Ewolucja zachowań prospołecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-EZP-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ewolucja zachowań prospołecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu zajęć student: - zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu ewolucji zachowania, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań prospołecznych; - wymienia i opisuje rodzaje zachowań prospołecznych; - zna podstawowe wyniki badań potwierdzających występowanie zachowań prospołecznych u zwierząt innych niż ludzie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student prawidłowo przedstawia mechanizmy zachowań prospołecznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest świadomy wyzwań związanych z badaniami prowadzonymi w obrębie nauk o zachowaniu. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia zdalne z elementami wykładu i dyskusji. |
Skrócony opis: |
Zachowania prospołeczne, w ścisłym znaczeniu tego terminu, to zachowania, które przynoszą korzyść innemu osobnikowi. Jak mają się do nich altruizm, empatia czy kooperacja? Tymi i podobnymi zagadnieniami zajmiemy w ramach niniejszych zajęć. Zajęcia będą miały charakter konwersatorium i obejmować będą elementy wykładu, dyskusję dotyczącą przeczytanych tekstów oraz pracę w małych grupach. Studenci referować (w parach) wybrany artykuł naukowy. |
Literatura: |
• Ben-Ami Bartal, I., Decety, J., Mason, P. (2011). Empathy and prosocial behavior in rats. Science, 334, 1427-1430. • Ben-Ami Bartal, I., Rodgers, D. A., Bernardez Sarria, M. S., Decety, J., Mason, P. (2014). Pro-social behavior in rats is modulated by social experience. Elife, 3: e01385. • Brosnan, S. F., Houser, D., Xiao, E., Leimgruber, K., Chen, T., de Waal, F. B. M. (2010). Competing demands of prosociality and equity in monkeys. Evolution and Human Behavior, 31, 279e288. • Burkart, J. M., van Schaik, C. P. (2020). Marmoset prosociality is intentional. Animal Cognition, 23, 581–594. • Cronin, K. A., Schroeder, K. K. E., Snowdon, C. T. (2010). Prosocial behaviour emerges independent of reciprocity in cottontop tamarins. Proceedings of the National Academy of Sciences, 277, 3845-3851. • Dale, R., Palma-Jacinto, S., Marshall-Pescini, S., Range, F. (2019). Wolves, but not dogs, are prosocial in a touch screen task. PLoS ONE, 14(5): e0215444. • Dale, R., Quervel-Chaumette, M., Huber, L., Range, F., Marshall-Pescini, S. (2016). Task differences and prosociality; Investigating pet dogs' prosocial preferences in a token choice paradigm. PLoS ONE, 11(12). • Hernandez-Lallement, J., van Wingerden, M., Marx, C., Srejic, M., Kalenscher, T. (2015). Rats prefer mutual rewards in a prosocial choice task. Frontiers in Neuroscience, 8, 1-9. • Horner, V., Carter, J.D., Suchak, M., de Waal, F. B. M. (2011). Spontaneous prosocial choice by chimpanzees. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108, 13847-13851. • Krasheninnikova, A., Brucks, D., Blanc, S., von Bayern, A. M. P. (2019). Assessing African grey parrots’ prosocial tendencies in a token choice paradigm. Royal Society, 6, 190696. • Liebal, K., Vaish, A., Haun, D., Tomasello, M. (2014). Does sympathy motivate prosocial behaviour in great apes? PLoSONE 9:e84299. • Massen, J. J. M., Haley, S. M., Bugnyar, T. (2020). Azure‐winged magpies’ decisions to share food are contingent on the presence or absence of food for the recipient. Scientific Reports, 10, 16147. • Massen, J. J. M., Luyten, I., Spruijt, B., Sterck, E. (2011). Benefiting friends or dominants: prosocial choices mainly depend on rank position in long-tailed macaques (Macaca fascicularis). Primates, 52, 237e247. • Massen, J. J. M., van den Berg, L. M., Spruijt, B. M., Sterck, E. H. (2010). Generous leaders and selfish underdogs: pro-sociality in despotic macaques. PLoSONE, 5:e9734. • Moore, J. (2000). Morality and the elephant: Prosocial behaviour, normativity and fluctuating allegiances. Journal of Consciousness Studies, 7(1-2), 52-55. • Sanford, E. M., Burt, E. R., Meyers-Manor, J. E. (2018). Timmy’s in the Well: Empathy and Prosocial Helping in Dogs. Learning & Behavior, 46, 374–386. • Schwab, C., Swoboda, R., Kotrschal, K., Bugnyar, T. (2012). Recipients affect prosocial and altruistic choices in jackdaws, Corvus monedula. PLoS ONE, 7, e34922. • Skerry, A. E., Sheskin, M., Santos, L. R. (2011). Capuchin monkeys are not prosocial in an instrumental helping task. Animal Cognition, 14, 647e654. • Tennie, C., Jensen, K., Call, J. (2016). The nature of prosociality in chimpanzees. Nature Communications, 7, 13915. • Yamamoto, S., Humle, T., Tanaka, M.(2009). Chimpanzees help each other upon request. PLoSONE, 4:e7416. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Aktywność. Przygotowanie do zajęć (zreferowanie artykułu naukowego). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julia Sikorska | |
Prowadzący grup: | Julia Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.