Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-2-PR-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia II rok sj - zajęcia obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kursu “w sali”, czyli w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym

• Wykład: 30 godzin – 1 ECTS

• Ćwiczenia 30 godzin –1 ECTS

Godziny kursu “poza salą”, czyli samodzielna praca studenta:

• Przygotowanie do ćwiczeń - 30 godzin –1 ECTS

• Przygotownaie do kolokwiów - 30 godzin –1 ECTS

• Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin – 1 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Zna teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w całym cyklu jego życia.

W2. Rozumie relacje psychologii rozwojowej zarówno w stosunku do innych dyscyplin nauki (głównie biologii, etologii, neurokognitywistyki rozwojowej, socjologii, etnologii i antropologii kulturowej), jak i innych subdyscyplin psychologii (psychologii poznawczej, emocji i motywacji, psychologii osobowości i społecznej oraz różnic indywidualnych i metodologii badań psychologicznych).

W18 zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz podstawowe teorie rozwoju i wychowania; posiada podstawową wiedzę na

temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym

W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych

oraz zna zasady etyki zawodu psychologa

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Umie określić rolę otoczenia fizycznego i społecznego w rozwoju w kolejnych okresach życia.

U2. Umie wykorzystać wiedzę o roli środowiska fizycznego i społeczno-kulturowego do opisu środowiska stymulującego oraz zakłócającego rozwój w każdym kolejnym okresie życia.

U3. Potrafi zaplanować interwencje skierowane na optymalizowanie środowiska fizycznego i społecznego rozwoju w wybranym okresie życia


U13 posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na

rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Potrafi porozumiewać się z psychologami, adekwatnie posługując się specyficznym – naukowym - językiem tej subdyscypliny zgodnie z wybranym podejściem teoretycznym.

K2. Potrafi efektywnie porozumiewać się z osobami nie mającymi wykształcenia psychologicznego w celu wyjaśnienia im problemów związanych z uwarunkowaniami, przebiegiem i efektami procesu rozwoju we wszystkich okresach życia człowieka.

K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego

odbiorcy

K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psycK1. Potrafi porozumiewać się z psychologami, adekwatnie posługując się specyficznym – naukowym - językiem tej subdyscypliny zgodnie z wybranym podejściem teoretycznym.


Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja, analiza tekstów, prezentacje (filmy, nagrania)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- okrągłego stołu
- oxfordzka
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat

natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach

wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana

rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget,

Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań

rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych

współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne,

uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich

zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2)

indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze

prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego,

motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka

zostaną przedstawione podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

Tematyka wykładów :

1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne?

2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania

3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje

5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa

7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej

8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła

9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe

11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju

12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych

13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania

14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science

15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne

Tematyka ćwiczeń:

1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju

2. Rozwój fizyczny i motoryczny

3. Rozwój percepcji i uwagi

4. Rozwój samoregulacji i temperament

5.Rozwój myślenia

6. Rozwój języka

7. Rozwój pamięci

8. Rozwój kontaktów społecznych

9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji

10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny

11. Rozwój emocjonalny

12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy

13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość

14. Kryzys połowy życia

15. Mądrość, bilans życia, starość

Literatura:

Lektura obowiązkowa do wykładu

• Newman, B. M., Newman, P. R. (2024). Teorie rozwoju człowieka. PWN

Lektura nieobowiązkowa do wykładu

• Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania

• Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa

• Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center

• Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina.

• Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka

• Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa

• Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center

• Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa

• Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center.

• Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania

Lektura do ćwiczeń obowiązkowa

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development.

• Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention.

• Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

• Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education.

• Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory….

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships.

• Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind"

• Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality.

• Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario.

• Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji]

• Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90).

• Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2.

• Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7

• Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3

• Stuart-Hamilton, I. (2016) Psychologia starzenia się. Rozdział 1. Czym jest starzenie się (s.391-422). Rozdział 5. Starzenie się osobowość a styl życia Poznań: Zysk i S-ka.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu – egzamin.

Zaliczenie ćwiczeń: Kolokwia

Praktyki zawodowe:

nie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Białecka
Prowadzący grup: Marta Białecka, Joanna Płotnikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat

natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach

wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana

rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget,

Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań

rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych

współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne,

uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich

zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2)

indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze

prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego,

motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka

zostaną przedstawione podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

Tematyka wykładu:

1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne?

