Nieinwazyjne metody neuroterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-NP-NMN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nieinwazyjne metody neuroterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z neuroanatomii, neurofizjologii i psychofizjologii. Wymagane uczestnictwo w zajęciach z Podstaw neuroterapii (wykład). Ukończony kurs z zastosowania metod elektrofizjologicznych w praktyce klinicznej i badaniach |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie: 75 godzin (3 ECTS) -udział w zajęciach - 15 godz. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: 60 godz.(w tym): - przygotowanie się do zajęć: 30 godz. - czytanie literatury: 15 godz. - przygotowanie się do końcowego kolokwium (zaliczenia) lub opracowanie protokołu: 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W07 ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka K_W11 zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji K_21 zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym Efekty przedmiotowe (wiedza): Student posiada podstawową wiedzę na temat różnych metod neuroterapeutycznych: neurofeedbacku, przezczaszkowej stymulacji prądem, przezczaszkowej stymulacji magnetycznej, stymulacji słuchowo-wzrokowej, stymulacji nerwu błędnego. wie jakie są możliwości zastosowania każdej z omawianych metod w terapii różnego typu zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego wie jakich technik można używać do monitorowania i oceny efektywności każdej z omawianych technik neuroterapeutycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych Efekty przedmiotowe: Student potrafi wykonać badania diagnostyczne i kontrolne wybraną metodą neuroterapii potrafi na podstawie uzyskanych wyników zaplanować prosty trening wybraną metodą neuroterapii potrafi wykonać podstawowy trening wybraną metodą neuroterapeutyczną |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro Efekty przedmiotowe: Student zna zasady działania poszczególnych metod neuroterapeutycznych i wie jak wykorzystać te metody później w swojej praktyce psychologa aby pomóc innym ludziom |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny Metody poszukujące: - laboratoryjna - ćwiczenia praktyczne (praca z dostępnymi urządzeniami do neuroterapii) - ćwiczeniowa - analiza danych Metody eksponujące: - pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa.W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy a przede wszystkim popraktykowania z wybranymi metodami neuroterapeutycznymi: neurofeedback`em (klasycznym pasmowym, z-score oraz SCP neurofeedback`em), przezczaszkowa stymulacją prądem. Będzie można dowiedzieć się i wykonać wstępne i diagnostyczne badania które należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, poćwiczyć jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie zajęć uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach test sprawdzający - 20 opisowych pytań z minimalnym 50% progiem koniecznym do zaliczenia opracowanie protokołu do terapii wybrana metodą neuroterapeutyczną praktykowaną na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa.W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy a przede wszystkim popraktykowania z wybranymi metodami neuroterapeutycznymi: neurofeedback`em (klasycznym pasmowym, z-score oraz SCP neurofeedback`em), przezczaszkowa stymulacją prądem. Będzie można dowiedzieć się i wykonać wstępne i diagnostyczne badania które należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, poćwiczyć jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie zajęć uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
|
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa.W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy a przede wszystkim popraktykowania z wybranymi metodami neuroterapeutycznymi: neurofeedback`em (klasycznym pasmowym, z-score oraz SCP neurofeedback`em), przezczaszkowa stymulacją prądem. Będzie można dowiedzieć się i wykonać wstępne i diagnostyczne badania które należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, poćwiczyć jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie zajęć uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
|
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska, Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest nauczenie studentów praktycznego korzystania z nowoczesnych metod neuroterapeutycznych umożliwiającymi zmianę (normalizację) pracy mózgu. Korzystanie z tych metod może być pomocne w codziennej praktyce neuropsychologa.W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy a przede wszystkim popraktykowania z wybranymi metodami neuroterapeutycznymi: neurofeedback`em (klasycznym pasmowym, z-score oraz SCP neurofeedback`em), przezczaszkowa stymulacją prądem. Będzie można dowiedzieć się i wykonać wstępne i diagnostyczne badania które należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, poćwiczyć jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie zajęć uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
|
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.