Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia pamięci dla nie-psychologów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-OG-PP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia pamięci dla nie-psychologów
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Zajęcia ogólnouniwersyteckie w języku polskim oferowane przez WFiNS
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zajęcia niedostępne dla studentów kierunku Psychologia

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz.

2. Praca indywidualna studenta – przygotowanie do zajęć i zaliczenia: 45 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W01: Zna omawiane podczas zajęć koncepcje teoretyczne i kierunki badań kluczowe dla tematyki zajęć

W02: Zna przebieg omawianych podczas zajęć procesów pamięciowych

W03: Zna omawiane podczas zajęć definicje i metody badawcze z zakresu tematyki zajęć


Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: Potrafi scharakteryzować omawiane podczas zajęć procesy pamięciowe

U02: Umie posługiwać się terminologią z zakresu omawianych zagadnień

U03: Umie wskazać praktyczne zastosowania wybranych prawidłowości omawianych podczas zajęć

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: Potrafi krytycznie ocenić poziom własnej wiedzy na temat procesów pamięciowych

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie - w sposób przystępny dla studentów wszystkich kierunków - podstawowych informacji z zakresu procesów pamięci, tj. prawidłowości dotyczących odbioru, przechowywania i odtwarzania informacji. Przedstawione zostaną także podstawowe metody badawcze z tej dziedziny oraz wyniki badań i studiów przypadków dotyczących różnych typów zaburzeń pamięci oraz jej zniekształceń, czyli tzw. „fałszywych wspomnień”. Studenci będą mieli również okazję przetestować funkcjonowanie własnej pamięci oraz dowiedzieć się tego, jak najskuteczniej uczyć się - wg wyników badań z zakresu psychologii pamięci. Uczestnictwo w wykładzie ma pomóc w rozwijaniu umiejętności stosowania nabytej wiedzy i umiejętności w codziennym życiu.

Pełny opis:

Treści tematyczne:

1. Jak się skutecznie uczyć (wg odkryć psychologii poznawczej)

2. Pamięć: czym jest, jej, cechy i funkcje

3. Rodzaje pamięci 1

4. Rodzaje pamięci 2

5. Mechanizmy pamięciowe: kodowanie i zapamiętywanie

6. Mechanizmy pamięciowe: przechowywanie i odtwarzanie

7. Mechanizmy pamięciowe: zapominanie

8. Zaburzenia pamięci 1

9. Zaburzenia pamięci 2

10. Pamięć wybitna

11. Zniekształceni pamięci 1

12. Zniekształceni pamięci 2

13. Zniekształceni pamięci 3

14. Jak się uczyć wg psychologii pamięci

15. Test wiadomości

Literatura:

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 6.6 „Pamięć i uczenie się”, s. 418-445.

Metody i kryteria oceniania:

Test (online): test wielokrotnego wyboru z minimalnym progiem zaliczenia (50% + 1pkt).

Możliwa jest jednokrotna poprawa wyłącznie ocen niedostatecznych.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Ulatowska
Prowadzący grup: Joanna Ulatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Ulatowska
Prowadzący grup: Joanna Ulatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Ulatowska
Prowadzący grup: Joanna Ulatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)