metodyka pływania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2403-WFiS-s2-NWF-15 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria i metodyka pływania |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Wychowanie fizyczne i sport - I rok s2 - sem. letni - moduły |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu higieny i bezpieczeństwa zajęć w wodzie. Umiejętność pływania uproszczonymi technikami (kraul, grzbiet, styl klasyczny). Umiejętność przepłynięcia 50 m prawidłowo, jednym stylem pływackim. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (33 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 2 godz., - przygotowanie do egzaminu i egzamin - 10 godz.(egzamin 1 godz., samodzielna nauka 9 godz.) Ćwiczenia: Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (32 godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 2 godz., Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 13 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 2 godz. - pisanie prac, projektów - 5 godz. - czytanie literatury - 6 godz. Łącznie: 87 godz. (4 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W11 Student rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka , jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej, zwłaszcza pływania, w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa, K_W14 Posiada wiedzę i zna terminologię z zakresu pływania, człowieka w szczególności powiązanych z zajęciami w wodzie, K_W16 Posiada zasób pojęć i ma wiedzę na temat teorii i metodyki pływania, K_W18 Student posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć z pływania, zna fachową terminologię. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U04 Potrafi komunikować się z osobami, będącymi podmiotami działalności edukacyjnej oraz z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym, K_U06 Posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniego sposobu pływania do kształtowania różnych komponentów zdrowia i sprawności motorycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce, K_U 12 Potrafi prowadzić dokumentację procesu edukacji i procesu nauki oraz doskonalenia pływania, K_U13 Potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia pływania, współdziałać i współpracować zespołowo, podejmować wiodącą rolę w zespołach, K_U14 Posiada umiejętność nauczania podstawowych, ukierunkowanych i specjalnych ćwiczeń z zakresu pływania. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych, zwłaszcza z zakresu pływania, K_K03 Potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role. Umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją zajęć z pływania, K_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania. Dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, K_K06 Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia podczas zajęć w wodzie, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, K_K07 Docenia znaczenie pływania w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie, K_K09 Odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, K_K10 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu pływania i prowadzenia zajęć. |
Metody dydaktyczne: | Metody nauczania: analityczna, syntetyczna, mieszana Metody realizacji zadań: naśladowcza i zadaniowa. Pokaz, prezentacja, opis, pogadanka, metoda ćwiczeniowa, projekt. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Zasady higieny i bezpieczeństwa zajęć w wodzie. Gry i zabawy w wodzie. Wiadomości i ćwiczenia z zakresu pływalności ciała i sił działających na ciało w wodzie. Elementy techniczne pływania poszczególnymi stylami. Nauka i doskonalenie umiejętności pływackich: grzbiet, kraul, styl klasyczny, wybrane przepisy pływania. Metodyka nauczania podstawowych technik pływackich. Samodzielne projektowanie i prowadzenie jednostki zajęciowej na pływalni. |
Pełny opis: |
Bezpieczeństwo i higiena zajęć na pływalni. Gry i zabawy w wodzie jako elementy oswojenia się ze środowiskiem wodnym i pokonanie ewentualnej bariery strachu przed wodą. Współzawodnictwo (np.wyścigi rzędów). Diagnostyka umiejętności pływackich. Elementy sprawdzające pływalność ludzkiego ciała. Nurkowanie w dal i głąb. Nauka i doskonalenie techniki kraula na grzbiecie: -leżenie i poślizgi w wodzie na grzbiecie -praca NN na brzegu basenu i w wodzie: bez deski i z deską -praca RR: stojąc w wodzie, w ułożeniu na grzbiecie praca prR i lR na zmianę, „dokładanka” do kraula na grzbiecie z deską i bez deski -koordynacja pracy RR i NN Nauka i doskonalenie techniki kraula na piersiach: - leżenie i poślizgi w wodzie na piersiach - praca NN bez deski, z deską, z wydechami do wody -pływanie w ułożeniu na boku -zmiany pozycji z grzbietu na piersi - praca RR stojąc na dnie pływalni, z oparciem stóp o brzeg pływalni, z oddechem co kilka ruchów RR, praca prR i lR na zmianę - „dokładanka” do kraula z deską i bez deski - koordynacja pracy RR i NN z oddechem - pływanie kraulem z wdechem co trzy ruchy RR Nauka i doskonalenie pływania stylem klasycznym („żabka”) -praca NN w ułożeniu na grzbiecie, na piersiach z deską , bez oddychania i z wydechem do wody -praca RR w marszu po dnie pływalni bez oddychania i z oddechem -praca RR w leżeniu na piersiach z oddechem (z deską i bez deski) -koordynacja pracy RR w st. klasycznym z NN do kraula na piersiach -koordynacja pracy RR i NN w st. klasycznym (pełna forma stylu klasycznego) Samodzielne projektowanie zajęć w wodzie z wykorzystaniem poznanych zasad nauczania, środków, form i metod nauczania oraz ich prowadzenie. Kontrola wiadomości z zakresu teorii i metodyki nauczania pływania. |
Literatura: |
1. Ogólnopolski program nauczania pływania, PZP, Kraków 2014: http://www.edukacja.edux.pl/p-16988-zabawy-i-cwiczenia-na-glebokiej-wodzie.php, 2. Karpiński R., Pływanie. Podstawy techniki, nauczanie, ŚKKF, Katowice 2009, 3. Pietrusik K., Pływanie – nauczanie i doskonalenie oraz wybrane elementy aqua fitness, TKKF, W-wa 2005, 4. Wybór ćwiczeń w nauczaniu sportowych technik pływania, Głąb Stanisław, Fregata Swimming 2016, 5. Karpiński R., „Pływanie”, AWF Katowice 2002, 6. Orzechowski K., Waade B., „Wskazówki metodyczno-organizacyjne w nauczaniu pływania”, AWF Gdańsk 1993, 7. Gry i zabawy w wodzie: http://www.wzlzsopole.pl/dokumenty/do_pobrania/podręcznik_umiem_pływac.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: Znajomość technik pływackich, niektórych przepisów pływania (rozmowa) i metodyki nauczania (prezentacja) oraz budowy osnowy zajęć rekreacyjnych lub sportowo-rekreacyjnych w wodzie, zaprojektowanie zajęć, poprowadzenie wg własnego projektu, samodzielnie, części lub całości zajęć pływania, bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność. Kryteria ocen: Ocena końcowa z ćwiczeń wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,30 – dostateczny, 3,31-3,70 – dostateczny plus, 3,71-4,20 – dobry, 4,21-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. Zaliczenie wykładów - egzamin: 60-69% -3,0; 70-79% - 3,5; 80-87% - 4,0; 88-94% - 4,5; 95-100% - 5,0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grabowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grabowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Grabowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.