Wprowadzenie do psychoonkologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-WPO-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychoonkologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. oglądanie filmów, przygotowanie studium przypadku; czytanie literatury: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (kolokwium): 20 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01 Student potrafi omówić problemy wynikające z rozpoznania choroby nowotworowej i ich specyfikę w zależności od sytuacji życiowej pacjenta, rodzaju raka oraz leczenia (K_W02, K_W19, K_W26). W02 Student potrafi przedstawić propozycje wsparcia psychologicznego pacjenta i jego rodziny/bliskich na poszczególnych etapach choroby nowotworowej (K_W21). W03 Student potrafi omówić zasady komunikacji psychologa z pacjentem i jego rodziną/bliskimi (K_W21, K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01 Student potrafi wskazać zasady pracy z pacjentem chorym onkologicznie i jego rodziną/bliskimi oraz możliwe trudności w procesie wsparcia psychologicznego (K_U14, K_U15). U02 Student potrafi wskazać pozycje wsparcia psychologicznego dla pacjentów onkologicznych i ich rodzin/bliskich, dostosowane do zasobów pacjenta, uwzględniając sytuację życiową, stan psychiczny i zaawansowanie choroby (K_U14, K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań w zakresie opieki psychologicznej nad pacjentem onkologicznym i jego rodziną/bliskimi, wykazuje się aktywnością w poszukiwaniu metod pracy (K_K04, K_K05, K_K11) K02 Student ma pełne przekonanie o konieczności przestrzegania etyki zawodowej w procesie wspierania psychologicznego osób chorych na raka i ich rodzin/bliskich (K_K03, K_K10, K_K12). |
Metody dydaktyczne: | Podające, multimedialne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studenta w podstawową wiedzę i umiejętności związane ze wspieraniem osób zmagających się z chorobą nowotworową i ich rodzin. Kurs obejmuje: 1) omówienie różnych aspektów choroby nowotworowej, 2) zadania psychologa w obszarze diagnozy i pomocy psychologicznej na różnych etapach choroby, 3) specyficzne potrzeby pacjentów zmagających się z chorobą nowotworową, 4) wsparcie psychologiczne dla osoby umierającej, 5) wsparcie dla rodzin. |
Pełny opis: |
1. Choroba nowotworowa- aspekt biologiczny, psychiczny i społeczny 2. Wspieranie pacjenta na różnych etapach choroby: • problemy psychologiczne pacjenta w trakcie diagnozy • etap leczenia chirurgicznego, chemioterapii, radioterapii • nawrót choroby i towarzyszące mu problemy psychologiczne. 3. Pytania o sens choroby- implikacje praktyczne do pracy z pacjentem 4. Opieka psychologiczna nad osobą umierającą 5. Pomoc psychologiczna dla rodziny/bliskich pacjenta z choroba nowotworową 6. Praca z osobami w żałobie |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rogiewicz, M. (2015). Praktyczny podręcznik psychoonkologii tom 1-2. Kraków: Medycyna Praktyczna. de Walden-Gałuszko (2014) Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Dorfmuller M., Dietzfelbinger, H., Sęk, H. (2011). Psychoonkologia. Diagnostyka - Metody Terapeutyczne. Elsevier Urban & Partner Wydawnictwo. Kubacka-Jasiecka D., Łosiak W. (1999), Zmagając się z chorobą nowotworową. Kraków: Wyd. UJ. Heszen I., Sęk, H. (2007): Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa Rębiałkowska-Stankiewicz M., Kowalczyk M. (red.) (2012): Akademia Walki z Rakiem: wsparcie społeczne, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Lektura uzupełniająca: de Walden-Gałuszko K., Mankowicz M. (1994). Jakość życia w chorobie nowotworowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego Bishop G.D. (2000): Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wydawnictwo Astrum, Wrocław Dolińska – Zygmunt G. (2001) (red): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk Cybulski, Strzelecki (2010). Psychologia w naukach medycznych. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego Pietrzyk A. (2006). Ta choroba w rodzinie. Psycholog o raku. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Fopka-Kowalczyk M. (2017): Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie cierpieniu i śmierci? Warszawa: Wydawnictwo: Difin Rębiałkowska-Stankiewicz M., Mianowski J., Gajewska M. (2018): Searching for meaning in life by taking part in drama. The perspective of mentees of the Fight Cancer Academy in Toruń, Studia Humanistyczne AGH, T. 17, nr 3, s. 61-78 Rębiałkowska-Stankiewicz M., Mianowski J. (2017): The trajectory of change in an emerging adult with a brain glioma: Miscellanea Anthropologica et Sociologica, T. 18, nr 3, s. 98-118 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność), Zaliczenie pisemne |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W roku akademickim 2021/22 zajęcia oraz zaliczenie odbywać się będą w formie zdalnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.