Psychiatria dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PDM-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w zaliczeniu): 25 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna etapy rozwojowe okresu dzieciństwa i dorastania oraz możliwe kryzysy (K_W18, K_W20), W2: Zna klasyfikacje zaburzeń psychicznych, rozszerzone o zaburzenia okresu dzieciństwa i dorastania (K_W20, K_W26), W3: Zna zespoły objawów zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (K_W20), W4: Zna wybrane metody terapii zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (K_W21), W5: Zna obowiązujące aspekty prawne i etyczne związane z diagnostyką, terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi (K_W22), W6: Zna specyficzne trudności w pracy z z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzinami (K_W18). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi omówić etapy rozwojowe okresu dzieciństwa i dorastania oraz wskazać możliwe kryzysy (K_U13), U2: Potrafi korzystać z klasyfikacji zaburzeń psychicznych w kontekście zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania (K_U01, K_U14), U3: Potrafi omówić zespoły objawów zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (K_U01, K_U14), U4: Potrafi omówić podstawowe zasady tworzenia planów terapii, organizacji wsparcia w rodzinie , w szkole, w środowisku rówieśniczym (K_U15,K_U16), U5: Potrafi wymienić obowiązujące aspekty prawne i etyczne związane z diagnostyką, terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi (K_U12), U 6: Potrafi wskazać możliwe problemy i trudności w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzinami (K_U15), U7: Potrafi wskazać podstawowe zasady budowania trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu relację terapeutyczną małoletni-klinicysta, z uwzględnieniem roli rodzica/opiekuna (K_U12). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu psychopatologii w celu lepszego zrozumienia sytuacji małoletniego pacjenta i jego rodziny (K_K04), K2: Planując pomoc psychologiczną uwzględnia konsekwencje psychospołeczne związane z określonym zaburzeniem i konieczność kompleksowości oddziaływań w pracy z dziećmi i młodzieżą (K_K03, K_K06, K_K08), K3: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałej aktualizacji informacji w obszarze psychopatologii (K_K11) K4: Jest uwrażliwiony na etyczne aspekty pracy z pacjentem cierpiącym na zaburzenia psychiczne (K_K10, K-K12). K5: Jest świadom wagi i rozwija umiejętności tworzenia trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu relacji terapeutycznej małoletni-klinicysta, z uwzględnieniem roli rodzica/opiekuna |
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, studium przypadku. |
Skrócony opis: |
1. Przypomnienie prawidłowego profilu rozwojowego dzieci i młodzieży, 2. Zapoznanie studentów z podstawowymi zaburzeniami psychicznymi dzieci i młodzieży; 3. Doskonalenie umiejętności korzystania z obowiązujących klasyfikacji zaburzeń psychicznych, rozszerzonych o różnice występujące u dzieci i młodzieży; 4. Utrwalenie wiedzy z zakresu etiologii zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży oraz doskonalenie umiejętności rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych; 5. Zapoznanie studentów z procedurami diagnostyki i terapii zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży; 6. Tworzenie kompleksowych planów pomocowych dla chorujących psychicznie dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;7. Zapoznanie studentów z aspektami prawnymi i etycznymi diagnostyki oraz terapii zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży; 8. Zwrócenie uwagi na niezbędny aspekt stworzenia trwałej relacji terapeutycznej pacjent-klinicysta z uwzględnieniem roli rodzica/opiekuna. |
Pełny opis: |
1. Profil rozwojowy dzieci i młodzieży, cele poszczególnych etapów rozwojowych, możliwe kryzysy (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bezpieczeństwa, więzi, autonomii, autoekspresji, poczucia własnej wartości, realnych ograniczeń oraz poruszenie problematyki okresu adolescencji), 2. Obowiązujące klasyfikacje zaburzeń psychicznych, rozszerzone o różnice występujące u dzieci i młodzieży, 3. Zespoły objawów zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży, rozwijanie umiejętności ich rozpoznawania, 4. Tworzenia planów terapii, organizacji wsparcia w rodzinie , w szkole, w środowisku rówieśniczym, 5. Omówienie obowiązujących aspektów prawnych i etycznych związanych z diagnostyką, terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi 6. Zapoznanie się ze specyficznymi problemami i trudnościami w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi oraz ich rodzinami, 7. Doskonalenie umiejętności tworzenia trwałej, opartej na wzajemnym zaufaniu relacji terapeutycznej małoletni-klinicysta, z uwzględnieniem roli rodzica/opiekuna |
Literatura: |
Ambroziak, A., Kołakowski, A., Siwek, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ja rozpoznawać, zrozumieć i pokonać. GWP Ambroziak, A., Kołakowski, A., Siwek, K. (2020). Nastolatek a depresja. Praktyczny poradnik dla rodziców i młodzieży. GWP Goodman, R., Scott, S. (2000). Psychiatria dzieci i młodzieży. Edra&Urban Greene R.W. (2014) Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole. Samo Sedno Grzegorzewska, L., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN Jarema, M., Rabe-Jabłońska, J. (2011). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000) Kołakowski, A. (2020). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. GWP Morrison, J. (2016).DSM-5 Bez tajemnic.Praktyczny podręcznik dla klinicystów, WUJ Namysłowska, I. (2012). Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL Oleszkiewicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. PWN Rembek, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. PZWL Schaffer, R.H. (2013). Psychologia dziecka. PWN Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalna 1 nieobecność. Kolokwium pisemne. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska, Katarzyna Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie końcowe w semestrze letnim w roku akademickim 2020/21 będą odbywały się w formie zdalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska, Katarzyna Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie końcowe w semestrze letnim w roku akademickim 2020/21 będą odbywały się w formie zdalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska, Katarzyna Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia oraz zaliczenie końcowe w semestrze letnim w roku akademickim 2020/21 będą odbywały się w formie zdalnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.