Psychologia poznawcza 1: percepcja i uwaga
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-1-PP1-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia poznawcza 1: percepcja i uwaga |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia I rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma wymagań wstępnych. |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy wynosi: - godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h - praca indywidualna studenta (przygotowanie się do zajęć): 30 h - przygotowanie się do egzaminu: 30 h Razem: 90 h, 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student posiada wiedzę z zakresu następujących zagadnień: koncepcji dotyczących reprezentacji poznawczych, teorii dotyczących percepcji, zasad grupowania percepcyjnego, złudzeń wzrokowych i przyczyn ich powstawania, roli mózgu w kreowaniu postrzeganej rzeczywistości (w sytuacji nowości lub niejasności percepcyjnej), znaczenia kontekstu w postrzeganiu, mechanizmów halucynacji wzrokowych i słuchowych, percepcji twarzy, szlaków zmysłowych (wzrok, słuch, równowaga, czucie skórna, propriocepcja, smak, węch), wskazówek jednoocznych i dwuocznych w percepcji głębi, podstawowych informacji dotyczących mózgowej kontroli percepcji kształtu, barwy, jasności, ruchu, teorii dotyczących działania uwagi, znaczenia uwagi w świadomej percepcji, różnicy między percepcją świadoma i nieświadomą (prymowanie, maskowanie, metody badania neuronalnych korelatów świadomości), metod badania percepcji i uwagi (K_W07, K_W11, K_W16, K_W24). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student w rezultacie realizacji zajęć potrafi krytycznie studiować literaturę naukową, wyciągać wnioski na podstawie wyników badań, dyskutować z nimi oraz stawiać pytania wynikające z dotychczasowych danych z literatury. (K_U05, K_U06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi sformułować konstruktywną krytykę czyjejś wypowiedzi, opisu wyników badań z literatury lub koncepcji/teorii. Potrafi dyskutować wykazując się kulturą osobistą i szacunkiem do odmiennej opinii innych dyskutantów. Chętnie dzieli się zdobytą wiedzą podczas wykładów. Wykazuje ciekawość poznawczą, ma świadomość poznanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Efektywnie organizuje swoją pracę, potrafi praktycznie ocenić jej priorytety i stopień jej zaawansowania. (K_K02, K_K05, K_K11). |
Metody dydaktyczne: | - wykład konwersatoryjny; - prezentacja; - dyskusja. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu koncepcji dotyczących reprezentacji poznawczych, teorii dotyczących percepcji, zasad grupowania percepcyjnego, złudzeń wzrokowych i przyczyn ich powstawania, jak również roli mózgu w kreowaniu postrzeganej rzeczywistości, percepcji twarzy, szlaków zmysłowych, percepcji głębi, kształtu, barwy, jasności, ruchu, teorii dotyczących działania uwagi i różnicy między percepcją świadoma i nieświadomą. |
Pełny opis: |
Główny cel wykładów to przekazanie kompendium wiedzy z zakresu: - Koncepcji dotyczących reprezentacji poznawczych, - Teorii dotyczących percepcji, - Zasad grupowania percepcyjnego, - Złudzeń wzrokowych i przyczyn ich powstawania, - Roli mózgu w kreowaniu postrzeganej rzeczywistości (w sytuacji nowości lub niejasności percepcyjnej), znaczenia kontekstu w postrzeganiu, - Mechanizmów halucynacji wzrokowych i słuchowych, - Percepcji twarzy, - Szlaków zmysłowych (wzrok, słuch, równowaga, czucie skórna, propriocepcja, smak, węch), - Wskazówek jednoocznych i dwuocznych w percepcji głębi, - Podstawowych informacji dotyczących mózgowej kontroli percepcji kształtu, barwy, jasności, ruchu, - Teorii dotyczących działania uwagi, - Znaczenia uwagi w świadomej percepcji, - Różnicy między percepcją świadoma i nieświadomą (prymowanie, maskowanie, metody badania neuronalnych korelatów świadomości) - Metod badania percepcji i uwagi. |
Literatura: |
- E. Nęcka, J. Orzechowski i B. Szymura „Psychologia poznawcza”. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007 (wybrane rozdziały) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny z wykładów. Jest to test jednokrotnego wyboru (W1, U1. K1). W wystawieniu oceny końcowej jest uwzględniana aktywność na wykładach. Aktywny student może mieć podwyższoną ocenę z egzaminu o pół stopnia. Kryteria poszczególnych ocen z egzaminu: Mniej niż 60% - ocena niedostateczna 60-69% - dostateczny 70-74% - dostateczny plus 75-84% - dobry 85-90% - dobry plus 91-100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.