Makrosocjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-S-S1-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Makrosocjologia |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty socjologii dziennej I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane w ramach obowiązkowego wykładu z udziałem nauczyciela: 30 godzin, 2. Godziny realizowane w ramach ćwiczeń: 30 godzin 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatury, przygotowanie referatu): 100 godzin 4. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia ćwiczeń i do egzaminu: 50 godzin Łącznie: 210 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02, K_W03, K_W05, K_W07, K_W08, Dzięki refleksji na temat procesów zachodzących w makroskali student: - posiada podstawową wiedzę na temat genezy i funkcjonowania struktur i instytucji społecznych w obszarze kultury, polityki, prawa i ekonomii oraz o relacjach między elementami składającymi się na te struktury na poziomie makrospołecznym - posiada podstawową wiedzę w zakresie relacji miedzy mikro- mezo- i makro- strukturami zarówno w kontekście lokalnym, regionalnym, państwowym, ponadnarodowym i globalnym - zna rodzaje więzi społecznych charakterystycznych dla makrostruktur, posiada wiedzę na temat prawidłowości w obrębie różnych interakcji w ramach konkretnych typów zbiorowości, stanowiących przedmiot zainteresowania socjologów - posiada wiedzę o regulacjach i prawach organizujących życie społeczne na poziomie makrostruktur; wykazuje też wiedzę o genezie, funkcjonowaniu i przemianach norm i wartości oraz sposobach dostosowania ludzi do obowiązujących w społeczeństwie reguł formalnych i obyczajowych - posiada podstawową wiedzę o procesach formowania się i przekształcania instytucji, struktur i systemów społecznych w wymiarze ewolucyjnym i rewolucyjnym w najszerszej skali - rozpoznaje możliwości aplikacji wiedzy socjologicznej w środowisku pozaakademickim. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01, K_U04, K_U08, K_U10, Dzięki refleksji na temat procesów w makroskali student: - potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska społeczne z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej; dysponuje „wyobraźnią socjologiczną” (rozpoznaje zamierzone/ niezamierzone, natychmiastowe/ skumulowane, bezpośrednie/pośrednie efekty działań podmiotów społecznych, ma świadomość ukrytych zasobów, barier strukturalnych i kulturowych wyznaczających szanse działań podmiotów, rozpoznaje dziedzictwo przeszłości w fenomenach społecznych, dostrzega zmienność struktur i instytucji, akceptuje różnorodność przejawów życia społecznego) - potrafi celnie wskazywać związki przyczynowo-skutkowe w obszarze konkretnych procesów i fenomenów społecznych z wykorzystaniem koncepcji i narzędzi właściwych dla socjologii - potrafi diagnozować i przewidywać potencjalne kierunki zmian w strukturach społecznych oraz charakteryzować towarzyszące im zjawiska i procesy społeczne, wykorzystując standardowe metody i narzędzia w zakresie badań społecznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01, K_K02, K_K07 Dzięki refleksji na temat procesów w makroskali student: - nie ogranicza się do korpusu wiedzy zdobytej podczas zajęć dydaktycznych ale systematycznie uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności. |
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny z wykorzystaniem pomocy multimedialnych i prezentacji w programie Power Point. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę makrosocjologiczną - wymiar planetarny, państwowy i narodowy, a także klasowo-warstwowy. Głównym celem jest przedstawienie podstawowych pojęć, koncepcji i teorii służących do analizy społeczeństwa w skali makro. Kurs ma również na celu ukazanie głównych trendów makrospołecznych zachodzących w społeczeństwie polskim w ostatnich dziesięcioleciach. |
Pełny opis: |
Wykład jest zorientowany na wprowadzenie studentów w obszar problemowy socjologii wielkich grup społecznych oraz zachodzących na poziomie narodowym, ponadnarodowym i globalnym procesów społecznych. Mamy tu do czynienia z charakterystyką podstawowych pojęć oraz teorii społecznych lokujących swoje zainteresowanie na poziomie makrostruktur, a także analizy roli i specyfiki wpływów globalnych na najważniejsze obszary funkcjonowania jednostki. Ważnym celem jest też zrozumienie procesów zachodzących w makroskali oraz nabycie umiejętności odczytywania współczesnych przyczyn oraz uwarunkowań tych procesów, zwłaszcza w kontekście społeczeństwa postindustrialnego, kultury konsumpcyjnej, globalizacji etc. Spis wykładów: 1.Zajęcia organizacyjne. Makrosocjologia: przedmiot zainteresowania i kierunki badań 2.Od społeczeństw tradycyjnych do nowoczesnych 3.Podstawowe pojęcia i teorie zmiany społecznej 4.Teorie modernizacji 5.Struktura społeczna, zróżnicowanie społeczne, nierówności społeczne i stratyfikacja społeczna. Podstawowe pojęcia i teorie 6.Ruchliwość społeczna. Migracje 7.Naród, tożsamość narodowa, struktury etniczne 8.Państwo, partie polityczne, elity polityczne 9.Zróżnicowanie społeczne współczesnej Polski 10.Przestrzeń wiejska, przestrzeń miejska 11.Globalizacja oraz zróżnicowanie w perspektywie globalnej 12.Społeczeństwo ryzyka, nowoczesność i późna nowoczesność 13.Społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo sieciowe 14.Kultura masowa, środki masowego przekazu i komunikacja 15.Społeczeństwo obywatelskie, zachowania masowe i ruchy społeczne |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, Warszawa: Scholar. R. 3-5. 2. Edmund Wnuk-Lipiński, 2004: Świat międzyepoki: globalizacja, demokracja, państwo narodowe, Kraków: Znak i ISP PAN. R. 1 i 5. 3. Sztompka, Piotr, 2007: Socjologia zmian społecznych, Kraków: Znak, R. 5, 6. oraz Encyklopedia Socjologii, hasła: • Globalizacja, • Globalizacja a zmiana społeczno-gospodarcza, • Kultura elitarna a kultura masowa, • Migracje, • Modernizacja, • Naród, • Nowoczesność i ponowoczesność, • Państwo, • Religia. Literatura uzupełniająca: 1. Turowski, Jan, 2000: Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL. 2. Domański, Henryk, 2004: Struktura społeczna, Warszawa: Scholar. 3. Krzysztofek, Kazimierz, Szczepański, Marek, 2002: Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice: UŚ. 4. Sztompka, Piotr, 207: Socjologia zmian społecznych, Kraków: Znak. 5. Edmund Wnuk-Lipiński, 2004: Świat międzyepoki: globalizacja, demokracja, państwo narodowe, Kraków: Znak i ISP PAN. 6. Wymiary życia społecznego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Wydanie nowe, pod red. Mirosławy Marody, Warszawa: Scholar. 7. Beck, Ulrich, 2004: Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Warszawa: Scholar. |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej na temat zagadnień związanych z poruszaną problematyką. |
Praktyki zawodowe: |
Brak przewidzianych praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.