Diagnoza psychologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-3-DMS-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia III rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | * Zaliczony przedmiot: Psychologia osobowości * Zaliczony przedmiot: Konstrukcja kwestionariuszy * Zaliczony przedmiot: Psychometria |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15h - wykład 30h - ćwiczenia/laboratorium 40h - praca własna: przygotowanie do zajęć 50h - praca własna: przygotowanie projektu drużynowego 30h - praca własna: przygotowanie się do zaliczenia indywidualnego 10h - konsultacje |
Efekty uczenia się - wiedza: | FEKTY KIERUNKOWE: Student(ka): K_W09 zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka K_W10 zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania K_W19 zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej EFEKTY PRZEDMIOTOWE: Student(ka): W1. Zna i rozumie założenia diagnozy opartej na dowodach empirycznych. K_W09 W2. Posiada wiedzę na temat modeli wnioskowania diagnostycznego. K_W09 W3. Jest świadomy znaczenia czynników wpływających na prawidłowy kontakt w postępowaniu diagnostycznym. K_W09 W4. Zna i rozumie istotę metody wywiadu psychologicznego. K_W19 W5. Zna i rozumie metodę obserwacji psychologicznej. K_W19 W6. Zna podstawowe rodzaje standaryzowanych technik diagnostycznych i ich przykłady. K_W19 W7. Zna podstawy teoretyczne, budowę, własności psychometryczne oraz procedury związane z przeprowadzaniem i interpretacją wyników wybranych współcześnie stosowanych metod standaryzowanych, projekcyjnych i innych, diagnozujących funkcjonowanie w sferach: osobowościowej, poznawczo-emocjonalnej, społecznej i noetycznej. K_W19, K_W10 W8. Zna zasady opiniowania psychologicznego. K_W19 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EFEKTY KIERUNKOWE: Student(ka): K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem K_U11 potrafi posługiwać się̨ narzędziami informatycznymi w pracy (zarówno do wspomagania diagnozy, jak i prowadzenia badań empirycznych oraz wykonywania analiz statystycznych) K_U13 posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych K_U15 potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby EFEKTY PRZEDMIOTOWE: Student(ka): U1. Potrafi odróżnić kontakt pozorny od kontaktu prawidłowego. K_U01 U2. Potrafi zaplanować i zrealizować całość procesu diagnostycznego w zakresie funkcjonowania mieszczącego się w szeroko pojętej normie psychologicznej. K_U02, K_U13, K_U14 U3. Potrafi w praktyce realizować postulaty diagnozy opartej na dowodach empirycznych (EBA). K_U02, K_U14 U4. Potrafi formułować cele diagnostyczne. K_U13, K_U14 U5. Potrafi dobrać narzędzia diagnostyczne do sformułowanego celu. K_U13, K_U14 U6. Potrafi zaplanować wywiad psychologiczny w sposób pozwalający na realizację założonego celu diagnostycznego. K_U02, K_U13, K_U14 U7. Potrafi adekwatnie stosować różne techniki prowadzenia wywiadu. K_U13, K_U14 U8. Potrafi rozpoznać niespójności w zachowaniu werbalnym i niewerbalnym. K_U01, K_U13, K_U14 U9. Potrafi postawić hipotezy na podstawie danych zebranych podczas obserwacji. K_U13, K_U14 U10. Potrafi stosować w praktyce podstawowe typy standaryzowanych metod diagnozujących funkcjonowanie w sferach: osobowościowej, poznawczo-emocjonalnej, społecznej i noetycznej (przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników). K_U11, K_U13, K_U14 U11. Potrafi stworzyć konceptualizację przypadku w oparciu o wyniki badań. K_U02, K_U13, K_U14, K_U15 U12. Potrafi napisać opinię psychologiczną. K_U02, K_U11, K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EFEKTY KIERUNKOWE: Student(ka): K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K_K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro EFEKTY PRZEDMIOTOWE: Student(ka): K1. Jest świadomy praktycznych konsekwencji asymetrii relacji diagnostycznej. K_K03 K2. Posiada pogłębioną refleksję dotyczącą faktu, że każda diagnoza psychologiczna jest interwencją, a badanie implikuje wpływanie. K_K03, K_K04 K3. Jest twórczy w projektowaniu oddziaływań mających na celu nawiązywanie i utrzymywanie profesjonalnej relacji diagnostycznej. K_K03 K4. Potrafi komunikatywnie i nieinwazyjnie przekazywać informacje zwrotne osobie badanej. K_K03 K5. Jest świadomy wielowymiarowych konsekwencji nieodpowiedzialnego stosowania metod diagnostycznych, w tym używania testów psychologicznych o wątpliwych właściwościach. K_K04, K_K10 K6. Przestrzega zasad etycznych obowiązujących w diagnozie psychologicznej - zachowuje szacunek dla podmiotowości, autonomii badanego, jego prawa do prywatności i poufności. K_K03, K_K04, K_K10 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwinięcie u studentów kompetencji profesjonalnej, jaką jest diagnozowanie psychologiczne. Na kompetencję tę składają się określone: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Wykład służy prezentacji teorii diagnozy psychologicznej, przedstawieniu specyfiki relacji diagnostycznej oraz omówieniu wybranych metod diagnostycznych. Podczas laboratoriów studenci uczą się stosować w praktyce metody swobodne oraz standaryzowane. Mają za zadanie m.in. przeprowadzić pełny proces diagnostyczny (diagnoza funkcjonalna osoby dorosłej), dokonać konceptualizacji przypadku i sporządzić opinię psychologiczną. |
