Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-1-LOG-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia I rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godzin konwersatorium - praca indywidualna studenta: 30 godzin - konsultacje z prowadzącym: 10 godzin - przygotowanie do sprawdzianu końcowego / egzaminu: 20 godzin Razem: 90 godzin / 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W29 - zna elementy klasycznego rachunku zdań, klasycznego rachunku kwantyfikatorów oraz podstawy teorii zbiorów. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U19 - potrafi wyprowadzać wnioski zgodnie z zasadami logiki oraz dostrzegać podstawowe błędy logiczne w rozumowaniu innych osób. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - potrafi określać priorytety służące realizacji zadań oraz celów zarówno zawodowych, jak i naukowych |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące - pokaz • Metody podające: - wykład konwersatoryjny • Metody poszukujące: - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
W ramach kursu zostaną omówione podstawowe działy logiki: logika zdań, sylogistyka, klasyczna logika kwantyfikatorów, teoria zbiorów i relacji oraz formalna teoria dedukcji naturalnej. Zostanie omówiony także związek formalizmu logicznego z językiem naturalnym. |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci gruntownie zaznajomią się z podstawowymi pojęciami logiki, takimi jak wynikanie, równoważność, sprzeczność itp. Potoczne znaczenia tych pojęć będą konfrontowane z ich znaczeniami stosownymi w logice, rozumianej jako dział nauki, co m.in. wiąże się z problemem rozbieżności sensu stałych logicznych i ich odpowiedników w języku naturalnym. Przedstawione również zostaną sposoby wykorzystania wymienionych wyżej pojęć w metodologii nauk (uzasadnianie twierdzeń, sprawdzanie hipotez itp.). Mowa również będzie o błędach logicznych i antynomiach semantycznych. Inne poznane na zajęciach ważne pojęcia to: tautologia, kontrtautologia, zdanie logicznie prawdziwe (fałszywe), zdania sprzeczne, możliwość definiowania jednych wyrażeń za pomocą innych. Kwestie te będą zaprezentowane na przykładzie logiki klasycznej. Zostanie omówiony sztuczny język logiki kwantyfikatorów i jego związek z językiem naturalnym. Będzie miało to charakter elementarnego wprowadzenia, wywodzącego się z samej genezy pojęcia kwantyfikatora ogólnego i szczegółowego. Omówimy – pochodzącą od Arystotelesa – teorię wynikania tzw. zdań kategorycznych, czyli wynikania związanego ze zwrotami kwantyfikującymi „każde” („żadne”) i „jakieś”. Użyte przy tym zostaną metody diagramów Venna i kół Eulera. W ramach zajęć omawiane są następujące tematy: 1. Wprowadzenie do problematyki logiki. Różne sposoby uzasadniania prawdziwości zdań. Uzasadnianie sądów bezpośrednie i pośrednie. Rodzaje uzasadniania pośredniego. Wnioskowania uprawdopodobniające. Antynomie semantyczne. 2. Pojęcie zdania w sensie logicznym – prawdziwe, fałszywe i bez wartości logicznej. Tzw. stałe logiczne. 3. Schematy wnioskowania (poprawne; niepoprawne). 4. Wynikanie w sensie ogólnym, a tzw. wynikanie logiczne. Wynikanie analityczne a wynikanie logiczne. 5. Pojęcie sprzeczności a pojęcie sprzeczności logicznej. Związek wynikania z pojęciem sprzeczności. Związki wykluczania, dopełniania i równoważności logicznej. 6. Język logiki klasycznej. Zdania logicznie prawdziwe (tautologie) a wynikanie logiczne i równoważność logiczna. Teza logiki klasycznej. Wzajemna definiowalność funktorów. 7. Kwadrat Logiczny. Sylogistyka – teoria wynikania zdań kategorycznych. Metody diagramów Venna i kół Eulera jako wprowadzenie do teorii mnogości. 8 Elementy teorii mnogości. 9. Metody dowodowe, metoda dedukcji nie wprost. 10. Kwantyfikatory. Zależności między układami funktorów i kwantyfikatorów, oraz ich semantyczne odpowiedniki w języku naturalnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: — Materiały autorstwa prowadzącego zajęcia, oraz wybrane fragmenty pozycji z poniższej literatury. Literatura — Ajdukiewicz, Kazimierz, Język i poznanie, tom II, PWN, Warszawa 1965. — Ajdukiewicz, Kazimierz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1974. — Borkowski, Ludwik, Logika formalna, PWN, Warszawa 1970 (również inne wydania). — Borkowski, Ludwik, Elementy logiki formalnej, PWN, Warszawa 1972. — Omyła, Mieczysław, Zarys logiki, WSiP, Warszawa 1995. — Malinowski, Grzegorz, Logika ogólna, UŁ (2007), wyd. III, PWN (2010). — Stanosz, Barbara, Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa 1997 (oraz inne wydania). — Stanosz, Barbara, Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 1997. — Szymanek, Krzysztof, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2000. — Grandy, Richard, oraz Daniel Osherson, Sentential Logic for Psychologists, dostępne online: http://www.princeton.edu/~osherson/primer.pdf — Kuratowski, Kazimierz: Wstęp do teorii mnogości i topologii, PWN, Warszawa 1975. — Rasiowa, Helena, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, Warszawa (dowolne wydanie). — Wójcicki, Ryszard, Wykłady z logiki z elementami teorii wiedzy. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003 — Ziembiński, Zygmunt, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1997 (oraz inne wydania). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie odbywać się będzie na podstawie wyników uzyskanych z egzaminu podzielonego na dwie części (ocena obu części ma tę samą wagę). Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej wyników procentowych z ww. prac, zgodnie z następującymi kryteriami: 5 - od 90% (włącznie) - do 100% 4,5 - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie), 4 - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie), 3,5 - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie), 3 - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie). 2 - od 0% - do 50% (wyłącznie). W przypadkach uzasadnionych warunkami zewnętrznymi, dopuszcza się możliwość przeprowadzenia obu bądź jednej z części egzaminu metodą zdalną. Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich - poza być może dwoma - zajęciami. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nasieniewski | |
Prowadzący grup: | Marek Nasieniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nasieniewski | |
Prowadzący grup: | Marek Nasieniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nasieniewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jarmużek, Marek Nasieniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.