Nauczanie w środowisku wielokulturowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-JPJ2P-1Z-NSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Nauczanie w środowisku wielokulturowym |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność wykorzystywania narzędzi do pracy zdalnej (Teams) w podstawowym zakresie. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 12 godzin = 0,5 ECTS - godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów – 10 godzin - konsultacje indywidualne – 2 godziny. Czas poświęcony na pracę indywidualną – 13 godzin = 0,5 ECTS (obejmuje samodzielne przygotowanie do zajęć, czytanie literatury, uzupełnianie notatek, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu). Łączny nakład pracy: 25 godzin = 1 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Uczestnik/Uczestniczka studiów: W1: Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (EUS_W14); W2: Zna i rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (EUS_W23); W3: Zna i rozumie zasady pracy wynikające z nauczania w szkołach polskich zarówno w Polsce, jak za granicą, w tym w środowiskach wielokulturowych (EUS_W26). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Uczestnik/Uczestniczka studiów: U1: Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (EUS_U16); U2: Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (EUS_U17); U3: Potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (EUS_U18); U4: Potrafi nauczać języka polskiego w szkołach polskich zarówno w Polsce, jak i za granicą, w tym w środowisku wielokulturowym (EUS_U24). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uczestnik/Uczestniczka studiów: K1: Jest gotów/gotowa do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów (EUS_K03); K2: Jest gotów/gotowa do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (EUS_K04); K3: Jest gotów/gotowa do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów (EUS_K07); K4: Jest gotów/gotowa do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (EUS_K08). |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny pokaz metoda ćwiczeniowa, projektu giełda pomysłów studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Zadaniem kursu jest pogłębienie wiedzy na temat pracy nauczycielskiej w środowisku wielokulturowym, zarówno w Polsce, jak i za granicą. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu: 1) zapoznanie uczestników z literaturą metodyczną dotyczącą nauczania w środowisku wielokulturowym; 2) dzielenie się doświadczeniami w nauczaniu w środowisku wielokulturowym, przedstawianie dobrych praktyk w tym zakresie; 3) analizę przez uczestników podanych przez prowadzącego sytuacji problemowych. |
Literatura: |
Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ w tym: Małgorzata Pamuła-Behrens, Marta Szymańska, W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. PRZEWODNIK Gabriela Piechaczek-Ogierman, Szkoła w środowisku wielokulturowym i jej rola w kształtowaniu tożsamości uczniów, w: EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA, 2016, nr 5. Gajdzica, B. Kubiczek: Wspieranie nauczycieli w środowisku mniejszościowym na przykładzie działalności Centrum Pedagogicznego dla Szkolnictwa Narodowościowego w Czeskim Cieszynie. W: T. Lewowicki, A. Różańska, G. Piechaczek-Ogierman (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek. Grabowska B.: Identyfikacja z grupą społeczną jako czynnik tożsamości narodowej. W: T. Lewowicki (red.): Poczucie tożsamości narodowej młodzieży. Studium z pogranicza polsko-czeskiego. Cieszyn 1994, UŚ – Filia w Cieszynie. Grabowska B.: Szkoła w środowisku zróżnicowanym kulturowo. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, UŚ. Lewowicki T.: Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych. W: M. M. Urlińska (red.): Edukacja a tożsamość etniczna. Toruń 1995, UMK. Lewowicki T.: O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa – Radom 2007, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB. Nikitorowicz J.: Konteksty lokalno-szkolne kreowania tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk 2005, GWP. Piechaczek-Ogierman G., Krzemińska –Woźniak I.: Poczucie tożsamości kulturowej uczniów a edukacja międzykulturowa. W: T. Lewowicki E. Ogrodzka-Mazur (red.): Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Cieszyn – Warszawa 2006, UŚ, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości. Szkice pedagogiczne. Katowice – Cieszyn – Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Szczypka-Rusz A.: Kwestia wielokulturowości w działalności szkoły z polskim językiem nauczania w Czechach (szkic problemu). W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, UŚ. |
Metody i kryteria oceniania: |
- wykonywanie zadań praktycznych podczas zajęć, omawianie literatury, swobodne wypowiedzi podczas zajęć (W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3, K4) - przygotowanie i prezentacja pracy zaliczeniowej (W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3, K4) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Karolina Pluskota | |