2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania

3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje

5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa

7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej

8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła

9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe

11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju

12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych

13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania

14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science

15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne

Tematyka ćwiczeń:

1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju

2. Rozwój fizyczny i motoryczny

3. Rozwój percepcji i uwagi

4. Rozwój samoregulacji i temperament

5.Rozwój myślenia

6. Rozwój języka

7. Rozwój pamięci

8. Rozwój kontaktów społecznych

9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji

10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny

11. Rozwój emocjonalny

12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy

13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość

14. Kryzys połowy życia

15. Mądrość, bilans życia, starość

Literatura:

Do wykładu- obowiązkowa:

• Schaffer, R.H. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. WUJ.

• Johnson, M., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Harmonia Universalis. Rozdziały 1, 2, 3, 13, 14 (nieobowiązkowo całość)

• Liberska, H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN. Rozdział 7.2

• Haman, M., Gut, A. (2016), Wiedza wrodzona. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM.

• https://www.simplypsychology.org/developmental-psychology.html

Lektura do wykałdu - nieobowiązkowa, dodatkowa

Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina.

Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka

Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa

Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania

Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center

Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa

Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center

Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania

Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center.

Lektura do ćwiczeń

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development.

• Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention.

• Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

• Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education.

• Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory….

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships.

• Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind"

• Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality.

• Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario.

• Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji]

• Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90).

• Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2.

• Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7

• Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Białecka
Prowadzący grup: Marta Białecka, Joanna Płotnikowska, Magdalena Szmytke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat

natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach

wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana

rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget,

Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań

rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych

współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne,

uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich

zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2)

indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze

prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego,

motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka

zostaną przedstawione podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

Tematyka wykładu:

1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne?

2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania

3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje

5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa

7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej

8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła

9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe

11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju

12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych

13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania

14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science

15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne

Tematyka ćwiczeń:

1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju

2. Rozwój fizyczny i motoryczny

3. Rozwój percepcji i uwagi

4. Rozwój samoregulacji i temperament

5.Rozwój myślenia

6. Rozwój języka

7. Rozwój pamięci

8. Rozwój kontaktów społecznych

9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji

10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny

11. Rozwój emocjonalny

12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy

13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość

14. Kryzys połowy życia

15. Mądrość, bilans życia, starość

Literatura:

Do wykładu- obowiązkowa:

• Schaffer, R.H. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. WUJ.

• Johnson, M., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Harmonia Universalis. Rozdziały 1, 2, 3, 13, 14 (nieobowiązkowo całość)

• Liberska, H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN. Rozdział 7.2

• Haman, M., Gut, A. (2016), Wiedza wrodzona. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM.

• https://www.simplypsychology.org/developmental-psychology.html

Lektura do wykałdu - nieobowiązkowa, dodatkowa

Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina.

Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka

Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa

Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania

Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center

Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa

Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center

Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania

Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center.

Lektura do ćwiczeń

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development.

• Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention.

• Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

• Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education.

• Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory….

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships.

• Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind"

• Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality.

• Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario.

• Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji]

• Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90).

• Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2.

• Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7

• Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Białecka
Prowadzący grup: Marta Białecka, Magdalena Szmytke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat

natury rozwoju, jego uwarunkowań, przebiegu i konsekwencji. W ramach

wykładów, prezentując podstawowe pojęcia (np. rozwój, zmiana

rozwojowa, cykl życia) oraz główne modele teoretyczne (np. Piaget,

Wygotsky, Bowlby) psychologii rozwoju, ukazana zostanie specyfika badań

rozwojowych (badania longitudinalne i sekwencyjne). Analiza wybranych

współczesnych grup teorii rozwoju (poznawcze, neurobiologiczne,

uczeniowe, społeczno-kulturowe) umożliwi przedstawienie m.in. takich

zagadnień jak: 1) dynamika, ciągłość i sekwencja zmian rozwojowych; 2)

indywidualne ścieżki rozwoju; 3) zaburzenia rozwoju. Najważniejsze

prawidłowości i cechy charakterystyczne rozwoju fizycznego,

motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka

zostaną przedstawione podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

Tematyka wykładu:

1. Czym jest rozwój i dlaczego studiowanie psychologii rozwoju może być trudne?

2. Ewolucyjne podejście w badaniach nad rozwojem człowieka. Przykład: Teoria przywiązania

3. 4. Konstruktywizm poznawczy Jeana Piageta i jego współczesne wersje

5. 6. Teorie uczenia się. Od warunkowania do poczucia sprawstwa

7. Teorie ról społecznych i sprawiedliwości społecznej

8. Teoria psychospołeczna Eriksona i jej psychoanalityczne źródła

9. 10. Kulturowo-społeczna teoria rozwoju L. Wygotskiego. Współczesne koncepcje kulturowe

