Historia literatury polskiej – konwersatorium: literatura XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-JPJ2P-1L-HLXXIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej – konwersatorium: literatura XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu przedmiotów z cyklu „Historia literatury polskiej”: - literatura staropolska i oświecenie - literatura XIX wieku - literatura XX wieku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Uczestnik/uczestniczka za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 1 punkt ECTS, odpowiadający nakładowi ok. 27 godzin pracy, z tego: – 0,4 pkt ECTS za udział w zajęciach (10 godz. pracy) i konsultacjach z osobą prowadzącą (2 godz.); – 0,6 pkt ECTS za pracę własną (15 godz.): czytanie lektur, przygotowanie się do zajęć, opracowanie scenariusza lekcji języka polskiego. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Zna treść i problematykę utworów literatury polskiej pochodzących z XXI wieku i zawartych w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej – EUS_W02. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Potrafi biegle operować pojęciami i faktami zawartymi w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej w kontekście literatury polskiej XXI wieku – EUS_U01. U02: Potrafi interpretować utwory literatury polskiej XXI wieku zawarte w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej z perspektywy aktualnego stanu wiedzy krytyczno- i historycznoliterackiej – EUS_U02. U03: Potrafi czytać ze zrozumieniem utwory literatury polskiej XXI wieku oraz poświęcone im teksty naukowe i krytycznoliterackie – EUS_U04. U04: Potrafi analizować i interpretować utwory literatury polskiej XXI wieku z zastosowaniem odpowiednich metod i słowników teoretycznych – EUS_U05, EUS_U10. U05: Umie umiejscowić utwory literatury polskiej XXI wieku kontekście historycznym, społecznym i kulturowym – EUS_U08. U06: Umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów literatury polskiej XXI wieku – EUS_U09. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu literatury polskiej XXI wieku – EUS_K01. K02: Jest gotów do poszukiwania w periodykach literackich i Internecie nowych zasobów wzbogacających treści nauczania i podnoszących efektywność kształcenia uczniów – EUS_K02. |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników/uczestniczek studiów z najważniejszymi autorami, utworami i zjawiskami w literaturze polskiej XXI wieku w odniesieniu do wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium zostaną omówione następujące utwory literackie z listy lektur obowiązkowych zawartej w podstawie programowej przedmiotu język polski dla szkoły ponadpodstawowej (zakres podstawowy): Jacek Dukaj, Katedra, Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem, Antoni Libera, Madame, Andrzej Stasiuk, Miejsce oraz Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: – Dukaj Jacek, Katedra, w: tegoż, W kraju niewiernych, Warszawa 2000 (lub. wyd. nast.). – Kapuściński Ryszard, Podróże z Herodotem, Kraków 2004 (lub wyd. nast.). – Libera Antoni, Madame, Kraków 1998 (lub wyd. nast.). – Stasiuk Andrzej, Miejsce, w: tegoż, Opowieści galicyjskie, Kraków 1995 (lub wyd. nast.). – Tokarczuk Olga, Profesor Andrews w Warszawie, w: tejże, Gra na wielu bębenkach, Wałbrzych 2001 (lub wyd. nast.) Literatura uzupełniająca: – Gajowiak Aleksandra, W świecie nawiązań: o czytaniu „Madame” Antoniego Libery, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF – Philologiae” 2017, nr 2, s. 41–51, online: https://journals.umcs.pl/ff/article/view/5031/4797. – Gralewicz-Wolny Iwona, Warsztat Greka. O „Podróżach z Herodotem” Ryszarda Kapuścińskiego, w: Na boku. Pisarze teoretykami literatury?, t. 2, red. Józef Olejniczak, Anna – Szawerna-Dyrszka, Katowice 2010, s. 187–210), online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/4043/1/Gralewicz_ Wolny_Warsztat_Greka.pdf. – Larenat Anna, Stan wojenny w doświadczeniu Anglika. Interpretacja opowiadania „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, pod red. Kamili Budrowskiej, Wiktora Gardockiego i Elżbiety Jurkowskiej, Warszawa 2015, s. 197–208, online: https://repozytorium.uwb.edu.pl/ jspui/bitstream/ 11320/11140/1/A_Larenta_Stan_wojenny_w_doswiadczeniu_ Anglika.pdf. – Leś Mariusz M., Między sacrum a symulakrum. Przestrzeń chaosu w „Katedrze” Jacka Dukaja, „Świat i Słowo” 2020, nr 2, s. 89–108, online: https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=974642. – Wójcik-Dudek Małgorzata, Rozumieć przestrzeń: o „Miejscu” Andrzeja Stasiuka, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2019, s. 37–49, online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/13595/1/Wojcik-Dudek_Rozumiec_przestrzen_O_Miejscu_Andrzeja_Stasiuka.pdf. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegają: – obecność na zajęciach prowadzonych synchronicznie, przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach – K01, K02; – autorski scenariusz lekcji języka polskiego na temat wybranego utworu omawianego na zajęciach – W01, U01, U02, U03, U04, U05, U06. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Jakub Osiński, Karolina Pluskota | |
