Trening twórczego myślenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-TTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Trening twórczego myślenia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma żadnych szczególnych wymagań, choć pewnie przydatna będzie znajomość podstawowych zagadnień, terminologii z zakresu psychologii poznawczej. Ponadto niezbędne jest spełnienie pewnych "wymagań" czy oczekiwań dotyczących charakteru zajęć i uczestnictwa w nich. Zajęcia mają formułę warsztatów z elementami integracji grupy, przyjmują często formę zabawową i wymagających aktywnego udziału. W związku z tym wybór tego przedmiotu fakultatywnego nie jest polecany osobom, które nie odnajdują się w tej formie zajęć, nie lubią pracować w grupie, nie chcą się integrować z innymi uczestnikami czy unikają wypowiadania się na forum grupy. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (15 h), czas na samodzielne analizowanie zagadnień i technik omawianych i ćwiczonych na zajęciach (15 h) i przygotowanie pracy zaliczeniowej (30 h) = 2 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - zna i potrafi opisać przykładowe techniki treningu twórczości i wie, które umiejętności pozwalają one ćwiczyć i rozwijać (np. abstrahowanie, skojarzenia) - zna i rozumie zastosowanie poszczególnych metod ćwiczących kreatywność (aplikacyjny charakter) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi wykonać zadania w ramach treningu twórczości - jest w stanie przeprowadzić pewne elementy treningu - planuje krótki trening twórczego myślenia dla wybranej grupy (np. dzieci, studentów, pracowników określonej branży). K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - integruje się z grupą - chętnie dzieli się pomysłami, dyskutuje - aktywnie współpracuje w grupie, w dwójce, w podgrupach nad wykonaniem wspólnego zadania - przedstawia i wyjaśnia swoje pomysły na forum grupy - omawia rezultaty treningu poszczególnych umiejętności - potrafi się odnieść krytycznie do swojej aktywności. K_K07; K_K11 |
Metody dydaktyczne: | warsztat + omówienie (poszczególnych technik i ich rezultatów) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Typowe zajęcia warsztatowe, podczas których w niewielkich grupach (do 15 osób) zaprezentowane zostaną w praktyce przykładowe techniki trenujące i rozwijające zdolności abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego, metaforyzowania i transformowania, ale także umiejętności interpersonalne nakierowane na poznanie się, stworzenie określonego klimatu grupy, komunikację w niej i współpracę. Wykorzystane zostaną także metody pracy z grupą związane z motywacją towarzyszącą treningom oraz z pokonywaniem przeszkód w myśleniu twórczym. Ćwiczenia będą realizowane w działaniu z grupą, a część z nich będzie omawiana (znaczenie techniki, zastosowanie, jej zalety). |
Pełny opis: |
Typowe zajęcia warsztatowe, podczas których w niewielkich grupach (do 15 osób) zaprezentowane zostaną w praktyce przykładowe techniki trenujące i rozwijające zdolności abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego, metaforyzowania i transformowania, ale także umiejętności interpersonalne nakierowane na poznanie się, stworzenie określonego klimatu grupy, komunikację w niej i współpracę. Wykorzystane zostaną także metody pracy z grupą związane z motywacją towarzyszącą treningom oraz z pokonywaniem przeszkód w myśleniu twórczym. Ćwiczenia będą realizowane w działaniu z grupą, a część z nich będzie omawiana (znaczenie techniki, zastosowanie, jej zalety). |
Literatura: |
Nie ma literatury obowiązkowej, ale przydatna może być pozycja: E. Nęcka, A. Gruszka, J. Orzechowski, B. Szymura (2019) "Trening twórczości". Wydawnictwo Smak słowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność (i oczywiście aktywność) na WSZYSTKICH spotkaniach. Zajęcia są zblokowane i obejmują tylko 3 spotkania po 5 godzin lekcyjnych (w trakcie przewidziane są 2 przerwy). Nieobecność na którymkolwiek ze spotkań uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dla każdej grupy ćwiczeniowej przewidziane są inne terminy zajęć. Ponadto do końca semestru należy przygotować pisemną pracę zaliczeniową: scenariusz krótkiego treningu twórczości dla wybranej grupy (np. dzieci w wieku przedszkolnym, pracownicy określonej branży, studenci, itp.). Aktywność na zajęciach i ocena z pracy zaliczeniowej składają się na ocenę końcową. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gut | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gut | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.