Certyfikacja i sposoby kontrolowania wyników nauczania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-CiSK-NJPjO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Certyfikacja i sposoby kontrolowania wyników nauczania |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zaliczony pierwszy semestr studiów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 25 h w tym 8 h zajęć dydaktycznych + 17 h pracy własnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | EUS_W01: Ma wiedzę na temat zasobu jednostek poszczególnych podsystemów języka polskiego oraz ich funkcji i wzajemnych powiązań w procesie budowania poprawnych wypowiedzi w języku polskim. EUS_W02:Dysponuje wiedzą na temat stylowego i środowiskowego zróżnicowania współczesnej polszczyzny oraz rozumie jego rolę w toku przyswajania języka polskiego jako obcego. EUS_W03:Rozumie rolę czynników lingwistyczno-kulturowych w procesie glottodydaktycznym. Charakteryzuje trudności obcokrajowców z przyswajaniem polskiej wymowy, pisowni, gramatyki i leksyki. EUS_W05:Orientuje się w zjawiskach dawnej i współczesnej polskiej kultury i literatury popularnej, ludowej oraz wysokiej, rozumie ich udział w kształceniu językowym oraz budowaniu porozumienia między przedstawicielami różnych kultur EUS_W06:Ma wiedzę na temat teorii przyswajania języka pierwszego i uczenia się języka drugiego, a także podejść leżących u podstaw poszczególnych metod nauczania. EUS_W07:Zna różnorodne metody nauczania poszczególnych poziomów języka i sprawności językowych. Omawia strategie nauczania literatury i kultury w procesie glottodydaktycznym. EUS_W08:Zna tradycyjne i elektroniczne słowniki, które można wykorzystywać do nauczania języka polskiego jako obcego. EUS_W09:Wymienia podręczniki i pomoce dydaktyczne (w tym programy komputerowe) do nauczania języka polskiego jako obcego. EUS_W10:Rozumie zasady planowania dydaktycznego w odniesieniu do działu programowego, jednostki metodycznej, lekcyjnej i zadaniowej. Zna standardy i programy nauczania języka polskiego jako obcego. EUS_W11:Posiada wiedzę na temat zasad testowania znajomości języka polskiego oraz zna system certyfikacji języka polskiego jako obcego. EUS_W13:Orientuje się w zasadach funkcjonowania polskiego szkolnictwa za granicą i organizacji nauczania jpjo/drugiego w Polsce. Zna zasady kierowania lektorów jpjo do pracy za granicą. EUS_W14: Ma wiedzę na temat specyfiki nauczania dzieci. Ma świadomość problemów wiążących się z nauczaniem dzieci uchodźców, imigrantów, Polaków wracających z zagranicy. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EUS_U01: Rozpoznaje wartości imiennych i werbalnych kategorii gramatycznych, wyjaśnia sposób ich tworzenia oraz omawia pełnione w tekście funkcje. Porządkuje zagadnienia gramatyczne na podstawie kryterium stopniowania trudności. EUS_U02:Rozpoznaje, poprawia i analizuje przyczyny błędów popełnianych przez uczniów podczas przyswajania języka polskiego. EUS_U03:Potrafi wykorzystać teksty zróżnicowane stylistycznie i środowiskowo na zajęciach języka polskiego jako obcego: dobiera teksty do poziomu znajomości języka polskiego, wyszukuje i poprawia błędy stylistyczne, pisze teksty zróżnicowane stylistyczne oraz poddaje je korekcie. EUS_U04:Konstruuje różnego rodzaju plany dydaktyczne (semestralne, tematyczne, jednostki lekcyjnej; gramatyczne, funkcjonalne, leksykalne itp.) w postaci inwentarzy i klasyczne, dostosowane do potrzeb uczniów i ich językowego zaawansowania. Potrafi zaplanować przebieg imprezy okolicznościowej, zapoznającej uczniów z polską historią i tradycjami. EUS_U05:Przyporządkowuje zagadnienia leksykalne, gramatyczne i komunikacyjne na poszczególne poziomy znajomości polskiego jako obcego. Dobiera metody i formy ich wprowadzania na lekcji, utrwalania i