Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Folklor muzyczno-taneczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-FII-PSE Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Folklor muzyczno-taneczny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Efekty uczenia się - wiedza:

EUS_W01 Rozumie odrębność i powiązania etnologii/antropologii kulturowej z innymi dyscyplinami nauki (historią i filozofią kultury, socjologią/antropologią społeczną, historią sztuki, teorią kultury, folklorystyką, językoznawstwem), pojmuje drogi i kierunki jej rozwoju.


EUS_W03 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu etnologii Polski i Europy, zróżnicowania etnicznego i narodowego świata, sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, muzealnictwa etnograficznego, folkloru, historii myśli etnologicznej.


EUS_W06 Ma świadomość złożoności i zmienności kultury oraz ciągłego rozwoju i zmienności metod jej interpretacji.


Efekty uczenia się - umiejętności:

EUS_U05 Potrafi formułować tezy i przeprowadzać analizę porównawczą źródeł w zakresie etnologii, muzealnictwa, folkloru.


EUS_U06 Potrafi napisać opracowanie na zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzja, referat, artykuł naukowy itp.).


EUS_U07 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EUS_K01 Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań, dobierając tematy badawcze pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości.


EUS_K03 Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników.


EUS_K04 Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich obszarów świata.


Metody dydaktyczne:

Metoda eksponująca: film,

Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna

Metoda aktywizująca: gry edukacyjne

Metoda sprawdzająca: ustna weryfikacja zdobytej wiedzy, na co składają się: aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego, ocena zaliczenia ustnego (online - wideorozmowa)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- tekst programowany

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały.

Literatura:

- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997.

- Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155.

- Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.

- Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212.

- Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996.

- Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987.

- Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006.

- Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001.

- Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002.

- Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978.

- Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

- Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995.

- Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978.

- Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973.

Strony internetowe:

www.kulturaludowa.pl

http://muzykatradycyjna.com

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zależeć będzie od czterech czynników: aktywności na zajęciach, obecności na zajęciach, zaliczenia ustnego (spotkanie on-line, wideorozmowa)

Praktyki zawodowe:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Kalniuk, Renata Lesner-Szwarc
Prowadzący grup: Renata Lesner-Szwarc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia.

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały.

Literatura:

- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997.

- Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155.

- Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.

- Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212.

- Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996.

- Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987.

- Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006.

- Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001.

- Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002.

- Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978.

- Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009.

- Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995.

- Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978.

- Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973.

Strony internetowe:

www.kulturaludowa.pl

http://muzykatradycyjna.com

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.