Interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-PK-IK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia - specjalizacja - Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Specjalność kliniczna- obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy wynosi: - godziny realizowane z udziałem wykładowcy: 15 - praca indywidualna studenta (opracowywanie tekstów): 25 - przygotowanie się do egzaminu- 25 - konsultacje z prowadzącym: 10. |
Efekty uczenia się - wiedza: | • W1: Zna definicję kryzysu. • W2: Zna wybrane modele interwenci kryzysowej (K_W20). • W3: Zna główne obszary kryzysów: normatywne kryzysy rozwojowe, kryzysy sytuacyjne, kryzysy egzystencjalne, kryzysy środowiskowe (K_W02, K_W20). • W4: Zna podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej (K_W21). • W5: Posiada wiedzę z zakresu kryzysów rozwojowych, ich specyfiki i metod udzielania wsparcia (K_W20). • W6: Zna kryzysy związane ze związkiem i metody udzielania wsparcia (K_W17). • W7: Zna specyfikę kryzysu związanego ze śmiercią i żałobą i metody udzielania wsparcia. • W8: Zna specyfikę kryzysu związanego z zagrożeniem suicydalnym i metody udzielania wsparcia (K_W21). • W9: Zna specyfikę innych, potencjalnie trudnych, wydarzeń życiowych (min. narodziny dziecka, bezrobocie, bezpłodność, emerytura) i metody udzielania wsparcia (K_W02, K_W17, K_W21). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • U1: Potrafi trafnie zdiagnozować kryzys i jego rodzaj. • U2: Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu metod prowadzenia interwencji kryzysowej w rozwiązywaniu problemów również o charakterze etycznym (K_U12) • U3: Potrafi stosować wiedzę z zakresu specyfiki poszczególnych sytuacji trudnych w celu udzielenia skutecznej pomocy w różnych sytuacjach kryzysowych (K_U18). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • K1: Potrafi komunikować się z pacjentem w kryzysie i jego rodziną K_K08, K_K09). • K2: Potrafi utrzymać profesjonalny dystans w przebiegu interwencji kryzysowej. • K3: Dba o własną higienę psychiczną. • K4: Szanuje dobro i godność klienta (K_W04, K_W10, K_W12) |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (opis, wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny). • Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności z zakresu pracy z pacjentem w kryzysie o charakterze normatywnym sytuacyjnym, egzystencjalnym i środowiskowym. Po zajęciach student powinien trafnie oceniać i klasyfikować sytuację kryzysową, prawidłowo nawiązywać kontakt z pacjentem i adekwatnie planować pomoc psychologiczną. |
Pełny opis: |
1. Teoria kryzysu- definicja, charakterystyka, obszary kryzysów, stany transkryzysowe. 2. Wybrane modele interwencji kryzysowej: równowagi, poznawczy, przemiany psychospołecznej. 3. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. 4. Kompetencje społeczne interweniujących. 5. Ocena natężenia kryzysu. 6. Kryzysy rozwojowe: kształtowania tożsamości, kryzys „połowy życia” i inne- charakterystyka, metody pracy. 7. Kryzysy związku- małżeńskie i rodzinne- fazy rozwoju związku partnerskiego, uwarunkowania kryzysów rodzinnych, żałoba w rodzinie. Wskazania terapeutyczne i interwencyjne. 8. Kryzys utraty i żałoby- reakcje i proces żałoby, mechanizmy doświadczania straty, 9. Proces „pracy żałoby”. Interwencja i pomoc w kryzysach żałoby. 10. Kryzysy suicydalne- charakterystyka, ocena ryzyka suicydalnego. Formy interwencji kryzysowej w kryzysach suicydalnych. Interwencja kryzysowa po samobójstwie dokonanym. 11. Inne wybrane kryzysy: bezrobocie, bezpłodność, choroba psychiczna w rodzinie. 12. Obciążenia wynikające z interwencji kryzysowej i przeciwdziałanie wypaleniu interweniujących. |
Literatura: |
James, R.K., Gilliland, B.E. (2010). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia (19-53). Kraków: WUJ Lipczyński, A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Warszawa: Difin. Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Kubacka-Jasiecka, D., Mudyń, K. (2014). Kryzysy i ich przezwyciężanie. Problemy interwencji i pomocy psychologicznej. Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek. Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. (ss. 251-265). Warszawa: Scholar Wydawnictwo Naukowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna) Aktywność na zajęciach, realizacja zleconych zadań, Kolokwium sprawdzające wiedzę z zakresu ustalonych zagadnień. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Anna Kornetowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kornetowska, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Anna Kornetowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim w roku akademickim 2022/2023 będą odbywały się zdalnie (5 spotkań x 3h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kornetowska, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Anna Kornetowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze letnim w roku akademickim 2022/2023 będą odbywały się zdalnie (5 spotkań x 3h) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.