Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Certyfikacja i sposoby kontrolowania wyników nauczania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-CiSK-NJPjO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Certyfikacja i sposoby kontrolowania wyników nauczania
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zaliczony pierwszy semestr studiów

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

25 h w tym 8 h zajęć dydaktycznych + 17 h pracy własnej

Efekty uczenia się - wiedza:

EUS_W01: Ma wiedzę na temat zasobu jednostek poszczególnych podsystemów języka polskiego oraz ich funkcji i wzajemnych powiązań w procesie budowania poprawnych wypowiedzi w języku polskim.

EUS_W02:Dysponuje wiedzą na temat stylowego i środowiskowego zróżnicowania współczesnej polszczyzny oraz rozumie jego rolę w toku przyswajania języka polskiego jako obcego.

EUS_W03:Rozumie rolę czynników lingwistyczno-kulturowych w procesie glottodydaktycznym. Charakteryzuje trudności obcokrajowców z przyswajaniem polskiej wymowy, pisowni, gramatyki i leksyki.

EUS_W05:Orientuje się w zjawiskach dawnej i współczesnej polskiej kultury i literatury popularnej, ludowej oraz wysokiej, rozumie ich udział w kształceniu językowym oraz budowaniu porozumienia między przedstawicielami różnych kultur

EUS_W06:Ma wiedzę na temat teorii przyswajania języka pierwszego i uczenia się języka drugiego, a także podejść leżących u podstaw poszczególnych metod nauczania.

EUS_W07:Zna różnorodne metody nauczania poszczególnych poziomów języka i sprawności językowych. Omawia strategie nauczania literatury i kultury w procesie glottodydaktycznym.

EUS_W08:Zna tradycyjne i elektroniczne słowniki, które można wykorzystywać do nauczania języka polskiego jako obcego.

EUS_W09:Wymienia podręczniki i pomoce dydaktyczne (w tym programy komputerowe) do nauczania języka polskiego jako obcego.

EUS_W10:Rozumie zasady planowania dydaktycznego w odniesieniu do działu programowego, jednostki metodycznej, lekcyjnej i zadaniowej. Zna standardy i programy nauczania języka polskiego jako obcego.

EUS_W11:Posiada wiedzę na temat zasad testowania znajomości języka polskiego oraz zna system certyfikacji języka polskiego jako obcego.

EUS_W13:Orientuje się w zasadach funkcjonowania polskiego szkolnictwa za granicą i organizacji nauczania jpjo/drugiego w Polsce. Zna zasady kierowania lektorów jpjo do pracy za granicą.

EUS_W14: Ma wiedzę na temat specyfiki nauczania dzieci. Ma świadomość problemów wiążących się z nauczaniem dzieci uchodźców, imigrantów, Polaków wracających z zagranicy.

Efekty uczenia się - umiejętności:

EUS_U01: Rozpoznaje wartości imiennych i werbalnych kategorii gramatycznych, wyjaśnia sposób ich tworzenia oraz omawia pełnione w tekście funkcje. Porządkuje zagadnienia gramatyczne na podstawie kryterium stopniowania trudności.

EUS_U02:Rozpoznaje, poprawia i analizuje przyczyny błędów popełnianych przez uczniów podczas przyswajania języka polskiego.

EUS_U03:Potrafi wykorzystać teksty zróżnicowane stylistycznie i środowiskowo na zajęciach języka polskiego jako obcego: dobiera teksty do poziomu znajomości języka polskiego, wyszukuje i poprawia błędy stylistyczne, pisze teksty zróżnicowane stylistyczne oraz poddaje je korekcie.

EUS_U04:Konstruuje różnego rodzaju plany dydaktyczne (semestralne, tematyczne, jednostki lekcyjnej; gramatyczne, funkcjonalne, leksykalne itp.) w postaci inwentarzy i klasyczne, dostosowane do potrzeb uczniów i ich językowego zaawansowania. Potrafi zaplanować przebieg imprezy okolicznościowej, zapoznającej uczniów z polską historią i tradycjami.

