Psychologia rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-2-PR-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia II rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kursu “w sali”, czyli w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym • Wykład: 30 godzin – 1 ECTS • Ćwiczenia 30 godzin –1 ECTS Godziny kursu “poza salą”, czyli samodzielna praca studenta: • Przygotowanie do ćwiczeń - 30 godzin –1 ECTS • Przygotownaie do kolokwiów - 30 godzin –1 ECTS • Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin – 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w całym cyklu jego życia. W2. Rozumie relacje psychologii rozwojowej zarówno w stosunku do innych dyscyplin nauki (głównie biologii, etologii, neurokognitywistyki rozwojowej, socjologii, etnologii i antropologii kulturowej), jak i innych subdyscyplin psychologii (psychologii poznawczej, emocji i motywacji, psychologii osobowości i społecznej oraz różnic indywidualnych i metodologii badań psychologicznych). W18 zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz podstawowe teorie rozwoju i wychowania; posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Umie określić rolę otoczenia fizycznego i społecznego w rozwoju w kolejnych okresach życia. U2. Umie wykorzystać wiedzę o roli środowiska fizycznego i społeczno-kulturowego do opisu środowiska stymulującego oraz zakłócającego rozwój w każdym kolejnym okresie życia. U3. Potrafi zaplanować interwencje skierowane na optymalizowanie środowiska fizycznego i społecznego rozwoju w wybranym okresie życia U13 posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Potrafi porozumiewać się z psychologami, adekwatnie posługując się specyficznym – naukowym - językiem tej subdyscypliny zgodnie z wybranym podejściem teoretycznym. K2. Potrafi efektywnie porozumiewać się z osobami nie mającymi wykształcenia psychologicznego w celu wyjaśnienia im problemów związanych z uwarunkowaniami, przebiegiem i efektami procesu rozwoju we wszystkich okresach życia człowieka. K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psycK1. Potrafi porozumiewać się z psychologami, adekwatnie posługując się specyficznym – naukowym - językiem tej subdyscypliny zgodnie z wybranym podejściem teoretycznym. |
Metody dydaktyczne: | wykład, dyskusja, analiza tekstów, prezentacje (filmy, nagrania) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget, Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne, uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2) indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka zostaną przedstawione podczas ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów : 1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne? 2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania 3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje 5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa 7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej 8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła 9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe 11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju 12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych 13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania 14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science 15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne Tematyka ćwiczeń: 1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju 2. Rozwój fizyczny i motoryczny 3. Rozwój percepcji i uwagi 4. Rozwój samoregulacji i temperament 5.Rozwój myślenia 6. Rozwój języka 7. Rozwój pamięci 8. Rozwój kontaktów społecznych 9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji 10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny 11. Rozwój emocjonalny 12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy 13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość 14. Kryzys połowy życia 15. Mądrość, bilans życia, starość |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa do wykładu • Newman, B. M., Newman, P. R. (2024). Teorie rozwoju człowieka. PWN Lektura nieobowiązkowa do wykładu • Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania • Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa • Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center • Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina. • Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka • Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa • Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center • Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa • Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center. • Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania Lektura do ćwiczeń obowiązkowa • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development. • Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention. • Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd. • Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education. • Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory…. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships. • Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind" • Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality. • Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario. • Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji] • Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90). • Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2. • Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7 • Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73. • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5 • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3 • Stuart-Hamilton, I. (2016) Psychologia starzenia się. Rozdział 1. Czym jest starzenie się (s.391-422). Rozdział 5. Starzenie się osobowość a styl życia Poznań: Zysk i S-ka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu – egzamin. Zaliczenie ćwiczeń: Kolokwia |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Białecka | |
Prowadzący grup: | Marta Białecka, Joanna Płotnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget, Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne, uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2) indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka zostaną przedstawione podczas ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładu: 1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne? 2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania 3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje 5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa 7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej 8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła 9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe 11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju 12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych 13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania 14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science 15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne Tematyka ćwiczeń: 1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju 2. Rozwój fizyczny i motoryczny 3. Rozwój percepcji i uwagi 4. Rozwój samoregulacji i temperament 5.Rozwój myślenia 6. Rozwój języka 7. Rozwój pamięci 8. Rozwój kontaktów społecznych 9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji 10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny 11. Rozwój emocjonalny 12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy 13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość 14. Kryzys połowy życia 15. Mądrość, bilans życia, starość |
|
Literatura: |