Pełny opis: |
WYKŁAD (EGZAMIN) - zakres tematów: - Podstawy teorii diagnozy psychologicznej (m.in. kluczowe pojęcia i procesy) - Diagnoza psychologiczna jako sytuacja interpersonalna (w tym: kontakt diagnostyczny) - Założenia diagnozy opartej na dowodach empirycznych (EBA) - Modele wnioskowania diagnostycznego - Przegląd rodzajów metod diagnozy psychologicznej - Podstawowe kompetencje składające się na warsztat diagnostyczny - Etyczny wymiar diagnozy psychologicznej - Charakterystyka wybranych metod diagnozy psychologicznej (uzupełnienie laboratoriów/ćwiczeń) LABORATORIUM/ĆWICZENIA - kluczowe elementy programu: - Planowanie procesu diagnostycznego - Prowadzenie badań diagnostycznych - Analiza i interpretacja wyników badań - Konceptualizacja przypadku - Opiniowanie psychologiczne - Mikroumiejętności prowadzenia obserwacji i wywiadu psychologicznego - Praca ze standaryzowanym inwentarzem osobowości - Praca z półprojekcyjnym testem zdań niedokończonych - Narzędzia o specyficznych zastosowaniach (m.in. diagnoza temperamentu, stylów radzenia sobie ze stresem, kompetencji emocjonalnych i społecznych) - Dodatkowe metody (opcje): metody projekcyjne, metody do badania funkcji poznawczych dzieci, hierarchii wartości, systemu rodzinnego lub inne |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: ● Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. (lektura obowiązkowa, obowiązująca w całości do egzaminu). ● Szustrowa, T. (red.) (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego PTP (lub wcześniejsze wydania nakładem Wydawnictwa UW - np. z roku 1987; książka ta występuje również jako aneks na końcu 1-go tomu trzytomowego podręcznika nt. wywiadu psychologicznego: Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 1, Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. ● plus podręczniki i pomoce do omawianych metod diagnostycznych LITERATURA DODATKOWA, UZUPEŁNIAJĄCA: ● Stemplewska-Żakowicz K., Paluchowski W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki (T. 2., s. 23-94). Gdańsk: GWP. ● Paluchowski W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Scholar. ● Paluchowski W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: WAiP. ● Sęk H. (red.) (2000). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN ● Anastasi, A i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych PTP. ● Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny (T. 1, 2 i 3). Warszawa: Pracownia Testow Psychologicznych PTP. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD: Egzamin pisemny. Zakres egzaminu: treść wykładu (pogłębiona udziałem w ćwiczeniach/laboratoriach) + wskazane lektury obowiązkowe. 60% - dostateczny 75% - dostateczny+ 80% - dobry 85% - dobry+ 90% - bardzo dobry UWAGA: Warunkiem uzyskania prawa do przystąpienia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń/laboratoriów z tego przedmiotu. LABORATORIUM/ĆWICZENIA: Podstawą oceny semestralnej są rezultaty uzyskane z projektu semestralnego (indywidualne i zespołowe zadania z procesu diagnostycznego - diagnoza funkcjonalna osoby dorosłej). W niektórych edycjach kursu dodatkowe kryterium może stanowić sprawdzian z materiału określonego przez nauczyciela prowadzącego grupę laboratoryjną/ćwiczeniową. Ponadto ocenę semestralną mogą podwyższyć lub obniżyć m.in. aktywność podczas zajęć lub ewentualnie prace dodatkowe i inne formy zaangażowania w zajęcia - zgodnie z informacjami przekazanymi przez nauczyciela prowadzącego. Aby zaliczyć laboratorium/ćwiczenia nie można opuścić więcej niż dwóch spotkań w semestrze. Trzecią awaryjną nieobecność należy odpracować. Czwarta, bez względu na jej przyczynę, skutkuje niezaliczeniem laboratoriów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Miciuk | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Kiljanek, Łukasz Miciuk, Jakub Słupczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
WYK
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Miciuk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Miciuk, Joanna Płotnikowska, Jakub Słupczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
CZ LAB
WYK
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Miciuk | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Kiljanek, Łukasz Miciuk, Jakub Słupczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.