Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Okulograficzne narzędzia diagnostyczne i badawcze w neuropsychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-5-NP-ONDBN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Okulograficzne narzędzia diagnostyczne i badawcze w neuropsychologii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność czytania ze zrozumieniem naukowych tekstów w języku dyscypliny (angielski).

Podstawowe umiejętności statystyczne (przekształcenia i analiza danych).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot szczegółowy

Całkowity nakład pracy studenta:

85 godzin

15 - udział w zajęciach

30 - czytanie literatury wymaganej do zajęć

40 - przygotowanie raportu

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna narzędzia okulograficzne stosowane w diagnostyce neuropsychologicznej.

Zna podstawowe aspekty budowy i działania okulografu oraz możliwości jego zastosowania w diagnostyce i terapii pacjentów neurologicznych .

K_W08 student zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych

K_W24 student zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej właściwej dla psychologii (np. MRI, EEG, okulograf)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi zanalizować i zinterpretować wyniki badań okulograficznych.

K_U06 student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student potrafi zaprezentować raport z badań.

Student umiejętnie komunikuje wyniki badań z literatury naukowej.

K_K07 student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów

K_K11 student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Pełny opis:

1) Wykład wprowadzający (system wzrokowy, eye tracking, diagnostyka zaburzeń z wykorzystaniem okulografii); dyskusja;

literatura obowiązkowa: Bueno, A.P.A., J.R. Sato, i M. Hornberger. „Eye Tracking – The Overlooked Method to Measure Cognition in Neurodegeneration?” Neuropsychologia 133 (październik 2019): 107191. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107191.

MacAskill, M. R., & Anderson, T. J. (2016). Eye movements in neurodegenerative diseases. Current Opinion in Neurology, 29(1), 61–68. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000274

2) Przygotowanie bodźców do badania kontroli poznawczej z wykorzystaniem eye trackingu (AD, ADHD, Huntington's disease)

3-4) Przeprowadzenie/pokaz badania kontroli poznawczej z wykorzystaniem eye trackingu (AD, ADHD, Huntington's disease)

5-6) Wykonanie analiz danych oko-ruchowych, interpretacja uzyskanych rezultatów

7) Pokaz badania czytania z wykorzystaniem eye trackingu (diagnoza MCI)

8) Prezentacja raportów (po 5 minut dla każdego studenta)

Literatura:

Aust, E., Pannasch, S., Graupner, S.-T., Joos, M., Liebscher, D., Linse, K., & Hermann, A. (2019). Eye tracking-based assessment of oculomotor and executive functioning in patients with advanced amyotrophic lateral sclerosis (ALS). Journal of Eye Movement Research, 12(7), 203–203.

Biondi, J., Fernandez, G., Castro, S., & Agamennoni, O. (2018). Eye-Movement behavior identification for AD diagnosis. arXiv:1702.00837 [cs, q-bio]. http://arxiv.org/abs/1702.00837

Bueno, A. P. A., Sato, J. R., & Hornberger, M. (2019). Eye tracking – The overlooked method to measure cognition in neurodegeneration? Neuropsychologia, 133, 107191. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107191

Crawford, T. J., Devereaux, A., Higham, S., & Kelly, C. (2015). The disengagement of visual attention in Alzheimer’s disease: A longitudinal eye-tracking study. Frontiers in Aging Neuroscience, 7. https://doi.org/10.3389/fnagi.2015.00118

Elbaum, T., Braw, Y., Lev, A., & Rassovsky, Y. (2020). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Integrating the MOXO-dCPT with an Eye Tracker Enhances Diagnostic Precision. Sensors (14248220), 20(21), 6386. https://doi.org/10.3390/s20216386

Ettenhofer, M. L., Gimbel, S. I., & Cordero, E. (2020). Clinical validation of an optimized multimodal neurocognitive assessment of chronic mild TBI. Annals of Clinical & Translational Neurology, 7(4), 507–516. https://doi.org/10.1002/acn3.51020