EUS_U05:Przyporządkowuje zagadnienia leksykalne, gramatyczne i komunikacyjne na poszczególne poziomy znajomości polskiego jako obcego. Dobiera metody i formy ich wprowadzania na lekcji, utrwalania i wykorzystania w komunikacji z uwzględnieniem grupy wiekowej.

EUS_U06:Rozpoznaje i klasyfikuje problemy uczniów z przyswojeniem polskiej gramatyki, leksyki, wymowy i zapisu. Dobiera metody, formy pracy i materiały dydaktyczne tak, by niwelować zdiagnozowane trudności i zapobiegać interferencjom.

EUS_U07:Krytycznie analizuje podręczniki, pomoce dydaktyczne i słowniki, dobiera je do typu kursu i założonych celów językowych.

EUS_U08:Układa własne ćwiczenia na podstawie odpowiednio dobranych tekstów prasowych, literackich, mówionych i pisanych, rozwijające wszystkie sprawności językowe, tj. mówienie, rozumienie, czytanie i pisanie.

EUS_U09:Układa testy biegłości, plasujące, osiągnięć, ocenia ich trafność i rzetelność.

EUS_U11:Obsługuje elektroniczne wersje słowników języka polskiego, programy komputerowe do nauczania języka polskiego jako obcego, korzysta z zasobów internetowych, przygotowuje prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EUS_K01:Wykazuje się umiejętnością integracji grupy: trafnie dobiera strategie komunikowania się z grupą, przydziela zadania i kontroluje ich wykonanie, rozwiązuje ewentualne konflikty wynikające z różnic międzykulturowych.

EUS_K02:Potrafi pracować w zespole, w szczególności międzynarodowym, terminowo i rzetelnie wywiązuje się z powierzonych zadań i w miarę potrzeby modyfikuje plany dydaktyczne.

EUS_K03:Ma świadomość tego, że jest nie tylko nauczycielem języka polskiego, ale także wzorcem pięknej, poprawnej polszczyzny, ambasadorem polskiej kultury oraz pośrednikiem kulturowym między kulturą polską a kulturami uczących się jpjo. Widzi potrzebę popularyzowania polskiej kultury i sztuki poza granicami kraju. Jest gotowy pośredniczyć między przedstawicielami różnych kultur w sytuacjach nieporozumień i konfliktów.

EUS_K04:Kontroluje poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.

Metody dydaktyczne:

Metody eksponujące: pokaz, symulacyjna.

Metody podające: pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny.

Metody poszukujące: ćwiczeniowa, problemowa, projektu.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- projektu

Skrócony opis:

Przemiot ma na celu zapoznanie słuchaczy ze strukturą państwowego egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego.

Literatura:

Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2003.

Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Przykładowy test dla poziomu zaawansowanego: PL-C2.Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, 2009.

W. Martyniuk, Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Przykładowy test dla poziomu zaawansowanego: PL-B2, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, 2009.

Wskaźniki biegłości językowej, , Kraków 2004.

H. Komorowska, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola-Ocena-Testowanie, Warszawa 2002.

A. Achtelik, W. Hajduk-Gawron, A. Mateja, M. Świątek, Bądź na B1 zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikowane dla poziomu B1, Kraków 2008.

E. Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009.

A. Butcher, I. Janowska, G. Przechodzka, G. Zarzycka, Celuję w C2. Zbiór zadań do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie C2, Kraków 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrola ciągła:

ćwiczenia na zajęciach wykonywane indywidualnie, w parach lub grupach (np. poprawa prac pisemnych i analiza błędów, określanie poziomu ćwiczeń)

Kontrola końcowa:

analiza wybranych zadań certyfikowanych pod względem poziomu biegłości językowej w formie pracy grupowej

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Goszczyńska
Prowadzący grup: Monika Goszczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)