Biologiczne mechanizmy zachowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-1-BMZ-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Biologiczne mechanizmy zachowania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia I rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h/ 1 punkt ECTS - praca indywidualna studenta: 30 h/ 1 punkt ECTS - przygotowanie się do egzaminu: 30 h/ 1 punkt ECTS Razem: 90 h, 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student posiada wiedzę z zakresu: - Budowy i funkcjonowania neuronu, roli komórek glejowych, mechanizmów powstawania potencjałów czynnościowych i postsynaptycznych oraz neuroprzekaźnictwa; - Anatomii i organizacji funkcjonalnej mózgu, budowy i roli rdzenia kręgowego; - Organizacji i funkcji autonomicznego układu nerwowego; - zależności między układem nerwowym i hormonalnym; - najważniejszych i powszechnie stosowanych współczesnych metod badania mózgu, - podstaw percepcji wzrokowej, budowy szlaku wzrokowego, zaburzeń widzenia, budowy oka, działania komórek receptorowych, mechanizmów widzenia. - innych niż wzrok modalności (słuch, równowaga, czucie somatosensoryczne, smak i węch). Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – wiedza: K_W01, K_W06, K_W07, K_W08, K_W10, K_W11, K_W24. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, dyskutować z nimi oraz stawiać pytania wynikające z dotychczasowych danych z literatury. Potrafi wskazać lokalizację najważniejszych struktur czy obszarów funkcjonalnych (np. pierwszorzędowa kora ruchowa, płacik ciemieniowy górny, zakręt skroniowy dolny, wyspa i inne). Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – umiejętności: K_U05, K_U07, K_U08. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii. Potrafi dyskutować wykazując się kulturą osobistą i szacunkiem do odmiennej opinii innych dyskutantów. Wykazuje ciekawość poznawczą. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia – kompetencje społeczne: K_K02, K_K05, K_K11. |
Metody dydaktyczne: | - wykład konwersatoryjny; - dyskusja. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego oraz narządów zmysłów i szlaków zmysłowych. Ponadto, na wykładach omawiane są zagadnienia dotyczące fizjologii i biochemii komórki nerwowej, mechanizmów powstawania potencjałów postsynaptycznych i czynnościowych oraz neurotransmisji. Przedstawiane są także w miarę możliwości (czasu) podstawy z zakresu współczesnych metod badania mózgu, np. EEG, MRI, PET czy TMS. |
Pełny opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów. W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: - Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce. - Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych). - Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego. - Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego. - Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy). - Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym. |
Literatura: |
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. - S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk. - J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006; - P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009; - C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011; - V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny z wykładów. Jest to test jednokrotnego wyboru. Kryteria poszczególnych ocen z egzaminu: Mniej niż 60% - ocena niedostateczna 60-69% - dostateczny 70-74% - dostateczny plus 75-84% - dobry 85-90% - dobry plus 91-100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego oraz narządów zmysłów i szlaków zmysłowych. Ponadto, na wykładach omawiane są zagadnienia dotyczące fizjologii i biochemii komórki nerwowej, mechanizmów powstawania potencjałów postsynaptycznych i czynnościowych oraz neurotransmisji. Przedstawiane są także podstawy z zakresu współczesnych metod badania mózgu, np. EEG, MRI, PET czy TMS. |
|
Pełny opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów. W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: - Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce. - Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych). - Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego. - Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego. - Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy). - Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym. |
|
Literatura: |
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. - S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk. - J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006; - P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009; - C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011; - V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego oraz narządów zmysłów i szlaków zmysłowych. Ponadto, na wykładach omawiane są zagadnienia dotyczące fizjologii i biochemii komórki nerwowej, mechanizmów powstawania potencjałów postsynaptycznych i czynnościowych oraz neurotransmisji. Przedstawiane są także podstawy z zakresu współczesnych metod badania mózgu, np. EEG, MRI, PET czy TMS. |
|
Pełny opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów. W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: - Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce. - Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych). - Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego. - Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego. - Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy). - Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym. |
|
Literatura: |
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. - S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk. - J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006; - P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009; - C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011; - V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego oraz narządów zmysłów i szlaków zmysłowych. Ponadto, na wykładach omawiane są zagadnienia dotyczące fizjologii i biochemii komórki nerwowej, mechanizmów powstawania potencjałów postsynaptycznych i czynnościowych oraz neurotransmisji. Przedstawiane są także podstawy z zakresu współczesnych metod badania mózgu, np. EEG, MRI, PET czy TMS. |
|
Pełny opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu anatomii i organizacji funkcjonalnej układu nerwowego, budowy i elektrofizjologii komórki nerwowej, szlaków zmysłowych i narządów zmysłów. W ramach wykładów omówione zostaną kolejno następujące zagadnienia: - Przypomnienie podstaw z zakresu: biologia komórki zwierzęcej, przede wszystkim komórki nerwowej; Potencjały postsynaptyczne i czynnościowe; Rodzaje i funkcje gleju; Neuroprzekaźnictwo; kanały jonowe; rola białek i ich synteza w komórce. - Terminologia dotycząca opisu układu nerwowego (rodzaje przekrojów, nazewnictwo dotyczące lokalizacji obszarów i struktur mózgowych). - Anatomia i organizacja funkcjonalna (podstawy) układu nerwowego: ośrodkowego i obwodowego. - Organizacja i znaczenie autonomicznego układu nerwowego. - Drogi sensoryczne (szlak wzrokowy, słuchowy, itd.), mechanizmy widzenia, słyszenia, zmysłu równowagi, czucia skórnego, smaku i węchu na poziomie narządów zmysłów i na poziomie mózgu (podstawy). Skutki zaburzonego działania narządów zmysłów i lezji określonych ośrodków zmysłowych w obrębie ośrodkowego układu nerwowego (podstawy). - Rola układu dokrewnego i zależność między nim a układem nerwowym. |
|
Literatura: |
- D. L. Felten i R. Józefowicz (2007). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. - S. Stahl (2009). Podstawy psychofarmakologii. Teoria i praktyka. Tom 1. Wydawnictwo VIA MEDICA, Gdańsk. - J. Kalat "Biologiczne podstawy psychologii". Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006; - P. Jaśkowski "Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł". Warszawa, wydawnictwo Vizja, Warszawa, 2009; - C. Frith "Od mózgu do umysłu". Warszawa, Wydawnictwa UW, 2011; - V. S. Ramachandran (2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.