Wprowadzenie do seksuologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-WS-sj |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do seksuologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 20 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe pojęcia z zakresu seksuologii (K_W02). W2. Zna etapy rozwoju seksualnego (K_W02, K_W18, K_W20). W3. Zna kryteria rozpoznawania zaburzeń w sferze seksualności (K_W19, K_W20). W4: Zna metody diagnozy i terapii w sferze seksualności, z uwzględnieniem zakresu kompetencji psychologa i świadomości ich ograniczeń (K_W19, K_W21, K_W22). W5: Posiada wiedzę z zakresu wybranych etycznych aspektów relacji specjalista -pacjent w omawianym obszarze (K_W22). W6: Zna ścieżkę kształcenia w zakresie seksuologii (K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu seksuologii (K_U01) U2: Potrafi omówić etapy rozwoju seksualnego (K_U02) U3: Potrafi wskazać kryteria rozpoznawania zaburzeń w sferze seksualności (K_U13, K_U15). U4: Potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne mieszczące się w granicach kompetencji psychologa- seksuologa (K_U12, K_U14, K_U15, K_U21) U5: Potrafi zaproponować adekwatne formy pomocy mieszczące się w granicach kompetencji psychologa- seksuologa (K_U12, K_U15) U6: Potrafi wskazać granice uprawnień psychologa- seksuologa i współpracować z innymi specjalistami w zespole diagnostycznym/ leczącym (K_U12, K_U21) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zna i szanuje zasady pracy z pacjentem w praktyce klinicznej (K_K03, K_K04, K_K10, K_K12). K2: Wykorzystuje wiedzę specjalistyczną w celu lepszego zrozumienia sytuacji pacjenta (K_K03, K_K10) K3: Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnostyczny oraz terapeutyczny z poszanowaniem prywatności, godności i podmiotowości pacjenta (K_K03, K_K10, K_K12). K4: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałej aktualizacji informacji (K_K06, K_K10, K_K11) K5: Jest uwrażliwiony na etyczne aspekty pracy z pacjentem (K_K06, K_K10). K6: Jest uwrażliwiony na granice w obszarze kompetencji psychologa i adekwatnie korzysta ze współpracy z innymi specjalistami (K_K06, K_K11, K_K12). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe). Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta psychologii w wiedzę z zakresu: 1) historii seksuologii, 2) etapów rozwoju seksualnego, 3) orientacji seksualnych, 4) wybranych zaburzeń w obszarze seksualności, 5) wybranych metod diagnozy i terapii, 6) inne wybrane zagadnienia. |
Pełny opis: |
1. Historia seksuologii, - Seksuologia psychospołeczna, - Kryteria zasadności interwencji seksuologicznej, 2. Rozwój seksualny, - Psychofizjologia seksualności, - Seksualność małoletnich, 3. Heteroseksualność, homoseksualizm i biseksualizm, - Zaburzenia seksualne, - Inne warianty seksualności, 4.Transgenderyzm, niezgodność na płeć zdeterminowaną kulturowo i transwestytyzm, - Cyberseksualność, 5.Pomoc osobom z problemami seksualnymi, ocena i możliwości leczenia, - Metody badań seksuologicznych, 6.Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowej, 7. Seksualność w okresie klimakterium, okresie andropauzy, w chorobach przewlekłych, osób niepełnosprawnych, |
Literatura: |
Brancoft, J. (2021). Seksualność człowieka. Wrocław (red. wyd. pol. Lew- Starowicz, Z., Rubacha, A.) Lew- Starowicz, Z., Skrzepulec, V. (2015). Podstawy seksuologii. Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Obecność na zajęciach: dozwolone jest 1 nieobecność. • Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach. • Kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska, Katarzyna Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska, Katarzyna Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska, Katarzyna Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.