Konstrukcja kwestionariuszy psychologicznych (lato)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-2L-KKP-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konstrukcja kwestionariuszy psychologicznych (lato) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia II rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie wykładu: Podstawy pomiaru psychometrycznego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela (konsultowanie i ocena kolejnych etapów pracy wykonywanej przez studenta): 35 h / 1,25 ECTS - praca indywidualna studenta (przygotowanie kwestionariusza do badań, przeprowadzenie badań empirycznych, analiza statystyczna wyników, ocena psychometrycznych własności kwestionariusza , napisanie raportu z badań): 40 h/ 1.75 t ECTS Razem: 75 h / 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W09; K_W10 Efekty przedmiotowe • Zna podstawowe pojęcia i posiada podstawową wiedzę w zakresie psychometrii • Posiada wiedzę dotycząca wpływu czynników kulturowych i społecznych na wyniki pomiaru psychometrycznego. • Zna podstawowe zasady etyki zawodowej dotyczące stosowania testów psychologicznych i komunikowania się z osobami badanymi. • posiada wiedzę o kwestionariuszach psychologicznych stosowanych w wybranej dziedzinie psychologii |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U06; K_U17; K_19 Efekty przedmiotowe • Posiada umiejętności prowadzenia badań testowych w warunkach bezpośredniego kontaktu z badanymi i za pośrednictwem Internetu. • Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających analizę statystyczną wyników testu i ocenę jego własności psychometrycznych. • Posiada umiejętności pisania raportów z badań spełniających standardy edytorskie obowiązujące w psychologii • Posiada umiejętność krytycznej oceny własności psychometrycznych testów |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K01 Efekty przedmiotowe • Posiada umiejętności komunikowania się z osobami badanymi i pozyskiwania osób do badań psychometrycznych |
Metody dydaktyczne: | • Metody aktywizujące (dyskutowanie projektów badawczych, analizy wyników badań i ich interpretacji). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Kurs ma umożliwić studentom praktyczne zapoznanie się z podstawowymi problemami psychometrii poprzez: (1) samodzielne skonstruowanie prostego kwestionariusza psychologicznego, (2) przeprowadzenie badań z wykorzystaniem skonstruowanego narzędzia oraz (3) oszacowanie własności kwestionariusza w oparciu o uzyskane wyniki badań. |
Pełny opis: |
Kurs ma umożliwić studentom praktyczne opanowanie podstawowych zagadnień z zakresu psychometrii poprzez samodzielne skonstruowanie prostego kwestionariusza psychologicznego, mierzącego cechę wybraną przez studenta. Treści programowe (semestr zimowy i letni): 1) Koncepcja i teoria mierzonej cechy 2) Operacjonalizacja mierzonej cechy 3) Tworzenie wstępnej puli pozycji kwestionariusza 4. Ocena trafności treściowej pozycji przez sędziów kompetentnych 5) Stworzenie pierwszej eksperymentalnej wersji kwestionariusza 6) Zaplanowanie i przeprowadzenie badań empirycznych 7) Analiza pozycji i ich selekcja z wykorzystaniem takich metod jak: a) analiza czynnikowa b) analiza mocy dyskryminacyjnej c) kryterium zewnętrzne (np. porównanie grup walidacyjnych) d) korelacja z innymi kwestionariuszami e) inne 9) Ocena właściwości psychometrycznych kwestionariusza 10) Opracowanie norm 11) Przygotowanie kwestionariusza do użycia w badaniach (formularz testowy, instrukcja, klucz odpowiedzi, itp.) 12 Napisanie raportu z badań UWAGA Dokładny harmonogram prac nad kwestionariuszem ustala prowadzący zajęcia. Byłoby pożądane, aby do końca semestru zimowego zrealizowano treści opisane w punktach 1-5. Pozostałe treści (łącznie z napisaniem raportu) powinny być zrealizowane do końca semestru letniego. |
Literatura: |
American Psychological Association (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (dostępne są też liczne wydania angielskie tej pracy, zatytułowane Psychological testing). Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych (cz. V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych, rozdz. 15, 16, 17, 18, 20). Warszawa: PWN. Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: SAGE (lub późniejsze wydania). Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria: Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press. * Hornowska, E. (2001). Testy Psychologiczne – teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. * King, B.C., Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Magnusson, D. (1991). Wprowadzenie do teorii testów (rozdz. 15: Zgadywanie). Warszawa: PWN. Oleś, P.K. (2017). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne. Stevens, J.P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences (5th ed.). New York, NY: Routledge. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2008). Psychologia: podręcznik akademicki (t. 1, rozdz. 8, Osobowość; rozdz. 9, Psychologia różnic indywidualnych). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wilczyńska, J., Drwal, R. Ł. (1995). Opracowanie Kwestionariusza Aprobaty Społecznej (KAS) J. Wilczyńskiej i R. Ł. Drwala. W: R. Ł. Drwal, P. Brzozowski, P. Ole (red.), Adaptacja kwestionariuszy osobowości (s. 57-66). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości: Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Zawadzki, B., Hornowska, E. (2008). Psychometria: konstrukcja i adaptacja testów psychologicznych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia, podręcznik akademicki (t. 1, s. 847-893). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. * gwiazdką zaznaczono podstawowe podręczniki |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest skonstruowanie kwestionariusza psychologicznego. Do zaliczenia zajęć semestru letniego konieczne jest przeprowadzenie badań empirycznych i dokonanie na tej podstawie własności psychometrycznych skonstruowane testu oraz napisanie raportu podsumowującego całość prac nad kwestionariuszem |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Magdalena Szmytke, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Magdalena Szmytke, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.