Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Etologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-1-ETO-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etologia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia I rok sj - zajęcia obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak - kurs otwarty dla wszystkich

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

- godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h/ 1 punktu ECTS

- przygotowanie do egzaminu końcowego – 60 h

Razem: 60 h, 2 punkty ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Znajomość czynników kształtujących i regulujących zachowanie u różnych gatunków zwierząt (K_W04)

W2. Wiedza odnośnie mechanizmów ewolucyjnych zachowania (K_W22, K_W26)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Umiejętność interpretowania wskaźników behawioralnych (K_U01)

U2. Umiejętność rozpoznawania zachowań intencjonalnych vs nieintencjonalnych, instynktownych, odruchowych (K_U15)

U3. Umiejętność analizy zachowania na poziomie teorii ewolucji (K_U06)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Potrafi skutecznie argumentować za złożonością zachowania oraz potrafi wskazać zachowania homologiczne i analogiczne u różnych gatunków, a także wyjaśnić zachowania na poziomie strategii ewolucyjne stabilnej (K_K01)

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot jest elementem bloku Biologicznych Mechanizmów Zachowania. Wykład koncertuje się na zagadnieniach etologii klasycznej ze szczególnym uwzględnieniem różnych teorii instynktów. Ma za zadanie zapoznać studentów ze współczesną teorią ewolucji oraz nauczyć mechanizmów sterujących ewolucją zachowania. Uświadomić młodym psychologom, że przede wszystkim jesteśmy zwierzętami z rzędu naczelnych i że nasze zachowania nie wzięły się znikąd.

Pełny opis:

Cykl 15 wykładów obejmuje podstawy zachowania obejmujące wszystkie piętra organizacji zachowania od odruchowych, elementarnych poprzez zachowania sterowane instynktownie, kończąc na zachowaniach intencjonalnych. Poruszane są też zagadnienia dotyczące procesów ewolucji zachowania oraz strategii ewolucyjnie stabilnych.

1. Elementarne formy zachowania - odruchy

2. Zachowania instynktowne - co to jest popęd?

3. Mechanizmy zachowań popędowych

4. Konflikt popędów i rytualizacja zachowania

5. Wybrane teorie instynktu

6. Teoria ewolucji Karola Darwina

7. Współczesny ewolucjonizm i ewolucja zachowania

8. Płeć, rozród i opieka nad potomstwem w ujęciu ewolucyjnym

9. Zachowania terytorialne i ich ewolucja

10. Ewolucja grup - od agregacji do grupy społecznej

11. Ewolucyjne korzenie zachowań prospołecznych

12. Ewolucyjne podstawy zachowań moralnych

13. Procesy uczenia się jako niezbędny element zmiany zachowań

14. Komunikacja oraz język

15. Świadomość precepcyjna i introspekcyjna w ujęciu ewolucyjnym

Literatura:

* Pisula, W. (2000). Rozdział 5 w: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: GWP.

* Sadowski, B., Chmurzyński, J. (1989). Biologiczne mechanizmy zachowania. Warszawa. PWN. Rozdziały 10, 12, 13, 14, 16, 17 i 18.

* Kaleta, T. (2003). Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z egzaminu w formie testu - próg zaliczenia 60%; dst+70%; db 80%; db+85%,; bdb powyżej 90%.

(W1, W2, U1, U2, U3, K1)

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Trojan
Prowadzący grup: Maciej Trojan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Trojan
Prowadzący grup: Maciej Trojan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Trojan
Prowadzący grup: Maciej Trojan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)