Zastosowanie metod elektrofizjologicznych w praktyce klinicznej i badaniach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4-NP-ZMEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie metod elektrofizjologicznych w praktyce klinicznej i badaniach |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z zakresu biologicznych mechanizmów zachowania oraz psychofizjologii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy wynosi: - wykład:30 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - przygotowanie się do kolokwiom 30 godz. Razem: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W08 zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych K_W10 zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania K_W24 zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej właściwej dla psychologii (np. MRI, EEG, okulograf) Efekty przedmiotowe: Student zna mechanizmy generacji sygnału bioelektrycznego mózgu; zna podstawy rejestracji i analizy sygnału EEG, zna szczegółową terminologię w języku - polskim i angielskim związaną z przedmiotem, zna metody elektrofizjologiczne (analiza jakościowa i ilościowa EEG) stosowane w badaniach naukowych oraz ocenie klinicznej osób z różnymi zaburzeniami funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego; zna podstawy oceny jakościowej i ilościowej sygnału EEG w wybranych chorobach neurologicznych, psychiatrycznych i innych dysfunkcjach OUN |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U06 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych K_U11 potrafi posługiwać się̨ narzędziami informatycznymi w pracy (zarówno do wspomagania diagnozy, jak i prowadzenia badań empirycznych oraz wykonywania analiz statystycznych) K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych Efekty przedmiotowe: Student potrafi wykonać podstawową analizę jakościową oraz ilościową spontanicznego sygnału EEG i sygnału zarejestrowanego w trakcie wykonywania zadania; umie zinterpretować uzyskane wyniki, zaprojektować i przeprowadzić badanie metodą potencjałów wywołanych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów K_K11 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych Efekty przedmiotowe: Student umie pracować w zespole, przedstawić i przedyskutować wyniki wykonanych analiz |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny); - wykład konwersatoryjny; Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz; Metody dydaktyczne poszukujące: -ćwiczeniowa; - obserwacji; |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. Studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie rejestracji i analizy sygnału bioelektrycznego mózgu człowieka, projektowania badań z wykorzystaniem technik elektrofizjologicznych: analizy jakościowej i ilościowej EEG, potencjałów wywołanych. Na zajęciach zostaną omówione zalety, wady metod elektrofizjologicznych oraz ich zastosowanie w diagnostyce zaburzeń neuropsychologicznych. |
Literatura: |
- Neurobiologia. Krótkie Wykłady. Longstaff Alan. 2006, PWN - Neurofeedback Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Thompson M., Thompson L., 2013, Biomed Neurotechnologie, Wrocław -Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. Wróbel Andrzej, 1997, Kosmos 46(3), 317-326 -Behavioral Neuroscience - 8th edition. Breedlove S.M., Watson N.V. 2017, Sinauer Associates - Walsh K., Darby D. – Neuropsychologia Kliniczna Walsha, 2008 –Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk - Clark D.L. Boutros N.N., Mendez M.F – The Brain and Behavior. An introduction to Behavioral Neuroanatomy. 2010, Cambridge, New Yor; - Jerzy Majkowski – Elektroencefalografia kliniczna (1989) – Polski Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, Polska - Mark Quigg - EEG w praktyce klinicznej (2008) – Elsevier Urban & Partner, Wrocław, Polska -Stephen Luck – An Introduction to the Event-Related Potential Technique, Second Edition (2005) – Mitpress, Cambridge, Massachusetts, London, England - Libenson Mark – Practical Approach to Electroencephalograpy ( 2009) – Sauders Elsevier, Philadelphia, USA |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności) Kolokwium pisemne, 20-22 pytania opisowe z minimalnym 50% progiem koniecznym do zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. Studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie rejestracji i analizy sygnału bioelektrycznego mózgu człowieka, projektowania badań z wykorzystaniem technik elektrofizjologicznych: analizy jakościowej i ilościowej EEG, potencjałów wywołanych. Na zajęciach zostaną omówione zalety, wady metod elektrofizjologicznych oraz ich zastosowanie w diagnostyce zaburzeń neuropsychologicznych. |
|
Literatura: |