wykorzystania w komunikacji z uwzględnieniem grupy wiekowej. EUS_U06:Rozpoznaje i klasyfikuje problemy uczniów z przyswojeniem polskiej gramatyki, leksyki, wymowy i zapisu. Dobiera metody, formy pracy i materiały dydaktyczne tak, by niwelować zdiagnozowane trudności i zapobiegać interferencjom. EUS_U07:Krytycznie analizuje podręczniki, pomoce dydaktyczne i słowniki, dobiera je do typu kursu i założonych celów językowych. EUS_U08:Układa własne ćwiczenia na podstawie odpowiednio dobranych tekstów prasowych, literackich, mówionych i pisanych, rozwijające wszystkie sprawności językowe, tj. mówienie, rozumienie, czytanie i pisanie. EUS_U09:Układa testy biegłości, plasujące, osiągnięć, ocenia ich trafność i rzetelność. EUS_U11:Obsługuje elektroniczne wersje słowników języka polskiego, programy komputerowe do nauczania języka polskiego jako obcego, korzysta z zasobów internetowych, przygotowuje prezentacje multimedialne. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EUS_K01:Wykazuje się umiejętnością integracji grupy: trafnie dobiera strategie komunikowania się z grupą, przydziela zadania i kontroluje ich wykonanie, rozwiązuje ewentualne konflikty wynikające z różnic międzykulturowych. EUS_K02:Potrafi pracować w zespole, w szczególności międzynarodowym, terminowo i rzetelnie wywiązuje się z powierzonych zadań i w miarę potrzeby modyfikuje plany dydaktyczne. EUS_K03:Ma świadomość tego, że jest nie tylko nauczycielem języka polskiego, ale także wzorcem pięknej, poprawnej polszczyzny, ambasadorem polskiej kultury oraz pośrednikiem kulturowym między kulturą polską a kulturami uczących się jpjo. Widzi potrzebę popularyzowania polskiej kultury i sztuki poza granicami kraju. Jest gotowy pośredniczyć między przedstawicielami różnych kultur w sytuacjach nieporozumień i konfliktów. EUS_K04:Kontroluje poziom swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. |
Metody dydaktyczne: | Metody eksponujące: pokaz, symulacyjna. Metody podające: pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny. Metody poszukujące: ćwiczeniowa, problemowa, projektu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przemiot ma na celu zapoznanie słuchaczy ze strukturą państwowego egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego. |
Literatura: |
Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Standardy wymagań egzaminacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2003. Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Przykładowy test dla poziomu zaawansowanego: PL-C2.Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, 2009. W. Martyniuk, Państwowe Egzaminy Certyfikowane z Języka Polskiego jako Obcego. Przykładowy test dla poziomu zaawansowanego: PL-B2, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, 2009. Wskaźniki biegłości językowej, , Kraków 2004. H. Komorowska, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola-Ocena-Testowanie, Warszawa 2002. A. Achtelik, W. Hajduk-Gawron, A. Mateja, M. Świątek, Bądź na B1 zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikowane dla poziomu B1, Kraków 2008. E. Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009. A. Butcher, I. Janowska, G. Przechodzka, G. Zarzycka, Celuję w C2. Zbiór zadań do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie C2, Kraków 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola ciągła: ćwiczenia na zajęciach wykonywane indywidualnie, w parach lub grupach (np. poprawa prac pisemnych i analiza błędów, określanie poziomu ćwiczeń) Kontrola końcowa: analiza wybranych zadań certyfikowanych pod względem poziomu biegłości językowej w formie pracy grupowej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Goszczyńska | |
Prowadzący grup: | Monika Goszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.