Podstawy neurorehabilitacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-NP-PN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy neurorehabilitacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z biologicznych mechanizmów zachowania (neuroanatomii i neurofizjologii człowieka). Ukończony kurs z psychofizjologii (przede wszystkim znajomość podstawowych zagadnień dotyczących pomiaru i analizy aktywności,.mózgowej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie 75 godzin (3 ECTS) w tym: -godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 15 godz. plus - czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: 60 godz. (w tym): - przygotowanie się do zajęć: 30 godz. - czytanie literatury: 15 godz. - przygotowanie się do końcowego kolokwium (zaliczenia): 15 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W20 zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych K_W21 zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym K_W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa K_W26 ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii Efekty przedmiotowe: Student: posiada podstawową wiedze na temat różnych metod neurorehabilitacji i neuroterapeutycznych: neurofeedbacku, przezczaszkowej stymulacji prądem przezczaszkowej stymulacji magnetycznej , stymulacji słuchowo-wzrokowej czy stymulacji nerwu błędnego wie jakie są możliwości zastosowania każdej z w.w omawianych metod w terapii rożnego typu zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego wie jakich technik monitorowania oraz oceny efektywności treningów można użyć w przypadku zastosowania każdej z technik |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze Efekty przedmiotowe: Student: potrafi na podstawie zdobytej wiedzy zaplanować prosty trening wybraną metodą neuroterapii posiada umiejętność właściwego dobrania różnych form treningów, metod neuroterapeutycznych do rodzaju zaburzenia |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K_K08 potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro Efekty przedmiotowe: Student: zna zasady działania poszczególnych metod neuroterapeutycznych i wie jak wykorzystać te metody później w swojej praktyce psychologa aby pomóc innym ludziom |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny Metody poszukujące: - ćwiczeniowa - analiza danych Metody eksponujące - pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi i zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa. W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy na temat różnych metod neuroterapeutycznych: neurofeedback`u, przezczaszkowej stymulacji prądem, przezczaszkowej stymulacji magnetycznej, stymulacji audio-wizualnej oraz stymulacji nerwu błędnego. Będzie można dowiedzieć się jakie badania wstępne i diagnostyczne należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie kursu uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby zaliczyć kurs należy zdać egzamin pisemny. Egzamin: test wielokrotnego wyboru + pytania opisowe z minimalnym 50% progiem koniecznym na zaliczenie. Kryteria oceniania: ndst < 10 pkt dst - 10-12 pkt dst plus - 12.5-14 pkt db - 14.5-16 pkt db plus - 16.5-18 pkt bdb - 18.5-20 pkt |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi i zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi i zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa. W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy na temat różnych metod neuroterapeutycznych: neurofeedback`u, przezczaszkowej stymulacji prądem, przezczaszkowej stymulacji magnetycznej, stymulacji audio-wizualnej oraz stymulacji nerwu błędnego. Będzie można dowiedzieć się jakie badania wstępne i diagnostyczne należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie kursu uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
|
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi i zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi i zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa. W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy na temat różnych metod neuroterapeutycznych: neurofeedback`u, przezczaszkowej stymulacji prądem, przezczaszkowej stymulacji magnetycznej, stymulacji audio-wizualnej oraz stymulacji nerwu błędnego. Będzie można dowiedzieć się jakie badania wstępne i diagnostyczne należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie kursu uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
|
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska, Rafał Milner | |
Prowadzący grup: | Rafał Milner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi i zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa |
|
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi i zaawansowanymi metodami neuroterapii które mogą być wykorzystane w neurorehabilitacji i w praktyce neuropsychologa. W trakcie trwania kursu uczestnicy będą mieli okazję do zdobycia wiedzy na temat różnych metod neuroterapeutycznych: neurofeedback`u, przezczaszkowej stymulacji prądem, przezczaszkowej stymulacji magnetycznej, stymulacji audio-wizualnej oraz stymulacji nerwu błędnego. Będzie można dowiedzieć się jakie badania wstępne i diagnostyczne należy wykonać przed rozpoczęciem treningów, jak prowadzić i monitorować terapię. W trakcie kursu uczestnikom zaprezentowany zostanie sprzęt oraz oprogramowanie do treningów wybranymi metodami. |
|
Literatura: |
- Thompson, M., & Thompson, L. (2012). Neurofeedback: Wprowadzenie do podstawowych koncepcji psychofizjologii stosowanej. Biomed Neurotechnologie. - Coben, R., & Evans, J. R. (2011). Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications. Elsevier/Academic Press. - Demos, J. N. (2005). Getting started with neurofeedback. WW Norton & Company. - Kadosh, R. C. (2014). The stimulated brain: Cognitive enhancement using non-invasive brain stimulation. Elsevier. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.