Psychologia tożsamości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4-PPSS-PT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia tożsamości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - praktyczna psychologia społeczna i środowiskowa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot wchodzi w skład zajęć specjalizacyjnych z psychologii społecznej i środowiskowej. Jest przeznaczony dla studentów IV i V roku - w miarę wolnych miejsc też jako przedmiot fakultatywny. W roku akademickim 2020/2021 przedmiot będzie prowadzony zdalnie. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h punkt ECTS - praca indywidualna studenta – czytanie literatury na kolejne zajęcia – 15 godz. - konsultacje z prowadzącym: 10 h punkt ECTS - praca domowa – 20 godz. - przygotowanie do sprawdzianu – 15 godz. Razem: 90 h, 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K-W01, K_W02, K_W12, K_W15, K_W16, K_W17 Efekty przedmiotowe: W1. Zna podstawowe teorie tożsamości i podstawowe nazwiska badaczy tożsamości (K_W01, K_W02, K_W12, K_W15, K_W16, K_W17) W2. Swobodnie porusza się w siatce pojęć tworzonej w różnych dyscyplinach zajmujących się tożsamością (K_W01, K_W02 K_W12, K_W15, K_W16, K_W17) W3. Integruje wiedzę płynącą z różnych teorii tożsamości |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, Efekty przedmiotowe: U1. Analizuje różne przejawy życia społecznego pod kątem ich tożsamościowej funkcji (K_U01, K_U02) U2. Stosuje wiedzę o teoriach tożsamości do rozumienia procesów społecznych (stosunki międzygrupowe, pamięć społeczna, konflikty grupowe itd.) (K_U01, K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K12) Efekty przedmiotowe: K1. Jest tolerancyjny wobec różnic tożsamościowych. Akceptuje istnienie tożsamości odmiennych od własnej (narodowych, płciowych, etnicznych, politycznych itd.) (K_K12) K2. Potrafi komunikować się z ludźmi o odmiennych tożsamościach (K_K12) |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacje na zajęciach) • Metody dydaktyczne podające (wykład konwersatoryjny) • metody aktywizujące: przygotowanie pracy domowej • metody aktywizujące: dyskusja grupowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone będzie teoriom tożsamości i stymulowanym nimi badaniom. Tożsamość jest przedmiotem refleksji badawczej wielu dziedzin. Zaprezentowane zostaną różne podejścia teoretyczne do problematyki tożsamości, poczynając od tych, które negują sens zajmowania się tą kategorią po ujęcia (przede wszystkim psychologiczne), które wskazują na zasadniczą rolę tożsamości w funkcjonowaniu jednostki oraz w regulacji stosunków międzygrupowych. Omówimy też zagadnienia związane z tożsamością w globalnym i mobilnym świecie. |
Pełny opis: |
Zajęcia 1. Tożsamość – rozróżnienia definicyjne. Kim jestem – zebranie wypowiedzi od studentów, zapoznanie z różnymi technikami pomiaru tożsamości. Wspólna refleksja nad tym co one mierzą. Zajęcia 2. Tożsamość człowieka w ujęciu rozwojowym. Fazy rozwoju tożsamości (Erikson, Marcia). Kryzysy tożsamości. Dojrzałe i niedojrzałe sposoby rozwiązywania kryzysów. Tożsamość w służbie kolejnych pokoleń (faza generatywna tożsamości) Zajęcia 3. Pamięć autobiograficzna w służbie tożsamości człowieka. Skrypty tożsamościowe: odkupienia i upadku (McAdams). Treści wspólnotowe i sprawnościowe w tożsamości. Co się dzieje wtedy gdy człowiek traci pamięć? Budowanie tożsamości przez narracje rodzinne (Fivush) Zajęcia 4-5. Tożsamość społeczna. Co to jest tożsamość grupowa? Przesłanki tożsamości grupowej. Pojęcie esencjalizmu i bytowości grupy. Kiedy grupa spostrzegana jest jako grupa? Skąd się bierze tożsamość grupowa? Procesy kategoryzacji grup społecznych. Konstruktywizm a realizm w rozumieniu tożsamości. Socjologiczne ujęcia tożsamości. Czy esencjalizm jest zawsze zły? Zajęcia 6. Motywy tożsamości (Breakwell, Vignoles): dystynktywność, ciągłość, samoocena, skuteczność, przynależność, znaczenie. Zajęcia 7. Tożsamość jako dystynktywność. Teoria SIT Tajfela. Procesy akcentuacji w percepcji grupy własnej i obcej. Matryce Tajfela. Czy z każdą grupą można się utożsamić - teoria optymalnego odróżniania się (optimal distinctiveness theory) Marylin Brewer. Zajęcia 8. Tożsamość jako ciągłość. Funkcje postrzeganej ciągłości indywidualnej i grupowej (Sani). Rodzaje ciągłości grupowej (ciągłość esencjalistyczna i narracyjna). Pamięć grupowa w służbie ciągłości. Mity początku. Schematy pamięciowe. Nostalgia i jej funkcje tożsamościowe. Zajęcia 9-10. Tożsamość narodowa – ujęcia psychologiczne i niepsychologiczne. Kształtowanie się tożsamości narodowych w Europie (M. Hroch). Czy tożsamość narodowa to konstrukt jednolity? Patriotyzm a nacjonalizm. Tożsamość etniczna vs. obywatelska. Czy wschód Europy ma tożsamość etniczną a zachód – obywatelską? Rodzaj tożsamości a reakcje na zagrożenie tożsamości i otwartość na innego. Zajęcia 11. Tożsamość narodowa a pamięć społeczna. Projekty tożsamościowe grupy (group charters). Przykłady zniekształceń pamięci w służbie tożsamości. Zajęcia 12. Tożsamość miejsca. Tożsamość lokalna. Czynniki wpływające na utożsamienie się z miejscem. Przywiązanie do miejsca i jego rodzaje. Tożsamość ponadnarodowa (europejska). Procesy globalizacji a tożsamości terytorialne (Inglehart, Norris) Zajęcia 13. Inne tożsamości. Tożsamość płciowa, tożsamość zawodowa, tożsamość religijna, tożsamość generacyjna. Zajęcia 14. Struktura tożsamości. Złożoność tożsamości (Roccas, Brewer). Tożsamości hybrydowe. Konflikty tożsamościowe. Profile tożsamościowe. Zintegrowana teoria tożsamości. Zajęcia 15. Podsumowanie zajęć |
Literatura: |
Jest podana studentom w postaci skanów i pdfów materiałów na Dropboxie i plikach w Teamsach oraz w innych dostępnych miejscach |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Prezentacja na zajęciach dotycząca wybranego tematu (2-14). (K-W01, K_W02, K_W12, K_W15, K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12) 2. Praca domowa: Esej poświęcony wybranemu zagadnieniu dotyczącemu problematyki tożsamości - 50% (K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12) lub: 2. sprawdzian na zajęciach - wypowiedź na kilka integrujących treści z całego kursu pytań - 50% ( K_W16, K_W17, K_U01, K_U02, K_K12) Ostateczna ocena jest średnią z obu form zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.