Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Logika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-1-LOG-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Logika
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia I rok sj - zajęcia obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

- godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godzin konwersatorium

- praca indywidualna studenta: 30 godzin

- konsultacje z prowadzącym: 10 godzin

- przygotowanie do sprawdzianu końcowego / egzaminu: 20 godzin

Razem: 90 godzin / 3 punkty ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W29 - zna elementy klasycznego rachunku zdań, klasycznego rachunku kwantyfikatorów oraz podstawy teorii zbiorów.


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U19 - potrafi wyprowadzać wnioski zgodnie z zasadami logiki oraz dostrzegać podstawowe błędy logiczne w rozumowaniu innych osób.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 - potrafi określać priorytety służące realizacji zadań oraz celów zarówno zawodowych, jak i naukowych


Metody dydaktyczne:

• Metody dydaktyczne eksponujące

- pokaz

• Metody podające:

- wykład konwersatoryjny

• Metody poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

W ramach kursu zostaną omówione podstawowe działy logiki: logika zdań, sylogistyka, klasyczna logika kwantyfikatorów, teoria zbiorów i relacji oraz formalna teoria dedukcji naturalnej. Zostanie omówiony także związek formalizmu logicznego z językiem naturalnym.

Pełny opis:

Na zajęciach studenci gruntownie zaznajomią się z podstawowymi pojęciami logiki, takimi jak wynikanie, równoważność, sprzeczność itp. Potoczne znaczenia tych pojęć będą konfrontowane z ich znaczeniami stosownymi w logice, rozumianej jako dział nauki, co m.in. wiąże się z problemem rozbieżności sensu stałych logicznych i ich odpowiedników w języku naturalnym. Przedstawione również zostaną sposoby wykorzystania wymienionych wyżej pojęć w metodologii nauk (uzasadnianie twierdzeń, sprawdzanie hipotez itp.).

Mowa również będzie o błędach logicznych i antynomiach semantycznych.

Inne poznane na zajęciach ważne pojęcia to: tautologia, kontrtautologia, zdanie logicznie prawdziwe (fałszywe), zdania sprzeczne, możliwość definiowania jednych wyrażeń za pomocą innych. Kwestie te będą zaprezentowane na przykładzie logiki klasycznej.

Zostanie omówiony sztuczny język logiki kwantyfikatorów i jego związek z językiem naturalnym. Będzie miało to charakter elementarnego wprowadzenia, wywodzącego się z samej genezy pojęcia kwantyfikatora ogólnego i szczegółowego.

Omówimy – pochodzącą od Arystotelesa – teorię wynikania tzw. zdań kategorycznych, czyli wynikania związanego ze zwrotami kwantyfikującymi „każde” („żadne”) i „jakieś”. Użyte przy tym zostaną metody diagramów Venna i kół Eulera.

W ramach zajęć omawiane są następujące tematy:

1. Wprowadzenie do problematyki logiki. Różne sposoby uzasadniania prawdziwości zdań. Uzasadnianie sądów bezpośrednie i pośrednie. Rodzaje uzasadniania pośredniego. Wnioskowania uprawdopodobniające. Antynomie semantyczne.

2. Pojęcie zdania w sensie logicznym – prawdziwe, fałszywe i bez wartości logicznej. Tzw. stałe logiczne.

3. Schematy wnioskowania (poprawne; niepoprawne).

4. Wynikanie w sensie ogólnym, a tzw. wynikanie logiczne. Wynikanie analityczne a wynikanie logiczne.

5. Pojęcie sprzeczności a pojęcie sprzeczności logicznej. Związek wynikania z pojęciem sprzeczności. Związki wykluczania, dopełniania i równoważności logicznej.

6. Język logiki klasycznej. Zdania logicznie prawdziwe (tautologie) a wynikanie logiczne i równoważność logiczna. Teza logiki klasycznej. Wzajemna definiowalność funktorów.

7. Kwadrat Logiczny. Sylogistyka – teoria wynikania zdań kategorycznych. Metody diagramów Venna i kół Eulera jako wprowadzenie do teorii mnogości.

8 Elementy teorii mnogości.

9. Metody dowodowe, metoda dedukcji nie wprost.

10. Kwantyfikatory. Zależności między układami funktorów i kwantyfikatorów, oraz ich semantyczne odpowiedniki w języku naturalnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

— Materiały autorstwa prowadzącego zajęcia, oraz wybrane fragmenty pozycji z poniższej literatury.

Literatura

— Ajdukiewicz, Kazimierz, Język i poznanie, tom II, PWN, Warszawa 1965.

— Ajdukiewicz, Kazimierz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1974.

— Borkowski, Ludwik, Logika formalna, PWN, Warszawa 1970 (również inne wydania).

— Borkowski, Ludwik, Elementy logiki formalnej, PWN, Warszawa 1972.

— Omyła, Mieczysław, Zarys logiki, WSiP, Warszawa 1995.

— Malinowski, Grzegorz, Logika ogólna, UŁ (2007), wyd. III, PWN (2010).

— Stanosz, Barbara, Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa 1997 (oraz inne wydania).

— Stanosz, Barbara, Ćwiczenia z logiki, PWN, Warszawa 1997.

— Szymanek, Krzysztof, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2000.

— Grandy, Richard, oraz Daniel Osherson, Sentential Logic for Psychologists, dostępne online:

http://www.princeton.edu/~osherson/primer.pdf

— Kuratowski, Kazimierz: Wstęp do teorii mnogości i topologii, PWN, Warszawa 1975.

— Rasiowa, Helena, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, Warszawa (dowolne wydanie).

— Wójcicki, Ryszard, Wykłady z logiki z elementami teorii wiedzy. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003

— Ziembiński, Zygmunt, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1997 (oraz inne wydania).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie odbywać się będzie na podstawie wyników uzyskanych z egzaminu podzielonego na dwie części (ocena obu części ma tę samą wagę).

Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej wyników procentowych z ww. prac, zgodnie z następującymi kryteriami:

5 - od 90% (włącznie) - do 100%

4,5 - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie),

4 - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie),

3,5 - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie),

3 - od 50% (włącznie) - do 60% (wyłącznie).

2 - od 0% - do 50% (wyłącznie).

W przypadkach uzasadnionych warunkami zewnętrznymi, dopuszcza się możliwość przeprowadzenia obu bądź jednej z części egzaminu metodą zdalną.

Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich - poza być może dwoma - zajęciami.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nasieniewski
Prowadzący grup: Marek Nasieniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nasieniewski
Prowadzący grup: Marek Nasieniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Nasieniewski
Prowadzący grup: Tomasz Jarmużek, Marek Nasieniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)