Do wykładu- obowiązkowa: • Schaffer, R.H. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. WUJ. • Johnson, M., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Harmonia Universalis. Rozdziały 1, 2, 3, 13, 14 (nieobowiązkowo całość) • Liberska, H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN. Rozdział 7.2 • Haman, M., Gut, A. (2016), Wiedza wrodzona. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM. • https://www.simplypsychology.org/developmental-psychology.html Lektura do wykałdu - nieobowiązkowa, dodatkowa Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina. Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center. Lektura do ćwiczeń • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development. • Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention. • Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd. • Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education. • Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory…. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships. • Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind" • Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality. • Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario. • Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji] • Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90). • Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2. • Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7 • Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73. • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5 • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3 |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
CW
CW
PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Białecka | |
Prowadzący grup: | Marta Białecka, Joanna Płotnikowska, Magdalena Szmytke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget, Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne, uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2) indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka zostaną przedstawione podczas ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładu: 1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne? 2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania 3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje 5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa 7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej 8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła 9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe 11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju 12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych 13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania 14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science 15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne Tematyka ćwiczeń: 1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju 2. Rozwój fizyczny i motoryczny 3. Rozwój percepcji i uwagi 4. Rozwój samoregulacji i temperament 5.Rozwój myślenia 6. Rozwój języka 7. Rozwój pamięci 8. Rozwój kontaktów społecznych 9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji 10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny 11. Rozwój emocjonalny 12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy 13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość 14. Kryzys połowy życia 15. Mądrość, bilans życia, starość |
|
Literatura: |
Do wykładu- obowiązkowa: • Schaffer, R.H. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. WUJ. • Johnson, M., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Harmonia Universalis. Rozdziały 1, 2, 3, 13, 14 (nieobowiązkowo całość) • Liberska, H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN. Rozdział 7.2 • Haman, M., Gut, A. (2016), Wiedza wrodzona. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM. • https://www.simplypsychology.org/developmental-psychology.html Lektura do wykałdu - nieobowiązkowa, dodatkowa Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina. Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center. Lektura do ćwiczeń • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development. • Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention. • Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd. • Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education. • Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory…. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships. • Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind" • Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality. • Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario. • Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji] • Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90). • Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2. • Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7 • Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73. • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5 • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3 |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
WYK
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Białecka | |
Prowadzący grup: | Marta Białecka, Magdalena Szmytke | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget, Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne, uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2) indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka zostaną przedstawione podczas ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładu: 1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne? 2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania 3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje 5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa 7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej 8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła 9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe 11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju 12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych 13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania 14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science 15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne Tematyka ćwiczeń: 1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju 2. Rozwój fizyczny i motoryczny 3. Rozwój percepcji i uwagi 4. Rozwój samoregulacji i temperament 5.Rozwój myślenia 6. Rozwój języka 7. Rozwój pamięci 8. Rozwój kontaktów społecznych 9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji 10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny 11. Rozwój emocjonalny 12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy 13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość 14. Kryzys połowy życia 15. Mądrość, bilans życia, starość |
|
Literatura: |
Do wykładu- obowiązkowa: • Schaffer, R.H. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. WUJ. • Johnson, M., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Harmonia Universalis. Rozdziały 1, 2, 3, 13, 14 (nieobowiązkowo całość) • Liberska, H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN. Rozdział 7.2 • Haman, M., Gut, A. (2016), Wiedza wrodzona. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM. • https://www.simplypsychology.org/developmental-psychology.html Lektura do wykałdu - nieobowiązkowa, dodatkowa Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina. Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center. Lektura do ćwiczeń • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development. • Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention. • Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd. • Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education. • Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412). • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory…. • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships. • Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind" • Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality. • Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario. • Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa • Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji] • Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90). • Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2. • Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7 • Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73. • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5 • Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3 |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.