Historia literatury polskiej – konwersatorium: literatura XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-JPJ2P-1Z-HLXIXK | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej – konwersatorium: literatura XIX wieku | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1 pkt ECTS, w tym: - 0,4 (12 godzin) za udział w zajęciach zdalnych w trybie synchronicznym oraz konsultacje on-line z prowadzącą; - 0,6 (18 godzin) za pracę własną (przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, pisanie pracy). |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu zajęć uczestnik/uczestniczka: W1: zna i rozumie cele kształcenia przedmiotu język polski, wyrażone w wymaganiach ogólnych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej (EUS_W01); W2: zna i rozumie treści nauczania przedmiotu język polski, wyrażone w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej przedmiotu język polski dla szkół podstawowej i ponadpodstawowej (EUS_W02); W3: zna i rozumie powiązania nauczanych treści z innymi obszarami wiedzy i kultury (EUS_W03); W4: zna zasady redagowania wypowiedzi ustnych i pisemnych (EUS_W06); W5: ma zaawansowaną wiedzę o literaturze polskiej XIX wieku, obejmującą jej periodyzację, genologię i twórczość wybranych autorów (EUS_W07); W6: zna zasady analizy i interpretacji tekstów kultury (EUS_W09); W7: zna wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy o Polsce i Polakach, w tym z zakresu historii, geografii, kultury i nauki XIX wieku (EUS_W10). |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu zajęć uczestnik/uczestniczka: U1: potrafi biegle operować pojęciami i faktami z zakresu treści nauczania (EUS_U01); U2: potrafi interpretować treści nauczania z perspektywy aktualnego stanu wiedzy (EUS_U02); U3: potrafi dobierać treści i zadania umożliwiające rozwijanie zainteresowań uczniów szczególnie uzdolnionych (EUS_U03); U4: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty, naukowe, użytkowe, a także powstałe w XIX wieku utwory literackie (EUS_U04); U5: umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym (EUS_U08); U6: umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów (EUS_U09); U7: umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (EUS_U10); U8: posiada umiejętność redagowania wypowiedzi ustnych i pisemnych w języku polskim (EUS_U11). |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu zajęć uczestnik/uczestniczka: K1: wykazuje gotowość do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej (EUS_K01); K2: wykazuje gotowość do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania i podnoszących efektywność kształcenia uczniów (EUS_K02); K3: ma świadomość tego, że jest nie tylko nauczycielem języka polskiego, ale także wzorem do naśladowania w zakresie posługiwania się piękną, poprawną polszczyzny i ambasadorem polskiej kultury (EUS K14). |
||
Metody dydaktyczne: | pokaz, pogadanka, wykład konwersatoryjny, analiza i interpretacja utworów literackich, dyskusja problemowa |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia służą merytorycznemu przygotowaniu do nauczania historii literatury XIX wieku poprzez poszerzenie i uporządkowanie wiedzy na temat piśmiennictwa epoki oraz systematyczną pracę z tekstami literackimi okresów: romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia, integralnie powiązane z wykładem historii literatury polskiej XIX wieku, dotyczą zagadnień prezentowanych w świetle wybranej twórczości epoki: światopoglądowych, programowych, genologicznych. Analizą i interpretacją objęte zostaną utwory, które należą do dziewiętnastowiecznego kanonu literatury narodowej, stanowiące żywotny przedmiot dyskusji i źródło inspiracji. |
||
Literatura: |
