Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia tożsamości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-4-PPSS-PT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia tożsamości
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - specjalizacja - praktyczna psychologia społeczna i środowiskowa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot wchodzi w skład zajęć specjalizacyjnych z psychologii społecznej i środowiskowej. Jest przeznaczony dla studentów IV i V roku - w miarę wolnych miejsc też jako przedmiot fakultatywny.


W roku akademickim 2020/2021 przedmiot będzie prowadzony zdalnie.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot szczegółowy

Całkowity nakład pracy studenta:

- godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h punkt ECTS

- praca indywidualna studenta – czytanie literatury na kolejne zajęcia – 15 godz.

- konsultacje z prowadzącym: 10 h punkt ECTS

- praca domowa – 20 godz.

- przygotowanie do sprawdzianu – 15 godz.

Razem: 90 h, 3 punkty ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty kierunkowe:

K-W01, K_W02, K_W12, K_W15, K_W16, K_W17


Efekty przedmiotowe:

W1. Zna podstawowe teorie tożsamości i podstawowe nazwiska badaczy tożsamości (K_W01, K_W02,

K_W12, K_W15, K_W16, K_W17)

W2. Swobodnie porusza się w siatce pojęć tworzonej w różnych dyscyplinach zajmujących się tożsamością (K_W01, K_W02

K_W12, K_W15, K_W16, K_W17)

W3. Integruje wiedzę płynącą z różnych teorii tożsamości


Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kierunkowe:

K_U01, K_U02,


Efekty przedmiotowe:

U1. Analizuje różne przejawy życia społecznego pod kątem ich tożsamościowej funkcji (K_U01, K_U02)

U2. Stosuje wiedzę o teoriach tożsamości do rozumienia procesów społecznych (stosunki międzygrupowe, pamięć społeczna, konflikty grupowe itd.) (K_U01, K_U02)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty kierunkowe:

K_K12)


Efekty przedmiotowe:

K1. Jest tolerancyjny wobec różnic tożsamościowych. Akceptuje istnienie tożsamości odmiennych od własnej (narodowych, płciowych, etnicznych, politycznych itd.) (K_K12)

K2. Potrafi komunikować się z ludźmi o odmiennych tożsamościach (K_K12)


Metody dydaktyczne:

• Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacje na zajęciach)

• Metody dydaktyczne podające (wykład konwersatoryjny)

• metody aktywizujące: przygotowanie pracy domowej

• metody aktywizujące: dyskusja grupowa


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Konwersatorium poświęcone będzie teoriom tożsamości i stymulowanym nimi badaniom. Tożsamość jest przedmiotem refleksji badawczej wielu dziedzin. Zaprezentowane zostaną różne podejścia teoretyczne do problematyki tożsamości, poczynając od tych, które negują sens zajmowania się tą kategorią po ujęcia (przede wszystkim psychologiczne), które wskazują na zasadniczą rolę tożsamości w funkcjonowaniu jednostki oraz w regulacji stosunków międzygrupowych. Omówimy też zagadnienia związane z tożsamością w globalnym i mobilnym świecie.

Pełny opis:

Zajęcia 1. Tożsamość – rozróżnienia definicyjne. Kim jestem – zebranie wypowiedzi od studentów, zapoznanie z różnymi technikami pomiaru tożsamości. Wspólna refleksja nad tym co one mierzą.

Zajęcia 2. Tożsamość człowieka w ujęciu rozwojowym. Fazy rozwoju tożsamości (Erikson, Marcia). Kryzysy tożsamości. Dojrzałe i niedojrzałe sposoby rozwiązywania kryzysów. Tożsamość w służbie kolejnych pokoleń (faza generatywna tożsamości)

Zajęcia 3. Pamięć autobiograficzna w służbie tożsamości człowieka. Skrypty tożsamościowe: odkupienia i upadku (McAdams). Treści wspólnotowe i sprawnościowe w tożsamości. Co się dzieje wtedy gdy człowiek traci pamięć? Budowanie tożsamości przez narracje rodzinne (Fivush)

Zajęcia 4-5. Tożsamość społeczna. Co to jest tożsamość grupowa? Przesłanki tożsamości grupowej. Pojęcie esencjalizmu i bytowości grupy. Kiedy grupa spostrzegana jest jako grupa? Skąd się bierze tożsamość grupowa? Procesy kategoryzacji grup społecznych. Konstruktywizm a realizm w rozumieniu tożsamości. Socjologiczne ujęcia tożsamości. Czy esencjalizm jest zawsze zły?

Zajęcia 6. Motywy tożsamości (Breakwell, Vignoles): dystynktywność, ciągłość, samoocena, skuteczność, przynależność, znaczenie.

Zajęcia 7. Tożsamość jako dystynktywność. Teoria SIT Tajfela. Procesy akcentuacji w percepcji grupy własnej i obcej. Matryce Tajfela. Czy z każdą grupą można się utożsamić - teoria optymalnego odróżniania się (optimal distinctiveness theory) Marylin Brewer.

Zajęcia 8. Tożsamość jako ciągłość. Funkcje postrzeganej ciągłości indywidualnej i grupowej (Sani). Rodzaje ciągłości grupowej (ciągłość esencjalistyczna i narracyjna). Pamięć grupowa w służbie ciągłości. Mity początku. Schematy pamięciowe. Nostalgia i jej funkcje tożsamościowe.

Zajęcia 9-10. Tożsamość narodowa – ujęcia psychologiczne i niepsychologiczne. Kształtowanie się tożsamości narodowych w Europie (M. Hroch). Czy tożsamość narodowa to konstrukt jednolity? Patriotyzm a nacjonalizm. Tożsamość etniczna vs. obywatelska. Czy wschód Europy ma tożsamość etniczną a zachód – obywatelską? Rodzaj tożsamości a reakcje na zagrożenie tożsamości i otwartość na innego.

Zajęcia 11. Tożsamość narodowa a pamięć społeczna. Projekty tożsamościowe grupy (group charters). Przykłady zniekształceń pamięci w służbie tożsamości.

Zajęcia 12. Tożsamość miejsca. Tożsamość lokalna. Czynniki wpływające na utożsamienie się z miejscem. Przywiązanie do miejsca i jego rodzaje. Tożsamość ponadnarodowa (europejska). Procesy globalizacji a tożsamości terytorialne (Inglehart, Norris)

Zajęcia 13. Inne tożsamości. Tożsamość płciowa, tożsamość zawodowa, tożsamość religijna, tożsamość generacyjna.

Zajęcia 14. Struktura tożsamości. Złożoność tożsamości (Roccas, Brewer). Tożsamości hybrydowe. Konflikty tożsamościowe. Profile tożsamościowe. Zintegrowana teoria tożsamości.

Zajęcia 15. Podsumowanie zajęć

Literatura:

Jest podana studentom w postaci skanów i pdfów materiałów na Dropboxie i plikach w Teamsach oraz w innych dostępnych miejscach

Metody i kryteria oceniania:

1. Prezentacja na zajęciach dotycząca wybranego tematu (2-14). (K-W01, K_W02, K_W12, K_W15, K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12)

2. Praca domowa: Esej poświęcony wybranemu zagadnieniu dotyczącemu problematyki tożsamości - 50% (K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12)

lub:

2. sprawdzian na zajęciach - wypowiedź na kilka integrujących treści z całego kursu pytań - 50% ( K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12)

Ostateczna ocena jest średnią z obu form zaliczenia.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Lewicka
Prowadzący grup: Maria Lewicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Lewicka
Prowadzący grup: Maria Lewicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Lewicka
Prowadzący grup: Maria Lewicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)