Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Makrosocjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2405-S-S1-M
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Makrosocjologia
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty socjologii dziennej I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kanon

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane w ramach obowiązkowego wykładu z udziałem nauczyciela: 30 godzin,

2. Godziny realizowane w ramach ćwiczeń: 30 godzin

3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatury, przygotowanie referatu): 100 godzin

4. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia ćwiczeń i do egzaminu: 50 godzin


Łącznie: 210 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W02, K_W03, K_W05, K_W07, K_W08,


Dzięki refleksji na temat procesów zachodzących w makroskali student:

- posiada podstawową wiedzę na temat genezy i funkcjonowania struktur i instytucji społecznych w obszarze kultury, polityki, prawa i ekonomii oraz o relacjach między elementami składającymi się na te struktury na poziomie makrospołecznym

- posiada podstawową wiedzę w zakresie relacji miedzy mikro- mezo- i makro- strukturami zarówno w kontekście lokalnym, regionalnym, państwowym, ponadnarodowym i globalnym

- zna rodzaje więzi społecznych charakterystycznych dla makrostruktur, posiada wiedzę na temat prawidłowości w obrębie różnych interakcji w ramach konkretnych typów zbiorowości, stanowiących przedmiot zainteresowania socjologów

- posiada wiedzę o regulacjach i prawach organizujących życie społeczne na poziomie makrostruktur; wykazuje też wiedzę o genezie, funkcjonowaniu i przemianach norm i wartości oraz sposobach dostosowania ludzi do obowiązujących w społeczeństwie reguł formalnych i obyczajowych

- posiada podstawową wiedzę o procesach formowania się i przekształcania instytucji, struktur i systemów społecznych w wymiarze ewolucyjnym i rewolucyjnym w najszerszej skali

- rozpoznaje możliwości aplikacji wiedzy socjologicznej w środowisku pozaakademickim.


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01, K_U04, K_U08, K_U10,


Dzięki refleksji na temat procesów w makroskali student:

- potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska społeczne z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej; dysponuje „wyobraźnią socjologiczną” (rozpoznaje zamierzone/ niezamierzone, natychmiastowe/ skumulowane, bezpośrednie/pośrednie efekty działań podmiotów społecznych, ma świadomość ukrytych zasobów, barier strukturalnych i kulturowych wyznaczających szanse działań podmiotów, rozpoznaje dziedzictwo przeszłości w fenomenach społecznych, dostrzega zmienność struktur i instytucji, akceptuje różnorodność przejawów życia społecznego)

- potrafi celnie wskazywać związki przyczynowo-skutkowe w obszarze konkretnych procesów i fenomenów społecznych z wykorzystaniem koncepcji i narzędzi właściwych dla socjologii

- potrafi diagnozować i przewidywać potencjalne kierunki zmian w strukturach społecznych oraz charakteryzować towarzyszące im zjawiska i procesy społeczne, wykorzystując standardowe metody i narzędzia w zakresie badań społecznych.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01, K_K02, K_K07


Dzięki refleksji na temat procesów w makroskali student:

- nie ogranicza się do korpusu wiedzy zdobytej podczas zajęć dydaktycznych ale systematycznie uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności.


Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny z wykorzystaniem pomocy multimedialnych i prezentacji w programie Power Point.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- punktowana
- referatu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę makrosocjologiczną - wymiar planetarny, państwowy i narodowy, a także klasowo-warstwowy. Głównym celem jest przedstawienie podstawowych pojęć, koncepcji i teorii służących do analizy społeczeństwa w skali makro. Kurs ma również na celu ukazanie głównych trendów makrospołecznych zachodzących w społeczeństwie polskim w ostatnich dziesięcioleciach.

Pełny opis:

Wykład jest zorientowany na wprowadzenie studentów w obszar problemowy socjologii wielkich grup społecznych oraz zachodzących na poziomie narodowym, ponadnarodowym i globalnym procesów społecznych. Mamy tu do czynienia z charakterystyką podstawowych pojęć oraz teorii społecznych lokujących swoje zainteresowanie na poziomie makrostruktur, a także analizy roli i specyfiki wpływów globalnych na najważniejsze obszary funkcjonowania jednostki. Ważnym celem jest też zrozumienie procesów zachodzących w makroskali oraz nabycie umiejętności odczytywania współczesnych przyczyn oraz uwarunkowań tych procesów, zwłaszcza w kontekście społeczeństwa postindustrialnego, kultury konsumpcyjnej, globalizacji etc.

Spis wykładów:

1.Zajęcia organizacyjne. Makrosocjologia: przedmiot zainteresowania i kierunki badań

2.Od społeczeństw tradycyjnych do nowoczesnych

3.Podstawowe pojęcia i teorie zmiany społecznej

4.Teorie modernizacji

5.Struktura społeczna, zróżnicowanie społeczne, nierówności społeczne i stratyfikacja społeczna. Podstawowe pojęcia i teorie

6.Ruchliwość społeczna. Migracje

7.Naród, tożsamość narodowa, struktury etniczne

8.Państwo, partie polityczne, elity polityczne

9.Zróżnicowanie społeczne współczesnej Polski

10.Przestrzeń wiejska, przestrzeń miejska

11.Globalizacja oraz zróżnicowanie w perspektywie globalnej

12.Społeczeństwo ryzyka, nowoczesność i późna nowoczesność

13.Społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo sieciowe

14.Kultura masowa, środki masowego przekazu i komunikacja

15.Społeczeństwo obywatelskie, zachowania masowe i ruchy społeczne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, Warszawa: Scholar. R. 3-5.

2. Edmund Wnuk-Lipiński, 2004: Świat międzyepoki: globalizacja, demokracja, państwo narodowe, Kraków: Znak i ISP PAN. R. 1 i 5.

3. Sztompka, Piotr, 2007: Socjologia zmian społecznych, Kraków: Znak, R. 5, 6.

oraz

Encyklopedia Socjologii, hasła:

• Globalizacja,

• Globalizacja a zmiana społeczno-gospodarcza,

• Kultura elitarna a kultura masowa,

• Migracje,

• Modernizacja,

• Naród,

• Nowoczesność i ponowoczesność,

• Państwo,

• Religia.

Literatura uzupełniająca:

1. Turowski, Jan, 2000: Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.

2. Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, Warszawa: Scholar.

3. Krzysztofek, Kazimierz, Szczepański, Marek, 2002: Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice: UŚ.

4. Sztompka, Piotr, 207: Socjologia zmian społecznych, Kraków: Znak.

5. Edmund Wnuk-Lipiński, 2004: Świat międzyepoki: globalizacja, demokracja, państwo narodowe, Kraków: Znak i ISP PAN.

6. Wymiary życia społecznego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Wydanie nowe, pod red. Mirosławy Marody, Warszawa: Scholar.

7. Beck, Ulrich, 2004: Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa: Scholar.

Metody i kryteria oceniania:

Esej na temat zagadnień związanych z poruszaną problematyką.

Praktyki zawodowe:

Brak przewidzianych praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)