Psychoterapia egzystencjalna - teoria i praktyka na przykładzie Analizy Egzystencjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PE-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoterapia egzystencjalna - teoria i praktyka na przykładzie Analizy Egzystencjalnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Studenci IV i V roku, kierunek Psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział w zajęciach: 15 h, Zapoznanie się z literaturą: 15h, Doświadczenie własne na bazie poznawanego materiału: 10h, Przygotowanie do zaliczenia: 20h, |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe założenie psychoterapii egzystencjalnych (K_W20). W2: Zna podstawowe założenia Analizy Egzystencjalnej (K_W20). W3: Zna i rozumie podstawowe definicje opisujące Analizę Egzystencjalną (K_W20). W4: Zna i rozumie zastosowanie fenomenologii w pracy z pacjentem (K_W20) W5: Znajomość IV fundamentalnych motywacji (K_W20) W6: Zna podstawy diagnozy w Analizie Egzystencjalnej (K_W19) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi zająć krytyczne stanowisko wobec Analizy Egzystencjalnej oraz je uzasadnić (K_U01, K_U02,) U2: Potrafi wyjaśnić mechanizmy wybranych zaburzeń psychicznych z perspektywy Analizy Egzystencjalnej (K_U15) U3: Potrafi wyjaśnić podstawowe różnice pomiędzy poszczególnymi modelami psychoterapii (K_U01) U4: Potrafi stosować podstawy metody fenomenologicznej w pracy z pacjentem (K_U12, K_U15) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zna i rozumie zasady etyczne w procesie diagnozy i terapii (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | Wykład Dyskusja Ćwiczenia Studia przypadku |
Skrócony opis: |
Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat nurtu psychoterapii egzystencjalnej – Analiza Egzystencjalna. Osadzenie nurtu w szerszym kontekście terapii humanistycznych, poznanie podstawowych definicji oraz pojęć, a także stosowanych narzędzi. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne: Czym jest psychoterapia egzystencjalna? Psychoterapia egzystencjalna na tle innych kierunków psychoterapeutycznych Główni przedstawiciele psychoterapii egzystencjalnej Przegląd podejść w ramach psychoterapii egzystencjalnej ( analiza egzystencjalna i logoterapia, analiza Dasein, terapia egzystencjalno- fenomenologiczna, terapia egzystencjalno-humanistyczna) Tło historyczne powstania AE Filozoficzne tło AE Struktura, szkolenie oraz przygotowanie do roli terapeuty – zasady w szkole AE Pojęcie rozumienia w psychoterapii egzystencjalnej Poradnictwo a psychoterapia Życie z wewnętrzną zgodą w centrum definicji AE- teoria oraz doświadczenie własne Logoterapia – pytanie o sens w życiu człowieka? (Definicja, podstawy, rozumienie człowieka, narzędzia) Fenomenologia – podstawy pracy psychoterapeuty egzystencjalnego – teoria oraz doświadczenie własne Rozumienie człowieka w AE- I fundamentalna motywacja Rozumienie człowieka w AE- II fundamentalna motywacja Rozumienie człowieka w AE- III fundamentalna motywacja Rozumienie człowieka w AE- IV fundamentalna motywacja Podstawy warsztatu terapeutycznego Narzędzia pracy w AE( Intencja Paradoksalna, Derefleksja, PEA) Psychopatologia Znaczenie i wymiary diagnozy Zaburzenia lękowe Zaburzenia nastroju Zaburzenia osobowości |
Literatura: |
Corey, G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. POznań: Zysk i S-ka Kierkagaard, S. (1995).Choroba na śmierć. Warszawa: Zysk i S-ka. Langle, A. (2019).Śladami sensu. Warszawa: Imprint Media Langle, A. (2016). Żyć z sensem. Warszawa: Barbelo Langle, A. (2016). Gdy rodzi się pytanie o sens. Warszawa: Berbelo. Frankl, V. (2011). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna owca van Deurzen, E. (red.), (2019).The Wiley World Handbook of Existential Therapy. Wiley Blackwell Popielski, K. (1995).Psychologia egzystencji. Lublin: Wydawnictwo KUL, Lublin, 2008 van Deurzen, E., (2010).Psychoterapia, a poszukiwanie szczęścia. Warszawa: Instytut Pychologii Zdrowia Yalom, I.D. (2003).Dar terapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Yalom, I.D. (2014). Kat miłości. Warszawa: Czarna Owca. Yalom, I.D., Elkin, G. (2011). Z każdym dniem trochę bliżej. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność), Zaliczenie kolokwium |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kropisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kropisz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kropisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kropisz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kropisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.