Ferreira, M. B., Pereira, P. A., Parreira, M., Sousa, I., Figueiredo, J., Cerqueira, J. J., & Macedo, A. F. (2018). Relationships between neuropsychological and antisaccade measures in multiple sclerosis patients. PeerJ, 6, e5737. https://doi.org/10.7717/peerj.5737

Fraser, K. C., Lundholm Fors, K., Kokkinakis, D., & Nordlund, A. (2017). An analysis of eye-movements during reading for the detection of mild cognitive impairment. Proceedings of the 2017 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing, 1016–1026. https://doi.org/10.18653/v1/D17-1107

Gkalitsiou, Z., Byrd, C., & Griffin, Z. (2020). Executive Control in Adults Who Stutter: The Antisaccade Task. Journal of Speech, Language & Hearing Research, 63(6), 1688–1699. https://doi.org/10.1044/2020_JSLHR-19-00045

Júlio, F., Caetano, G., Januário, C., & Castelo-Branco, M. (2019). The effect of impulsivity and inhibitory control deficits in the saccadic behavior of premanifest Huntington’s disease individuals. Orphanet Journal of Rare Diseases, 14(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s13023-019-1218-y

MacAskill, M. R., & Anderson, T. J. (2016). Eye movements in neurodegenerative diseases. Current Opinion in Neurology, 29(1), 61–68. https://doi.org/10.1097/WCO.0000000000000274

Maurage, P., Bollen, Z., Masson, N., & D’Hondt, F. (2020). Eye Tracking Studies Exploring Cognitive and Affective Processes among Alcohol Drinkers: A Systematic Review and Perspectives. Neuropsychology Review, 1–35. https://doi.org/10.1007/s11065-020-09458-0

Oyama, A., Takeda, S., Ito, Y., Nakajima, T., Takami, Y., Takeya, Y., Yamamoto, K., Sugimoto, K., Shimizu, H., Shimamura, M., Katayama, T., Rakugi, H., & Morishita, R. (2019). Novel Method for Rapid Assessment of Cognitive Impairment Using High-Performance Eye-Tracking Technology. Scientific Reports, 9(1), N.PAG-N.PAG. https://doi.org/10.1038/s41598-019-49275-x

Szpisjak, L., Szaraz, G., Salamon, A., Nemeth, V. L., Szepfalusi, N., Veres, G., Kincses, B., Maroti, Z., Kalmar, T., Rydzanicz, M., Ploski, R., Klivenyi, P., & Zadori, D. (2021). Eye-tracking-aided characterization of saccades and antisaccades in SYNE1 ataxia patients: A pilot study. BMC Neuroscience, 22(1), 1–12. https://doi.org/10.1186/s12868-021-00612-9

Training face perception in developmental prosopagnosia through perceptual learning. (2019). Neuropsychologia, 134, 107196. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2019.107196

Vidal, M., Turner, J., Bulling, A., & Gellersen, H. (2012). Wearable eye tracking for mental health monitoring. Computer Communications, 35(11), 1306–1311. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2011.11.002

Wilkinson, K. M., & Madel, M. (2019). Eye Tracking Measures Reveal How Changes in the Design of Displays for Augmentative and Alternative Communication Influence Visual Search in Individuals With Down Syndrome or Autism Spectrum Disorder. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(4), 1649–1658. https://doi.org/10.1044/2019_AJSLP-19-0006

Metody i kryteria oceniania:

Raport z badania diagnostycznego:

5pkt - wprowadzenie teoretyczne (z literaturą)

5pkt - opis metody

5pkt - opis wyników

5pkt - interpretacja wyników

5pkt - wskazówki diagnostyczno-terapeutyczne

Aktywny udział w zajęciach:

25 pkt

- możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bibianna Bałaj
Prowadzący grup: Bibianna Bałaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bibianna Bałaj
Prowadzący grup: Bibianna Bałaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bibianna Bałaj, Monika Lewandowska
Prowadzący grup: Bibianna Bałaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)