Okulograficzne narzędzia diagnostyczne i badawcze w neuropsychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-NP-ONDBN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Okulograficzne narzędzia diagnostyczne i badawcze w neuropsychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność czytania ze zrozumieniem naukowych tekstów w języku dyscypliny (angielski). Podstawowe umiejętności statystyczne (przekształcenia i analiza danych). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 85 godzin 15 - udział w zajęciach 30 - czytanie literatury wymaganej do zajęć 40 - przygotowanie raportu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna narzędzia okulograficzne stosowane w diagnostyce neuropsychologicznej. Zna podstawowe aspekty budowy i działania okulografu oraz możliwości jego zastosowania w diagnostyce i terapii pacjentów neurologicznych . K_W08 student zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych K_W24 student zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej właściwej dla psychologii (np. MRI, EEG, okulograf) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki badań okulograficznych. K_U06 student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student potrafi zaprezentować raport z badań. Student umiejętnie komunikuje wyniki badań z literatury naukowej. K_K07 student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów K_K11 student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Pełny opis: |
1) Wykład wprowadzający (system wzrokowy, eye tracking, diagnostyka zaburzeń z wykorzystaniem okulografii); dyskusja; literatura obowiązkowa: Bueno, A.P.A., J.R. Sato, i M. Hornberger. „Eye Tracking – The Overlooked Method to Measure Cognition in Neurodegeneration?” Neuropsychologia 133 (październik 2019): 107191. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107191. MacAskill, M. R., & Anderson, T. J. (2016). Eye movements in neurodegenerative diseases. Current Opinion in Neurology, 29(1), 61–68. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000274 2) Przygotowanie bodźców do badania kontroli poznawczej z wykorzystaniem eye trackingu (AD, ADHD, Huntington's disease) 3-4) Przeprowadzenie/pokaz badania kontroli poznawczej z wykorzystaniem eye trackingu (AD, ADHD, Huntington's disease) 5-6) Wykonanie analiz danych oko-ruchowych, interpretacja uzyskanych rezultatów 7) Pokaz badania czytania z wykorzystaniem eye trackingu (diagnoza MCI) 8) Prezentacja raportów (po 5 minut dla każdego studenta) |
Literatura: |
Aust, E., Pannasch, S., Graupner, S.-T., Joos, M., Liebscher, D., Linse, K., & Hermann, A. (2019). Eye tracking-based assessment of oculomotor and executive functioning in patients with advanced amyotrophic lateral sclerosis (ALS). Journal of Eye Movement Research, 12(7), 203–203. Biondi, J., Fernandez, G., Castro, S., & Agamennoni, O. (2018). Eye-Movement behavior identification for AD diagnosis. arXiv:1702.00837 [cs, q-bio]. http://arxiv.org/abs/1702.00837 Bueno, A. P. A., Sato, J. R., & Hornberger, M. (2019). Eye tracking – The overlooked method to measure cognition in neurodegeneration? Neuropsychologia, 133, 107191. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107191 Crawford, T. J., Devereaux, A., Higham, S., & Kelly, C. (2015). The disengagement of visual attention in Alzheimer’s disease: A longitudinal eye-tracking study. Frontiers in Aging Neuroscience, 7. https://doi.org/10.3389/fnagi.2015.00118 Elbaum, T., Braw, Y., Lev, A., & Rassovsky, Y. (2020). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Integrating the MOXO-dCPT with an Eye Tracker Enhances Diagnostic Precision. Sensors (14248220), 20(21), 6386. https://doi.org/10.3390/s20216386 Ettenhofer, M. L., Gimbel, S. I., & Cordero, E. (2020). Clinical validation of an optimized multimodal neurocognitive assessment of chronic mild TBI. Annals of Clinical & Translational Neurology, 7(4), 507–516. https://doi.org/10.1002/acn3.51020 Ferreira, M. B., Pereira, P. A., Parreira, M., Sousa, I., Figueiredo, J., Cerqueira, J. J., & Macedo, A. F. (2018). Relationships between neuropsychological and antisaccade measures in multiple sclerosis patients. PeerJ, 6, e5737. https://doi.org/10.7717/peerj.5737 Fraser, K. C., Lundholm Fors, K., Kokkinakis, D., & Nordlund, A. (2017). An analysis of eye-movements during reading for the detection of mild cognitive impairment. Proceedings of the 2017 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, 1016–1026. https://doi.org/10.18653/v1/D17-1107 Gkalitsiou, Z., Byrd, C., & Griffin, Z. (2020). Executive Control in Adults Who Stutter: The Antisaccade Task. Journal of Speech, Language & Hearing Research, 63(6), 1688–1699. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00045 Júlio, F., Caetano, G., Januário, C., & Castelo-Branco, M. (2019). The effect of impulsivity and inhibitory control deficits in the saccadic behavior of premanifest Huntington’s disease individuals. Orphanet Journal of Rare Diseases, 14(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s13023-019-1218-y MacAskill, M. R., & Anderson, T. J. (2016). Eye movements in neurodegenerative diseases. Current Opinion in Neurology, 29(1), 61–68. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000274 Maurage, P., Bollen, Z., Masson, N., & D’Hondt, F. (2020). Eye Tracking Studies Exploring Cognitive and Affective Processes among Alcohol Drinkers: A Systematic Review and Perspectives. Neuropsychology Review, 1–35. https://doi.org/10.1007/s11065-020-09458-0 Oyama, A., Takeda, S., Ito, Y., Nakajima, T., Takami, Y., Takeya, Y., Yamamoto, K., Sugimoto, K., Shimizu, H., Shimamura, M., Katayama, T., Rakugi, H., & Morishita, R. (2019). Novel Method for Rapid Assessment of Cognitive Impairment Using High-Performance Eye-Tracking Technology. Scientific Reports, 9(1), N.PAG-N.PAG. https://doi.org/10.1038/s41598-019-49275-x Szpisjak, L., Szaraz, G., Salamon, A., Nemeth, V. L., Szepfalusi, N., Veres, G., Kincses, B., Maroti, Z., Kalmar, T., Rydzanicz, M., Ploski, R., Klivenyi, P., & Zadori, D. (2021). Eye-tracking-aided characterization of saccades and antisaccades in SYNE1 ataxia patients: A pilot study. BMC Neuroscience, 22(1), 1–12. https://doi.org/10.1186/s12868-021-00612-9 Training face perception in developmental prosopagnosia through perceptual learning. (2019). Neuropsychologia, 134, 107196. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107196 Vidal, M., Turner, J., Bulling, A., & Gellersen, H. (2012). Wearable eye tracking for mental health monitoring. Computer Communications, 35(11), 1306–1311. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2011.11.002 Wilkinson, K. M., & Madel, M. (2019). Eye Tracking Measures Reveal How Changes in the Design of Displays for Augmentative and Alternative Communication Influence Visual Search in Individuals With Down Syndrome or Autism Spectrum Disorder. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(4), 1649–1658. https://doi.org/10.1044/2019_AJSLP-19-0006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport z badania diagnostycznego: 5pkt - wprowadzenie teoretyczne (z literaturą) 5pkt - opis metody 5pkt - opis wyników 5pkt - interpretacja wyników 5pkt - wskazówki diagnostyczno-terapeutyczne Aktywny udział w zajęciach: 25 pkt - możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bibianna Bałaj | |
Prowadzący grup: | Bibianna Bałaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bibianna Bałaj | |
Prowadzący grup: | Bibianna Bałaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bibianna Bałaj, Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Bibianna Bałaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.