Zaburzenia psychiczne w świetle teorii poznawczo-behawioralnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-ZP-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia psychiczne w świetle teorii poznawczo-behawioralnych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Kurs będzie szczególnie przydatny dla osób posiadających podstawy wiedzy z zakresu psychopatologii, psychologicznej diagnozy klinicznej i psychoterapii (zajęcia na specjalności klinicznej)- bazuje na wiedzy z wymienionych obszarów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20 Łącznie: 60h- 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W11, K_W13, K_W20, K_W22 Efekty przedmiotowe: W1: Zna podstawowe założenia teoretyczne koncepcji poznawczo-behawioralnych (K_W11, K_W13, K_W20) W2: Zna terminologię związaną z nurtem poznawczo-behawioralnym (K_W11, K_W13, K_W20) W3: Zna wybrane modele zaburzeń lękowych w ujęciu poznawczo-behawioralnym (K_W20) W4: Zna podstawowe badania weryfikujące empirycznie użyteczność modeli poznawczo-behawioralnych w praktyce klinicznej (K_W22) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U01, K_U13, K_U14, K_U15 Efekty przedmiotowe: U1: Potrafi posługiwać się terminami z obszaru psychoterapii poznawczo- behawioralnej (K_U01). U2: Potrafi wskazać i omówić mechanizmy powstawania i podtrzymywania wybranych zaburzeń lękowych w ujęciu teorii poznawczo-behawioralnych (K_U13, K_U14, K_U15). U3: Potrafi wskazać różnice między modelami wyjaśniającymi poszczególne zaburzenia lękowe i na tej podstawie uzasadnić zróżnicowanie protokołów terapeutycznych w praktyce klinicznej (K_U14, K_U15). U4: Potrafi wykonać podstawową konceptualizację opisu przypadku klinicznego w oparciu o trafnie dobrany model teoretyczny (K_U14, K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K11 Efekty przedmiotowe: K1: Rozumie konieczność indywidualnego podejścia do problemu pacjenta i oparcie planowanej pomocy na zweryfikowanych empirycznie modelach teoretycznych (K_K03, K_K08, K_K10). K2: Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i pracy pod superwizją (K_K10, K_K11). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, studium przypadku, elementy wykładowe). Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta specjalności klinicznej w wiedzę z zakresu podstaw teorii poznawczo-behawioralnych na przykładzie wybranych zaburzeń lękowych: 1) podstawowe założenia teoretyczne i modele rozumienia zaburzeń psychicznych, 2)wybrane modele poznawcze zaburzeń lękowych, 3) konceptualizacja wybranych przypadków klinicznych w oparciu o poznane modele, 4) praktyczne implikacje zastosowania modeli teoretycznych w terapii poznawczo-behawioralnej. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne: 1. Założenia teoretyczne terapii poznawczo-behawioralnej. 2. Podstawowe pojęcia w terapii poznawczo-behawioralnej (min. myśli automatyczne, przekonania kluczowe, zniekształcenia poznawcze). 3. Wybrane modele poznawcze zaburzeń lękowych: lęk społeczny, GAD, agorafobia, zaburzenie lękowe z napadami paniki, lęk o zdrowie. 4. Konceptualizacja przypadków klinicznych w oparciu o wybrane modele. 5. Badania w obszarze zastosowań teorii poznawczo-behawioralnych w praktyce klinicznej. |
Literatura: |
Bourne, E.J. (2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Kraków: WUJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Calrk, D.A., Beck, A. (2018). Zaburzenia lękowe. Kraków: WUJ. Gałecki, P.,Szulc, A. (2023). Psychiatria, t. 1 i 2. Edra&Urban Popiel,A., Pragłowska, E.(2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Rachman, S. (2005). Zaburzenia lękowe. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla praktyków i pacjentów. Gdańsk: GWP. Wells, A. (2010).Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zaburzenia lękowe (2014). Kwartalnik Teoria Poznawczo- Behawioralna, Nr 3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność). Aktywność na zajęciach Realizacja zadań- studia przypadku. Kolokwium sprawdzające wiadomości (zagadnienia zgodnie z zakładanymi efektami kształcenia) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.