Praktyczna psychologia rozwoju dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna psychologia rozwoju dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 150 godzin (6 ECTS) Obecność na zajęciach (60 godzin) Lektura Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu Realizacja projektu Esej Zadania domowe |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W18 - zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz podstawowe teorie rozwoju i wychowania; posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym; zna czynniki wspierające i utrudniające rozwój K_W21 - zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoprofilaktyka, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym; zna specyfikę psychospołecznego funkcjonowania osób z zaburzeniami lub niepełnosprawnością; posiada wiedzę na temat form patologii społecznych, zachowań ryzykownych K_W11 - zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji; zna współczesne osiągnięcia badań w tym zakresie K_W13 - zna klasyczne teorie emocji i motywacji; zna definicje emocji i motywacji oraz metody ich badania; wie na czym polega regulacja emocji Efekty przedmiotowe: 1. Zna typowy przebieg rozwoju człowieka w wybranych obszarach od narodzin do osiągnięcia dorosłości. 2. Zna podstawowe trudności i wyzwania rozwojowe występujące u dzieci i młodzieży w wybranych obszarach funkcjonowania. 3. Zna podstawowe metody uczenia się i posiada wiedzę na temat ich skuteczności. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U05 - umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych K_U09 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii) K_U10 - rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień́ ustnych, w języku polskim i języku angielskim K_U13 - posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń́ psychicznych K_U14 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych K_U15 - potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń zachowania jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby K_U18 - posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych Efekty przedmiotowe: 1. Potrafi przeprowadzić warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców, nauczycieli lub uczniów. 2. Potrafi analizować psychologiczne i społeczne problemy dzieci i młodzieży przedstawione w formie studiów przypadków. 3. Potrafi krytycznie analizować informacje zawarte w poradnikach i publikacjach popularnonaukowych dotyczących rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K02 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe K_K07 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów Efekty przedmiotowe: 1. Potrafi współpracować w zespole przygotowując i przeprowadzając warsztat psychoedukacyjny. 2. Potrafi odpowiedni uargumentować swoje stanowisko podejmując dyskusje z innymi uczestnikami kursu. |
Metody dydaktyczne: | Metoda projektu Dyskusja Studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Kurs służy poszerzeniu wiedzy z psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz nabyciu kompetencji w zakresie wykorzystania tej wiedzy w praktyce. Przygotowuje do pracy zawodowej w obszarze edukacji, wychowania, wspomagania rozwoju oraz pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży. Studenci zapoznają się z normatywnym przebiegiem oraz trudnościami w obrębie wybranych obszarów rozwoju. Będą także ćwiczyć popularyzowanie wiedzy psychologicznej poprzez prowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych oraz realizować projekt dotyczący metod skutecznego uczenia się. Ostatnim elementem kursu będzie sporządzenie eseju sprawdzającego umiejętność syntetyzowania informacji przyswojonych podczas kursu. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest poszerzenie wiedzy studentów z zakresu psychologii rozwoju dzieci i młodzieży oraz nabycie kompetencji w zakresie wykorzystania tej wiedzy w praktyce psychologicznej. Kurs stanowi element przygotowania studentów do podjęcia pracy zawodowej w obszarach związanych z edukacją, wychowaniem oraz wspomaganiem rozwoju dzieci i młodzieży. Wiedza i umiejętności doskonalone podczas kursu będą również stanowić przygotowanie do pracy w ramach pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży, na którą istnieje obecnie wyraźne zapotrzebowanie. W ramach zajęć studenci zapoznają się z normatywnym przebiegiem rozwoju w różnorodnych obszarach, jak również z wybranymi trudnościami rozwojowymi w obrębie tych obszarów. Uczestnicy zmierzą się również z problemami prezentowanymi w formie studiów przypadków dzięki czemu będą mogli lepiej zrozumieć na czym polega praca psychologa w systemie oświaty. Studenci będą także ćwiczyć umiejętność prowadzenia warsztatów skierowanych do rodziców, nauczycieli lub uczniów. Co pozwoli im na wzbogacenie kompetencji w zakresie popularyzowania wiedzy psychologicznej, umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce psychologicznej oraz wystąpień publicznych. Natomiast realizując projekt studenci przetestują skuteczność wybranych metod uczenia się, których znajomość jest niezbędna w pracy z uczniami, szczególnie z trudnościami w uczeniu się. Ostatnim elementem kursu będzie sporządzenie eseju sprawdzającego umiejętność syntetyzowania informacji przyswojonych podczas kursu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt - 30% Warsztat psychoedukacyjny - 40% Esej - 30% Zadania domowe - zaliczenie |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Płotnikowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Płotnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Blair, C. (2016). The development of executive functions and self-regulation. A bidirectional psychobiological model. W K.D. Vohs, R. Baumaister (red.) Handbook of self-regulation. Research, theory, and applications, (3 wydanie). The Guilford Press. Brink, S. (2013). The Fourth Trimester: Understanding, Protecting, and Nurturing an Infant through the First Three Months. Univ of California Press. (wybrane fragmenty). Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. (Edukacja dzisiaj). Przełożył. K. Kruszewski. PWN. (wybrane fragmenty). Dawson, P. Guare, R. (2012). Zdolne ale rozkojarzone: wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych. WUJ (wybrane fragmenty). Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze: profilaktyka i terapia. PWN. (wybrane fragmenty). Fiorella, L., Mayer, R.E. (2016). Eight ways to promote generative learning. Educational Psychology Review, 28, 717–741. Hoff, E. (2006). How social contexts support and shape language development. Developmental review, 26(1), 55-80. Hofmann, S.G., Doan, S.N., Sprung, M., Wilson, A., Ebesutani, C., Andrews, L.A., ... & Harris, P.L. (2016). Training children’s theory-of-mind: A meta-analysis of controlled studies. Cognition, 150, 200-212. Jagodzińska, M. (2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. (s. 184-241). GWP. Kotarski, R. (2017) Włam się do mózgu. Altenberg. Łukaszewska, M. (2013). Nieprawidłowy rozwój funkcji z obszaru sensomotoryki oraz karmienia u dzieci i ich wpływ na opóźnienie w rozwoju komunikacji werbalnej - trudności diagnostyczne. Studium przypadku. W: Wspieranie rozwoju mowy dzieci urodzonych przedwcześnie i niepełnosprawnych. (s. 62-73). Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie. Pace, A., Luo, R., Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R.M. (2017). Identifying pathways between socioeconomic status and language development. Annual Review of Linguistics, 3, 285-301. Reddy, L.A. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę. PWN (wybrane fragmenty). Renninger, K.A., Hidi, S.E. (2019). The Cambridge handbook of motivation and learning. Cambridge University Press. (wybrane fragmenty). Salovey, P., Sluyter, D. J. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Wyd. Rebis. (wybrane fragmenty). Stępień-Nycz, M. (2009). Rola dyskursu emocjonalnego w rozwoju reprezentacji emocji. Psychologia Rozwojowa, 14(2), 29-39. Urban, B. (2015). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. PWN. (wybrane fragmenty). Watkins, C., Carnell, E., Lodge, C. (2007). Effective Learning in Classrooms. Rozdział 7: Collaborative Learning (s. 87-102). Paul Chapman Publishing. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.