Wstęp do psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-1-WdP-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do psychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia I rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak W roku akademickim 2020/2021 wykład będzie prowadzony online w systemie MS Teams |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h/ 1 punkt ECTS - konsultacje z prowadzącym: 10 h - przygotowanie do sprawdzianu końcowego – 50 h Razem: 90 h, 3 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, Efekty przedmiotowe: Posiada ogólną wiedzę o przedmiocie psychologia, jej dziedzinach i relacjach z innymi dziedzinami nauki. W1. Posiada orientację w specyfice psychologii jako nauki a także w jej związkach z innymi pokrewnymi dyscyplinami W2. Posiada orientację w podstawowych obszarach badań psychologicznych i wie gdzie może pogłębić swoją wiedzę W3. Zna podstawowe nazwiska w historii psychologii światowej oraz polskiej i wie, czym zasłużyli się dla rozwoju dyscypliny. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U05, K_U17 Efekty przedmiotowe: Odróżnia wiedzę psychologiczną naukową od potocznej U1. Rozumie podstawowe terminy psychologiczne i potrafi używać ich zgodnie z ich znaczeniem U2. Potrafi prawidłowo interpretować zachowania ludzi wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu zajęć |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty przedmiotowe K1. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności psychologiczne K2. Potrafi rozróżnić pseudonaukową wiedzę psychologiczną od wiedzy naukowej |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja, film, wykład) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza studentów I roku w problematykę psychologii. Pokazuje miejsce psychologii wśród innych nauk (społecznych, przyrodniczych), jej specyfikę jeśli idzie o sposób wyjaśniania zjawisk społecznych, jej specyficzne metody badawcze, przy podkreśleniu faktu, że psychologia czerpie też z innych nauk. W dalszej części wykładu zaprezentowane zostaną podstawowe obszary badań psychologii (rozwinięte w trakcie ćwiczeń). Wykład kończy krótka prezentacja historii psychologii, ze szczególnym zwróceniem uwagi na psychologię polską. |
Pełny opis: |
Trzy bloki tematyczne I. Psychologia wobec innych nauk 1. Czym się różni wiedza potoczna na temat człowieka od wiedzy naukowej? Wyjaśnianie zdroworozsądkowe, a wyjaśnianie naukowe. Błędy jakie popełniamy stosując potoczne wyjaśnienia zachowania. Konsekwencje tych błędów. Błędy wyjaśniania przedmiotem badań psychologów – dlaczego popełniamy akurat takie błędy a nie inne? 2. Czym się różni wyjaśnianie w psychologii (odpowiedź na pytanie „dlaczego?”) od wyjaśnień w innych naukach. Psychologia na przecięciu różnych nauk. Jakie rodzaje wyjaśnień stosuje psychologia? Czy można pogodzić wyjaśnienia humanistyczne i przyrodnicze? Człowiek jako najmłodszy gatunek zwierzęcia – podejście ewolucyjne w badaniach psychologicznych. Kłopoty z interdyscyplinarnością – jak je przezwyciężać? 3. Co jest przedmiotem badań w psychologii? Co w historii psychologii uważano za „dobry problem badawczy” (pytanie badawcze, na które warto było poszukiwać odpowiedzi?). Od psychofizyki przez psychopatologię do neuronauki. Dziedziny psychologii. 4. Metody badawcze w psychologii – jak zdobywamy wiedzę o mechanizmach zachowań człowieka? Metody obiektywne i subiektywne. Czy można ufać introspekcji? Metody jakościowe i ilościowe. Czy tylko fMRi? Analiza archiwów i danych zastanych. Analiza śladów. Kwestionariusze. Obserwacja. Testy psychologiczne. II. Podstawowe obszary badań psychologii: Wybrane tematy 5. Percepcja. Podstawowe teorie. Zmysły. Teoria afordancji Gibsona. Złudzenia percepcji. Stałość percepcji. Jak widzi człowiek a jak pies. 6. Myślenie i rozumowanie. Czy człowiek jest urodzonym logikiem? Błędy rozumowań. Dlaczego wierzymy w horoskopy? Samorealizujące się przepowiednie i ich konsekwencje w życiu społecznym. O racjonalności słów kilka. 7. Pamięć i triki jakie nam płata. Od sylab bezsensownych do autobiograficznych wspomnień z wyjazdu na kolonie. Krótki przewodnik po architekturze pamięci. Czy można wierzyć świadkom zbrodni? Zaburzenia pamięci. Jak wspomagać pamięć. 8. Emocje. Emocje proste i złożone. Emocje pozytywne i negatywne. Po co nam emocje: pomagają czy przeszkadzają? Mózg emocjonalny i racjonalny. 9. Osobowość. Co bardziej decyduje o naszym zachowaniu: sytuacja czy nasze indywidualne cechy? Jak opisać człowieka? Dwie tradycje w psychologii osobowości: osobowość jako zespól cech vs. mechanizm regulacyjny. Czy istnieje skończona liczba wymiarów osobowości? Temperament jako podstawa osobowości. 10. Zaburzenia zachowania. Nerwice. Depresje. Zaburzenia psychotyczne. Czy Freud miał rację? Naukowe i nienaukowe metody psychoterapeutyczne. 11. Nasze drogocenne JA. Przetwarzanie informacji związanych z ja. Egotyzm i egocentryzm. Ja niezależne i ja współzależne – różnice międzykulturowe. 12. Człowiek jako istota społeczna – co to znaczy? Czy możemy istnieć poza grupą? Jak spostrzegamy innych ludzi? Dlaczego jesteśmy bardziej pewni sądów o osobach nieznajomych niż o przyjaciołach? Dlaczego nie lubimy obcych? Czy każdy nosi w sobie przestępcę? Jak skłonić ludzi, żeby kupili to, na co nie mają ochoty? A jak ich przed tym uodpornić? III. Krótki zarys historii psychologii z uwzględnieniem psychologii polskiej. Ze Lwowa do Warszawy i innych miast w Polsce. Odrębny status psychologii krakowskiej. Uniwersytet Wileński jako założyciel Uniwersytetu Toruńskiego. Najważniejsze postaci w psychologii światowej i polskiej. |
Literatura: |
Literatura obligatoryjna Gerd Mietzel (2015). Wprowadzenie do psychologii. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Philip G. Zimbardo, R.J. Gerrig (2012). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny końcowy z pytaniami zamkniętymi i częściowo otwartymi – 100% |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka, Joanna Płotnikowska, Julia Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka, Julia Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka, Julia Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.