11. Bio-eko-społeczna teoria rozwoju

12. Teorie systemowe. Od cybernetyki do teorii systemów dynamicznych

13. Posumowanie ujęć teoretycznych. Fenomen naśladowania

14. Metody badań rozwoju. Od obserwacji do badań w nurcie cognitive science

15. Od psychologii dziecka do nauki o rozwoju. Spojrzenie historyczne

Tematyka ćwiczeń:

1. Czym jest rozwój. Naiwne koncepcje rozwoju

2. Rozwój fizyczny i motoryczny

3. Rozwój percepcji i uwagi

4. Rozwój samoregulacji i temperament

5.Rozwój myślenia

6. Rozwój języka

7. Rozwój pamięci

8. Rozwój kontaktów społecznych

9. Rozwój poznania społecznego i komunikacji

10. Rozwój aktywności społecznej. Rozwój moralny

11. Rozwój emocjonalny

12. Rozwój pojęcia Ja i samowiedzy

13. Tożsamość i wkraczanie w dorosłość

14. Kryzys połowy życia

15. Mądrość, bilans życia, starość

Literatura:

Do wykładu- obowiązkowa:

• Schaffer, R.H. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. WUJ.

• Johnson, M., de Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Harmonia Universalis. Rozdziały 1, 2, 3, 13, 14 (nieobowiązkowo całość)

• Liberska, H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN. Rozdział 7.2

• Haman, M., Gut, A. (2016), Wiedza wrodzona. W: J. Bremer (red.), Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM.

• https://www.simplypsychology.org/developmental-psychology.html

Lektura do wykałdu - nieobowiązkowa, dodatkowa

Gopnik A., Meltzoff A.N. i Kuhl P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Media Rodzina.

Gopnik A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Prószyński i spółka

Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa

Mischel, W. (2015). Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Smak Słowa Blakemore, S-J. (2021). Sekretne życie mózgu nastolatka. Mamania

Tomasello, M. (2015). Dlaczego współpracujemy. Copernicus Center

Twenge, J. (2019). Igen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe….i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Smak Słowa

Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Copernicus Center

Wellman, H. (2021). Odczytać umysł. Jak od dziecka uczymy się czytać w umysłach innych i rozumieć ludzi? Mamania

Vallortigara, G. (2023). Wiedza wrodzona, czyli co łączy pisklę i noworodka. Copernicus Center.

Lektura do ćwiczeń

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 5, Health and Physical Development.

• Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka (r. 7, s. 179-180).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 6, Sensation, Perception and Attention.

• Hughes, C. Graham, A., Grayson, A. (2004). Executive function in childhood: development and disorder. W: J. Oates i A. Grayson, Cognitive and language development in children (s.205-230). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

• Rothbart, M.K., Ellis, L.K., Posner, M.I. (2004). Temperament and selfregulation. [W:] R.F. Baumeister & K.D. Vohs (red.), Handbook of selfregulation: research, theory and applications (s. 357-370). New York: Guilford Press.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 7, Cognition.

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 10, Language and Education.

• Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci: badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion. R 12, “Od dziecka do dorosłego - rozwój pamięci” (s. 385-412).

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 8, Memory….

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships.

• Smith, P. K., Cowie, H., Blades, M. (2011). Understanding Children's Development, Wiley Blackwell, r. 15: "Children's Understanding of Mind"

• Stephens, G., Matthews, D. (2014). The communicative infant from 0-18 months. [W:] D. Matthews (red.) Pragmatic Development in First Language Acquisition (s.13-36). John Benjamin Publishing [fragmenty tekstu od „Od urodzenia do dziewiątego miesiąca” (s. 3) do „Rewolucja dziewiątego miesiąca?” (str. 10) są nieobowiązkowe] 9. Rozwój moralny

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 12, Gender Roles and Sexuality.

• Rutherford, M.D. (2019) Developmental psychology. Evolutionary perspective. Chapter 13. Moral and prosocial development (s.391-422) . Excelisi Press: Hamilton, Ontario.

• Białecka-Pikul, M., Stępień- Nycz, M. (2009). Dynamika rozwoju emocjonalnego. (s. 215-238) W: D. Doliński, M. Błaszczak (red.) Dynamika emocji. PWN: Warszawa

• Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2011). Life-Span Human Development, 7th Edition. Cengage Learning: Wadsworth. Chapter 14, Attachment and Social Relationships... [fragment dotyczący wczesnego rozwoju emocji]

• Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90).

• Białecka-Pikul, M. (2009). Narodziny samowiedzy. Od poczucia odrębności do naiwnej teorii Ja, [w:] A. Niedźwieńska, J. Neckar, Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy, Wyd. SWPS, Academica, Warszawa, r. 2.

• Oleszkowicz, A., Senejko , A. (2013) Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. PWN, r. 7

• Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.5

• Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. PWN, r.4.3-4.5 i 7.2, 7.3

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)