- Neurobiologia. Krótkie Wykłady. Longstaff Alan. 2006, PWN - Neurofeedback Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Thompson M., Thompson L., 2013, Biomed Neurotechnologie, Wrocław -Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. Wróbel Andrzej, 1997, Kosmos 46(3), 317-326 -Behavioral Neuroscience - 8th edition. Breedlove S.M., Watson N.V. 2017, Sinauer Associates - Walsh K., Darby D. – Neuropsychologia Kliniczna Walsha, 2008 –Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk - Clark D.L. Boutros N.N., Mendez M.F – The Brain and Behavior. An introduction to Behavioral Neuroanatomy. 2010, Cambridge, New Yor; - Jerzy Majkowski – Elektroencefalografia kliniczna (1989) – Polski Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, Polska - Mark Quigg - EEG w praktyce klinicznej (2008) – Elsevier Urban & Partner, Wrocław, Polska -Stephen Luck – An Introduction to the Event-Related Potential Technique, Second Edition (2005) – Mitpress, Cambridge, Massachusetts, London, England - Libenson Mark – Practical Approach to Electroencephalograpy ( 2009) – Sauders Elsevier, Philadelphia, USA |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. Studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie rejestracji i analizy sygnału bioelektrycznego mózgu człowieka, projektowania badań z wykorzystaniem technik elektrofizjologicznych: analizy jakościowej i ilościowej EEG, potencjałów wywołanych. Na zajęciach zostaną omówione zalety, wady metod elektrofizjologicznych oraz ich zastosowanie w diagnostyce zaburzeń neuropsychologicznych. |
|
Literatura: |
- Neurobiologia. Krótkie Wykłady. Longstaff Alan. 2006, PWN - Neurofeedback Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Thompson M., Thompson L., 2013, Biomed Neurotechnologie, Wrocław -Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. Wróbel Andrzej, 1997, Kosmos 46(3), 317-326 -Behavioral Neuroscience - 8th edition. Breedlove S.M., Watson N.V. 2017, Sinauer Associates - Walsh K., Darby D. – Neuropsychologia Kliniczna Walsha, 2008 –Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk - Clark D.L. Boutros N.N., Mendez M.F – The Brain and Behavior. An introduction to Behavioral Neuroanatomy. 2010, Cambridge, New Yor; - Jerzy Majkowski – Elektroencefalografia kliniczna (1989) – Polski Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, Polska - Mark Quigg - EEG w praktyce klinicznej (2008) – Elsevier Urban & Partner, Wrocław, Polska -Stephen Luck – An Introduction to the Event-Related Potential Technique, Second Edition (2005) – Mitpress, Cambridge, Massachusetts, London, England - Libenson Mark – Practical Approach to Electroencephalograpy ( 2009) – Sauders Elsevier, Philadelphia, USA |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska, Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. |
|
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami akwizycji i analizy sygnału EEG oraz prezentacja metod elektrofizjologicznych oraz ich możliwości ich wykorzystania w badaniach eksperymentalnych i pracy klinicznej neuropsychologa. Studenci będą mieli możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie rejestracji i analizy sygnału bioelektrycznego mózgu człowieka, projektowania badań z wykorzystaniem technik elektrofizjologicznych: analizy jakościowej i ilościowej EEG, potencjałów wywołanych. Na zajęciach zostaną omówione zalety, wady metod elektrofizjologicznych oraz ich zastosowanie w diagnostyce zaburzeń neuropsychologicznych. |
|
Literatura: |
- Neurobiologia. Krótkie Wykłady. Longstaff Alan. 2006, PWN - Neurofeedback Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Thompson M., Thompson L., 2013, Biomed Neurotechnologie, Wrocław -Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. Wróbel Andrzej, 1997, Kosmos 46(3), 317-326 -Behavioral Neuroscience - 8th edition. Breedlove S.M., Watson N.V. 2017, Sinauer Associates - Walsh K., Darby D. – Neuropsychologia Kliniczna Walsha, 2008 –Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk - Clark D.L. Boutros N.N., Mendez M.F – The Brain and Behavior. An introduction to Behavioral Neuroanatomy. 2010, Cambridge, New Yor; - Jerzy Majkowski – Elektroencefalografia kliniczna (1989) – Polski Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, Polska - Mark Quigg - EEG w praktyce klinicznej (2008) – Elsevier Urban & Partner, Wrocław, Polska -Stephen Luck – An Introduction to the Event-Related Potential Technique, Second Edition (2005) – Mitpress, Cambridge, Massachusetts, London, England - Libenson Mark – Practical Approach to Electroencephalograpy ( 2009) – Sauders Elsevier, Philadelphia, USA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.