Folklor muzyczno-taneczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-FII-PSE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Folklor muzyczno-taneczny |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Efekty uczenia się - wiedza: | EUS_W01 Rozumie odrębność i powiązania etnologii/antropologii kulturowej z innymi dyscyplinami nauki (historią i filozofią kultury, socjologią/antropologią społeczną, historią sztuki, teorią kultury, folklorystyką, językoznawstwem), pojmuje drogi i kierunki jej rozwoju. EUS_W03 Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu etnologii Polski i Europy, zróżnicowania etnicznego i narodowego świata, sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, muzealnictwa etnograficznego, folkloru, historii myśli etnologicznej. EUS_W06 Ma świadomość złożoności i zmienności kultury oraz ciągłego rozwoju i zmienności metod jej interpretacji. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EUS_U05 Potrafi formułować tezy i przeprowadzać analizę porównawczą źródeł w zakresie etnologii, muzealnictwa, folkloru. EUS_U06 Potrafi napisać opracowanie na zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzja, referat, artykuł naukowy itp.). EUS_U07 Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy o procesach społecznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EUS_K01 Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań, dobierając tematy badawcze pod względem ich wartości naukowej oraz własnych możliwości. EUS_K03 Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników. EUS_K04 Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich obszarów świata. |
Metody dydaktyczne: | Metoda eksponująca: film, Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna Metoda aktywizująca: gry edukacyjne Metoda sprawdzająca: ustna weryfikacja zdobytej wiedzy, na co składają się: aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego, ocena zaliczenia ustnego (online - wideorozmowa) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie folklor tradycyjny (kultury ludowej w Polsce oraz/lub wybranych kultur społeczności pozaeuropejskich) w kontekście twórczości słownej i taneczno-muzycznnej oraz ich przeobrażenia. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. |
Literatura: |
- Bielawski Ludwik (red.), Taniec, rytuał i muzyka, Warszawa 1997. - Bielawski Ludwik, Muzyka ludowa w tradycji i życiu współczesnym, [w:] Oskar Kolberg prekursor antropologii kultury, Warszawa 1995, s.147-155. - Bieńkowski Andrzej, Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001. - Burszta Wojciech, Kultura – ludowość – postfolkloryzm [w:] tegoż, Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992, s.188-212. - Dadak-Kozicka J. Katarzyna, Folklor sztuką życia. U źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996. - Dahlig Piotr, Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie, Warszawa 1987. - Dąbrowska Grażyna W., Taniec w polskiej tradycji. Leksykon, Warszawa 2006. - Krzyżaniak Barbara, Lange Roderyk, Pawlak Aleksander, Folklor Kujaw, Poznań 2001. - Kubinowski Dariusz (red.), Etnopedagogika taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce, Lublin 2002. - Lange Roderyk, Tradycyjny taniec ludowy w Polsce i jego przeobrażenia w czasie i przestrzeni, Londyn 1978. - Lange Roderyk, O istocie tańca i jego przejawach w kulturze. Perspektywa antropologiczna, Poznań 2009. - Lange Roderyk, Taniec ludowy w pracach Muzeum Etnograficznego w Toruniu. Metoda pracy i kwestionariusz, Poznań 1995. - Olędzki Stanisław, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978. - Sobiescy Jadwiga i Maria, Polska muzyka ludowa i jej problemy, Warszawa 1973. Strony internetowe: www.kulturaludowa.pl http://muzykatradycyjna.com |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zależeć będzie od czterech czynników: aktywności na zajęciach, obecności na zajęciach, zaliczenia ustnego (spotkanie on-line, wideorozmowa) |
Praktyki zawodowe: |
W ramach zajęć studenci poznają podstawowe pojęcia związane z folklorem oraz charakterystykę muzyki ludowej i tańca ludowego, metodologię badań nad tańcem oraz muzyką ludową, a także współczesne przejawy folkloru taneczno-muzycznego, folkloru miejskiego, folku. Po niezbędnym wprowadzeniu teoretycznym studenci poznają od strony praktycznej wybrane ludowe formy taneczne, metody emisji głosu i techniki śpiewu tradycyjnego, w tym przede wszystkim śpiew biały. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.