Prowadzący grup: | Jakub Osiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników/uczestniczek studiów z najważniejszymi autorami, utworami i zjawiskami w literaturze polskiej XXI wieku w odniesieniu do wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium zostaną omówione następujące utwory literackie z listy lektur obowiązkowych zawartej w podstawie programowej przedmiotu język polski dla szkoły ponadpodstawowej (zakres podstawowy): Jacek Dukaj, Katedra, Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem, Antoni Libera, Madame, Andrzej Stasiuk, Miejsce oraz Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: – Dukaj Jacek, Katedra, w: tegoż, W kraju niewiernych, Warszawa 2000 (lub. wyd. nast.). – Kapuściński Ryszard, Podróże z Herodotem, Kraków 2004 (lub wyd. nast.). – Libera Antoni, Madame, Kraków 1998 (lub wyd. nast.). – Stasiuk Andrzej, Miejsce, w: tegoż, Opowieści galicyjskie, Kraków 1995 (lub wyd. nast.). – Tokarczuk Olga, Profesor Andrews w Warszawie, w: tejże, Gra na wielu bębenkach, Wałbrzych 2001 (lub wyd. nast.) Literatura uzupełniająca: – Gajowiak Aleksandra, W świecie nawiązań: o czytaniu „Madame” Antoniego Libery, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF – Philologiae” 2017, nr 2, s. 41–51, online: https://journals.umcs.pl/ff/article/view/5031/4797. – Gralewicz-Wolny Iwona, Warsztat Greka. O „Podróżach z Herodotem” Ryszarda Kapuścińskiego, w: Na boku. Pisarze teoretykami literatury?, t. 2, red. Józef Olejniczak, Anna – Szawerna-Dyrszka, Katowice 2010, s. 187–210), online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/4043/1/Gralewicz_ Wolny_Warsztat_Greka.pdf. – Larenat Anna, Stan wojenny w doświadczeniu Anglika. Interpretacja opowiadania „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, pod red. Kamili Budrowskiej, Wiktora Gardockiego i Elżbiety Jurkowskiej, Warszawa 2015, s. 197–208, online: https://repozytorium.uwb.edu.pl/ jspui/bitstream/ 11320/11140/1/A_Larenta_Stan_wojenny_w_doswiadczeniu_ Anglika.pdf. – Leś Mariusz M., Między sacrum a symulakrum. Przestrzeń chaosu w „Katedrze” Jacka Dukaja, „Świat i Słowo” 2020, nr 2, s. 89–108, online: https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=974642. – Wójcik-Dudek Małgorzata, Rozumieć przestrzeń: o „Miejscu” Andrzeja Stasiuka, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2019, s. 37–49, online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/13595/1/Wojcik-Dudek_Rozumiec_przestrzen_O_Miejscu_Andrzeja_Stasiuka.pdf. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Jakub Osiński, Karolina Pluskota | |
Prowadzący grup: | Jakub Osiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie uczestników/uczestniczek studiów z najważniejszymi autorami, utworami i zjawiskami w literaturze polskiej XXI wieku w odniesieniu do wymagań szczegółowych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium zostaną omówione następujące utwory literackie z listy lektur obowiązkowych zawartej w podstawie programowej przedmiotu język polski dla szkoły ponadpodstawowej (zakres podstawowy): Jacek Dukaj, Katedra, Ryszard Kapuściński, Podróże z Herodotem, Antoni Libera, Madame, Andrzej Stasiuk, Miejsce oraz Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: – Dukaj Jacek, Katedra, w: tegoż, W kraju niewiernych, Warszawa 2000 (lub. wyd. nast.). – Kapuściński Ryszard, Podróże z Herodotem, Kraków 2004 (lub wyd. nast.). – Libera Antoni, Madame, Kraków 1998 (lub wyd. nast.). – Stasiuk Andrzej, Miejsce, w: tegoż, Opowieści galicyjskie, Kraków 1995 (lub wyd. nast.). – Tokarczuk Olga, Profesor Andrews w Warszawie, w: tejże, Gra na wielu bębenkach, Wałbrzych 2001 (lub wyd. nast.) Literatura uzupełniająca: – Gajowiak Aleksandra, W świecie nawiązań: o czytaniu „Madame” Antoniego Libery, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF – Philologiae” 2017, nr 2, s. 41–51, online: https://journals.umcs.pl/ff/article/view/5031/4797. – Gralewicz-Wolny Iwona, Warsztat Greka. O „Podróżach z Herodotem” Ryszarda Kapuścińskiego, w: Na boku. Pisarze teoretykami literatury?, t. 2, red. Józef Olejniczak, Anna – Szawerna-Dyrszka, Katowice 2010, s. 187–210), online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/4043/1/Gralewicz_ Wolny_Warsztat_Greka.pdf. – Larenat Anna, Stan wojenny w doświadczeniu Anglika. Interpretacja opowiadania „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk, w: 1984. Literatura i kultura schyłkowego PRL-u, pod red. Kamili Budrowskiej, Wiktora Gardockiego i Elżbiety Jurkowskiej, Warszawa 2015, s. 197–208, online: https://repozytorium.uwb.edu.pl/ jspui/bitstream/ 11320/11140/1/A_Larenta_Stan_wojenny_w_doswiadczeniu_ Anglika.pdf. – Leś Mariusz M., Między sacrum a symulakrum. Przestrzeń chaosu w „Katedrze” Jacka Dukaja, „Świat i Słowo” 2020, nr 2, s. 89–108, online: https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=974642. – Wójcik-Dudek Małgorzata, Rozumieć przestrzeń: o „Miejscu” Andrzeja Stasiuka, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2019, s. 37–49, online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/13595/1/Wojcik-Dudek_Rozumiec_przestrzen_O_Miejscu_Andrzeja_Stasiuka.pdf. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.