Utwory literackie (obowiązkowo): A. Mickiewicz: Romantyczność; Dziady (cz. II) B. Prus: Katarynka; Lalka (rozdziały: Wiejskie rozrywki; Pod jednym dachem; Lasy, ruiny i czary) H. Sienkiewicz, Latarnik Wybrane utwory poetyckie J. Słowackiego (Testament mój), L. Staffa (Deszcz jesienny) i K. Przerwy-Tetmajera (Na Anioł Pański). (Wszystkie teksty literackie dostępne na stronach internetowych: https://literat.ug.edu.pl/, https://wolnelektury.pl/). Podczas zajęć udostępniane i wspólnie omawiane mogą być także utwory literackie spoza powyższej listy. Literatura przedmiotu (pomocniczo): Seria "Mała Historia Literatury Polskiej": D. Siwicka, Romantyzm 1822-1863; G. Borkowska, Pozytywiści i inni; J. Tomkowski, Młoda Polska. Seria "Wielka Historia Literatury Polskiej": A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm; H. Markiewicz, Pozytywizm; A. Hutnikiewicz, Młoda Polska. A. Nasiłowska, Historia literatury polskiej, Warszawa 2020 (rozdziały poświęcone literaturze XIX wieku). Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1991 (lub inne wyd.) – hasła związane z problematyką wykładów. Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, red. naukowa J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska i M. Strzyżewski, Toruń-Warszawa 2016, t. 1-2 – hasła związane z problematyką wykładów. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - udział w zajęciach (limit nieobecności: 1; każda kolejna wymaga usprawiedliwienia i wykonania dodatkowego zadania – uzgodnionego z prowadzącą; za każdą obecność otrzymuje się 0,5 pkt.); - aktywność podczas zajęć (każdorazowo za wykazanie się taką aktywnością można uzyskać 0,5 pkt.); - ocena z pracy pisemnej (tematy i kryteria oceny szczegółowo omówione zostaną podczas pierwszego spotkania); za opracowanie scenariusza zajęć lekcyjnych na podstawie wskazanego przez prowadzącą utworu literackiego można uzyskać maksymalnie 5 pkt. Ocena wg punktacji łącznej: powyżej 5 – 6> dst. powyżej 6 – 7> dst. plus powyżej 7 – 8> db. powyżej 8 – 9> db. plus powyżej 9 – 10> bdb. Uwaga! Żeby otrzymać ocenę pozytywną z przedmiotu należy uzyskać przynajmniej 3 punkty z pracy pisemnej oraz trzeba się rozliczyć z ponadlimitowych nieobecności. (W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8, K1, K2, K3) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Karolina Pluskota, Mirosława Radowska-Lisak | |
Prowadzący grup: | Mirosława Radowska-Lisak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia służą merytorycznemu przygotowaniu do nauczania historii literatury XIX wieku poprzez poszerzenie i uporządkowanie wiedzy na temat piśmiennictwa epoki oraz systematyczną pracę z tekstami literackimi okresów: romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski. | |
Pełny opis: |
Zajęcia, integralnie powiązane z wykładem historii literatury polskiej XIX wieku, dotyczą zagadnień prezentowanych w świetle wybranej twórczości epoki: światopoglądowych, programowych, genologicznych. Analizą i interpretacją objęte zostaną utwory, które należą do dziewiętnastowiecznego kanonu literatury narodowej, stanowiące żywotny przedmiot dyskusji i źródło inspiracji. | |
Literatura: |
Utwory literackie (obowiązkowo): A. Mickiewicz: Romantyczność; Dziady (cz. II) B. Prus: Katarynka; Lalka (rozdziały: Wiejskie rozrywki; Pod jednym dachem; Lasy, ruiny i czary) H. Sienkiewicz, Latarnik Wybrane utwory poetyckie J. Słowackiego (Testament mój), L. Staffa (Deszcz jesienny) i K. Przerwy-Tetmajera (Na Anioł Pański). (Wszystkie teksty literackie dostępne na stronach internetowych: https://literat.ug.edu.pl/, https://wolnelektury.pl/). Podczas zajęć udostępniane i wspólnie omawiane mogą być także utwory literackie spoza powyższej listy. Literatura przedmiotu (pomocniczo): Seria "Mała Historia Literatury Polskiej": D. Siwicka, Romantyzm 1822-1863; G. Borkowska, Pozytywiści i inni; J. Tomkowski, Młoda Polska. Seria "Wielka Historia Literatury Polskiej": A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm; H. Markiewicz, Pozytywizm; A. Hutnikiewicz, Młoda Polska. A. Nasiłowska, Historia literatury polskiej, Warszawa 2020 (rozdziały poświęcone literaturze XIX wieku). Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1991 (lub inne wyd.) – hasła związane z problematyką wykładów. Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, red. naukowa J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska i M. Strzyżewski, Toruń-Warszawa 2016, t. 1-2 – hasła związane z problematyką wykładów. | |
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym na MS Teams; link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aURlnS3oknA_vqOqZhJ-YyzxE3VXLfp0B2H230vt6MKg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=adb9b77a-c829-40bd-98ec-3181d540bcc6&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.