Problemy behawioralne zwierząt domowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-SPZ-PBZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy behawioralne zwierząt domowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacje - stosowana psychologia zwierząt |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Kurs dla studentów specjalizacji Stosowana Psychologia Zwierząt Otwarty dla studentów innych specjalizacji |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h/ 1 punkt ECTS - praca indywidualna studenta – przygotowanie prezentacji wybranego tematu na zajęcia – 60 h - przygotowanie do sprawdzianu końcowego – 30 h Razem: 120 h, 4 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii K_W02 ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi i przyrodniczymi K_W04 zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych K_W06 ma szczegółową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego człowieka oraz zna metody badania jego funkcji; ma podstawową znajomość budowy i funkcji układu nerwowego wybranych zwierząt K_W26 ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych K_U06 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe K_K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody aktywizujące – samodzielne opracowanie wybranego tematu i prezentacja na zajęciach • Metody aktywizujące – praca domowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest analiza problemów behawioralnych w kontekście współczesnej wiedzy z zakresu neurofizjologii, etologii, oraz psychologii porównawczej. Prezentuje wiedzę na temat najczęściej występujących problemowych zachowań zwierząt w kontekście analizy przyczyn i sposobów ich modyfikacji. Kurs podzielony został na 10 trzygodzinnych bloków. |
Pełny opis: |
1. Rozumienie i definiowanie problemów behawioralnych u psów. Rozumienie problemów behawioralnych psów w perspektywie etologicznej, biologicznej i psychologicznej. Sposoby wyjaśniania zaburzeń zachowania w ujęciu biologicznym – wyjaśnianie fizjologiczne, ontogenetyczne, ewolucyjne i funkcjonalne. Podejście biokognitywno-behawioralne. Współczesne rozumienie problemów behawioralnych oparte o analizę emocji. Norma i patologia w kontekście problemów behawioralnych. Kryteria patologii zachowania. 2. Przyczyny zaburzeń zachowania zwierząt. Naturalne wzorce zachowania i możliwość ich prezentacji. Stres i problemy związane ze stresem. Deficyty socjalizacji i wczesnych doświadczeń. Uczenie się jako czynnik prowadzący do powstania zaburzeń zachowania. Warunki środowiskowe i trudności adaptacyjne. 3. Typologia i sposoby klasyfikowania problemów behawioralnych. Kategorie problemów behawioralnych. Klasyfikacje problemów behawioralnych w perspektywie medycznej i etologicznej. Problemy behawioralne w kontekście analizy etogramu. 4. Problemy behawioralne związane ze strachem i lękiem. Strach i lęk w kontekście ontogenezy zachowania. Reakcje strachu i lęku. Determinanty i komponenty strachu. Etiologia zaburzeń lękowych – dziedziczenie, predyspozycje indywidualne, deprywacja i trauma, udział procesów uczenia się. Panika i fobia. Ocena i ewaluacja problemów behawioralnych związanych ze strachem i lękiem. Sposoby i techniki modyfikacji zaburzeń związanych z lękiem. Farmakoterapia w terapii zaburzeń lękowych. 5. Problemy behawioralne związane z izolacją. Rozwój przywiązania. Systemy emocjonalne J.Panksepp’a związane z problemami separacyjnymi – system opieki, strachu, paniki i poszukiwania. Hyper – bonding. Problemowe zachowania manifestowane w sytuacji izolacji i objawy fizyczne prezentowanych zachowań. Diagnoza problemów związanych z separacją. Metody postępowania - trening znoszenia izolacji. sygnał niedostępności opiekuna. 6. Zachowania stereotypowe i kompulsywne. Zachowania stereotypowe a kompulsywne. Neurofizjologiczne podstawy zachowań stereotypowych i kompulsywnych. Stres a zachowania kompulsywne. Inne czynniki prowadzące do powstania zachowań kompulsywnych. Rozpoznanie zachowań kompulsywnych – motoryczne, związane z zaburzonym spostrzeganiem, prowadzące do samouszkodzeń, oralne. 7. Problemy behawioralne związane z nadmierną aktywnością.. Hiperaktywność i hiperkineza. Neurofizjologiczne przyczyny hiperaktywności. Społeczna i sensoryczna deprywacja jako przyczyna hiperaktywności. Inne problemy behawioralne związane z nadmierną aktywnością. 8. Zachowania agresywne jako problem behawioralny. Funkcjonalne i operacyjne definiowanie agresji. Typy zachowań agresywnych. Zachowanie agresywne jako naturalny wzorzec zachowania. Reakcje grożenia - rytualizacja agresji. Agresja ofensywna defensywna i łowiecka jako problem behawioralny. Czynniki prowadzące do agresji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej. 9. Metody i techniki stosowane w modyfikacji zachowania. Przegląd metod wykorzystywanych w modyfikacji zachowania zwierząt. Wybór metody pod kątem problemów behawioralnych. Dostosowanie technik pracy do indywidualnych predyspozycji i możliwości zwierzęcia. Techniki oparte na procesach uczenia się – desensytyzacja, przeciwarunkowanie, habituacja. Uniemożliwienie i kontrola środowiska. Sposoby wyrównywania nastroju. Udział farmakoterapii w modyfikacji problemów behawioralnych. 10. Analiza przypadków. |
Literatura: |
Sadowski, B., Chmurzyński, J. (1989). Biologiczne mechanizmy zachowania. Warszawa. PWN. Rozdziały 19, 20 Lindsay, S. R. (2001) Handbook of Applied Dog Behavior and Training, Volume Two: Etiology and Assessment. Iowa State University Press Landsberg, G., Hunthausen, W., Ackerman L. (2012). Behavior Problems Dog &Cat. Saunders Elsevier Appleby, M., Hughes, B., Mench, J., Ollson, A., (2011). Animal Welfare. CAB International. Fox, M., (1968) In Abnormal behaviour in animals. (M.W. Fox ed.) W.B. Saunders Co., Philadelphia |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja na zajęciach wybranego tematu - 30% Praca domowa – 30% Ocena ze sprawdzianu – 40% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kinteh-Kłosiński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kinteh-Kłosiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kinteh-Kłosiński, Maciej Trojan | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kinteh-Kłosiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kinteh-Kłosiński, Maciej Trojan | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kinteh-Kłosiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.