Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Teorie mediów i komunikacji I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2405-M-1-TMK1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teorie mediów i komunikacji I
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku medioznawstwa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

kanon (atrybut wycofany)

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01; K_W08; K_W09

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 K_U03

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K06

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi koncepcjami, teoriami i pojęciami z zakresu teorii mediów. Będziemy się zastanawiali nad tym, czym medią są, jak funkcjonują, jaki mają wpływ na społeczeństwo i kulturę.

Pełny opis:

1. Zajęcia organizacyjne – kilka słów o teoretyczności

2. Oralność/piśmienność/obrazkowość;

3. Klasyczne teorie języka i komunikacji

4. Klasyczne teorie mediów i komunikacji

5. Internet i płytki umysł

6. Media i polityka (gate keeping/agenda setting)

7. Kultura upokarzania PRACA W GRUPACH

8. Czarny PR

9. Panika moralna

10. Nowe media

11. Szum informacyjny / Cyfrowy narcyzm

12. Estetyka intermedialna

13. Big Data

14. Self-tracking i policzalne JA

15. Hakerstwo

16. Internet i bańka informacyjna

Literatura:

J. Goody, I. Watt,Następstwa piśmienności, w: G. Godlewski et al. (red.), Oralność/piśmienność,Wydawnictwo WUW, s. 33-77.

R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, tłum. K. Pomorska, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, opr. H. Markiewicz, t. 2, Kraków 1976.

M. McLuhan, Zrozumieć media, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa 2004, s. 31-67.

N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, tłum. M. Rojek, Helion, Gliwice 2010, s. 185-218.

A. Stuart, Kultura newsów, tłum. A. Sokołowska, WUJ, Kraków 2006, s. 51-80.

A. Szahaj, Kultura upokarzania, „Odra” 2012, nr 2, s. 40-44; M. Rydlewski, Wszechobecne upokarzanie. (Na marginesie artykułu Andrzeja Szahaja pod tytułem Kultura upokarzania), „Przegląd Kulturoznawczy” 2013, nr 1, s. 111-124.

M. Karwat, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, rozdziały 2 i 4.

I. Zielińska, Media, interes i panika moralna. Nowa kategoria socjologiczna i jej implikacje, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3 (2004), s. 161-177.

L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, WAiP, Warszawa 2010, s. 79-118.

H. Frankfurt, O wciskaniu kitu, tłum. H. Pustuła, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2018

M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGH, Kraków 2016, fragmenty.

M. Filiciak, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Katedra, Gdańsk 2013, s. 77-119.

V. Mayer-Schönberger, K. Cukier, Big Data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Wydawnictwo MT Biznes, s. 103-132.

M. Wróblewski, Nowe szaty healthismu. Self-tracking, neoliberalizm i kapitalizm kognitywny, „Folia Sociologica”, 58 (2016), s. 7-25.

T. Jordan, Hackerstwo, PWN, s. 17-32.

W. Orliński, Internet. Czas się bać, Agora, s. 61-88.

Metody i kryteria oceniania:

Test wielokrotnego wyboru z punktami ujemnymi i możliwością korzystana z wytworzonych samodzielnie materiałów pomocowych (zapisków, notatek, map myśli itp.)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Sojak
Prowadzący grup: Radosław Sojak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Sojak
Prowadzący grup: Radosław Sojak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Sojak
Prowadzący grup: Radosław Sojak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Sojak
Prowadzący grup: Radosław Sojak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)