Prowadzący grup: | Karolina Pluskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem kursu jest pogłębienie wiedzy na temat pracy nauczycielskiej w środowisku wielokulturowym, zarówno w Polsce, jak i za granicą. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu: 1) zapoznanie uczestników z literaturą metodyczną dotyczącą nauczania w środowisku wielokulturowym; 2) dzielenie się doświadczeniami w nauczaniu w środowisku wielokulturowym, przedstawianie dobrych praktyk w tym zakresie; 3) analizę przez uczestników podanych przez prowadzącą sytuacji problemowych. |
|
Literatura: |
Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ w tym: Małgorzata Pamuła-Behrens, Marta Szymańska, W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. PRZEWODNIK Gabriela Piechaczek-Ogierman, Szkoła w środowisku wielokulturowym i jej rola w kształtowaniu tożsamości uczniów, w: EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA, 2016, nr 5. Gajdzica, B. Kubiczek: Wspieranie nauczycieli w środowisku mniejszościowym na przykładzie działalności Centrum Pedagogicznego dla Szkolnictwa Narodowościowego w Czeskim Cieszynie. W: T. Lewowicki, A. Różańska, G. Piechaczek-Ogierman (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek. Grabowska B.: Identyfikacja z grupą społeczną jako czynnik tożsamości narodowej. W: T. Lewowicki (red.): Poczucie tożsamości narodowej młodzieży. Studium z pogranicza polsko-czeskiego. Cieszyn 1994, UŚ – Filia w Cieszynie. Grabowska B.: Szkoła w środowisku zróżnicowanym kulturowo. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, UŚ. Lewowicki T.: Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych. W: M. M. Urlińska (red.): Edukacja a tożsamość etniczna. Toruń 1995, UMK. Lewowicki T.: O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa – Radom 2007, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB. Nikitorowicz J.: Konteksty lokalno-szkolne kreowania tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk 2005, GWP. Piechaczek-Ogierman G., Krzemińska –Woźniak I.: Poczucie tożsamości kulturowej uczniów a edukacja międzykulturowa. W: T. Lewowicki E. Ogrodzka-Mazur (red.): Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Cieszyn – Warszawa 2006, UŚ, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości. Szkice pedagogiczne. Katowice – Cieszyn – Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Szczypka-Rusz A.: Kwestia wielokulturowości w działalności szkoły z polskim językiem nauczania w Czechach (szkic problemu). W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, UŚ. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Karolina Pluskota | |
Prowadzący grup: | Karolina Pluskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem kursu jest pogłębienie wiedzy na temat pracy nauczycielskiej w środowisku wielokulturowym, zarówno w Polsce, jak i za granicą. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu: 1) zapoznanie uczestników z literaturą metodyczną dotyczącą nauczania w środowisku wielokulturowym; 2) dzielenie się doświadczeniami w nauczaniu w środowisku wielokulturowym, przedstawianie dobrych praktyk w tym zakresie; 3) analizę przez uczestników podanych przez prowadzącą sytuacji problemowych. |
|
Literatura: |
Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ w tym: Małgorzata Pamuła-Behrens, Marta Szymańska, W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. PRZEWODNIK Gabriela Piechaczek-Ogierman, Szkoła w środowisku wielokulturowym i jej rola w kształtowaniu tożsamości uczniów, w: EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA, 2016, nr 5. Gajdzica, B. Kubiczek: Wspieranie nauczycieli w środowisku mniejszościowym na przykładzie działalności Centrum Pedagogicznego dla Szkolnictwa Narodowościowego w Czeskim Cieszynie. W: T. Lewowicki, A. Różańska, G. Piechaczek-Ogierman (red.): Wielokulturowość i problemy edukacji. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej, Wydawnictwo Adam Marszałek. Grabowska B.: Identyfikacja z grupą społeczną jako czynnik tożsamości narodowej. W: T. Lewowicki (red.): Poczucie tożsamości narodowej młodzieży. Studium z pogranicza polsko-czeskiego. Cieszyn 1994, UŚ – Filia w Cieszynie. Grabowska B.: Szkoła w środowisku zróżnicowanym kulturowo. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, UŚ. Lewowicki T.: Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych. W: M. M. Urlińska (red.): Edukacja a tożsamość etniczna. Toruń 1995, UMK. Lewowicki T.: O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Warszawa – Radom 2007, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB. Nikitorowicz J.: Konteksty lokalno-szkolne kreowania tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości. W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Nikitorowicz J.: Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk 2005, GWP. Piechaczek-Ogierman G., Krzemińska –Woźniak I.: Poczucie tożsamości kulturowej uczniów a edukacja międzykulturowa. W: T. Lewowicki E. Ogrodzka-Mazur (red.): Z teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. Cieszyn – Warszawa 2006, UŚ, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości. Szkice pedagogiczne. Katowice – Cieszyn – Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Szczypka-Rusz A.: Kwestia wielokulturowości w działalności szkoły z polskim językiem nauczania w Czechach (szkic problemu). W: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, UŚ. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.