Nowoczesne technologie w nauczaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-JPJ2P-1Z-NTN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne technologie w nauczaniu |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 10 + 2 (zajęcia oraz konsultacje indywidualne) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną uczestnika studiów (przygotowanie do zajęć): 7 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 7 ŁĄCZNIE 26h = 1ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zakończeniu kursu uczestnik/uczestniczka: W1 – posługuje się w sposób sprawny dostępną terminologią z zakresu nowoczesnych technologii – K_W03 W2 – zna wybrane narzędzia multimedialne i omawia zakresy ich wykorzystywania oraz korzyści z ich stosowania – K_W02 W3 – charakteryzuje funkcję nowoczesnych technologii w kształtowaniu współczesnego systemu komunikacyjnego oraz jego rolę w kształtowaniu funkcji poznawczych odbiorcy – K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zakończeniu kursu uczestnik/uczestniczka: U1 – organizuje przekaz multimedialny przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi technologicznych; identyfikuje podstawowe funkcje wykorzystywanego sprzętu multimedialnego – K_U03 U2 – przygotowuje przekaz multimedialny dostosowany do założeń projektowych; prezentuje go w sposób atrakcyjny, spójny i skuteczny – K_U11 U3 – wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do przekonywania interlokutorów do swoich poglądów; czyni to w sposób profesjonalny z wykorzystaniem specjalistycznego języka – K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zakończeniu kursu uczestnik/uczestniczka: K1 – ma świadomość konieczności nieustannego kształcenia; poszukuje technologicznych sposobów uatrakcyjnienia przekazu multimedialnego – K_K01 K2 – potrafi kierować zespołem projektowym oraz czynnie uczestniczy w jego pracach – K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają zasadniczo charakter praktyczny, stąd nacisk jest położony na metody o takim charakterze. Realizowane jest to przez pracę własną - prowadzoną przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - na podstawie zestawu ćwiczeń oraz pracę zespołową nad przykładowymi projektami. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w pracy zawodowej. Zajęcia z założenia mają charakter praktyczny i służą wyrobieniu umiejętności używania oprogramowania wspomagającego. W ramach przedmiotu studenci poznają zasady pracy zdalnej. Porusza się wobec tego kwestie przygotowania audiowizualnych przekazów oraz pracy w zdalnym systemie synchronicznym i asynchronicznym. |
Pełny opis: |
Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. Przede wszystkim omawia się sprzętowy aspekt nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają m.in. umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych. Drugi blok zagadnień wiąże się z problemami pracy zdalnej. Ostatni blok problemowy zmierza do wyrobienia umiejętności przygotowywania audiowizualnych przekazów oraz pracy w zdalnym systemie synchronicznym. 1) Mobilność współczesnej edukacji (smartfony, tablety, netbooki) Współczesna praca przenosi się na urządzenia mobilne, a tym samym w trakcie realizacji przedmiotu student opanowuje umiejętność obsługi programów dedykowanych platformom mobilnym. 2) Praca rozproszona (współpraca online, współużytkowanie dokumentów) Studenci opanowują zasady zdalnego współużytkowania dokumentów; poznają programy do współedycji dokumentów zarówno w intranecie, jak i poza nim. 3) Nauczanie asynchroniczne (platformy e-learningowe, wyszukiwanie i wymiana informacji) Omówienie podstawowych platform edukacji zdalnej; sposobów wyszukiwania i selekcji informacji; zapoznanie się z programami do wymiany informacji w sieci globalnej. 4) Narzędzia zdalne służące do przygotowywania materiałów dydaktycznych. Omówienie podstawowych narzędzi służących do opracowywania materiałów dydaktycznych do nauki języka. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Bednarek, J., Multimedia w kształceniu. PWN, Warszawa 2006. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2004. Internet i techniki multimedialne w edukacji, Warszawa 2004. Jędryczkowski J., Osmańska-Furmanek W., Podstawy multimedialnych technologii informacyjnych, Zielona Góra 1999. Kołodziejczyk W., Pokolenie Y. Niecierpliwi, szybcy, zdolni, [w:] Uczyć łatwiej, Warszawa 2010. Mikulski K., Nowoczesne technologie edukacji – kilka zagadnień, Bydgoszcz 2011. Nauka, technika, edukacja a nowoczesne technologie informatyczne, pod red. A. Jastriebowa i M. Raczyńskiej, Radom 2011. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dębski R., Komputer w nauczaniu języka polskiego, Kraków 1996. Duch W., Fascynujący świat komputerów, Poznań 1997. Duch W., Fascynujący świat programów komputerowych, Poznań 1997. Edukacja informacyjna: nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia i wychowania, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Szczecin 2004. Monet D., Multimedia, Katowice 1999. Nowoczesne technologie w dydaktyce, pod red. Grzegorza Słonia, Kielce 2011. Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia, red. R. Dębski, Kraków 2008. Osmańska-Furmanek W., Multimedialne technologie informatyczne w optymalizacji procesów pedagogicznych, Media a Edukacja, Poznań 1997. Ronowicz E., Pomoce audialne w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1979. Siemienecki B., Obszary zastosowań hipermediów w edukacji, Komputer w szkole 4/95, s. 24-32. Siemieniecki B., Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń 2002. Strykowski W., Kształcenie multimedialne paradygmatem technologii kształcenia, [w:] Technologia kształcenia, media, Poznań 1993. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęcia i wykonywanie ćwiczeń pod kierunkiem nauczyciela akademickiego – K1, K2. Ćwiczenia w trakcie zajęć i rozwiązywanie zadań domowych – W2, U1, U3. Projekt – W1, W3, U2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Karolina Pluskota, Justyna Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Justyna Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w pracy zawodowej. Zajęcia z założenia mają charakter praktyczny i służą wyrobieniu umiejętności używania oprogramowania wspomagającego. W ramach przedmiotu studenci poznają zasady pracy zdalnej. Porusza się wobec tego kwestie przygotowania audiowizualnych przekazów oraz pracy w zdalnym systemie synchronicznym i asynchronicznym. |
|
Pełny opis: |
Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. Przede wszystkim omawia się sprzętowy aspekt nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają m.in. umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych. Drugi blok zagadnień wiąże się z problemami pracy zdalnej. Ostatni blok problemowy zmierza do wyrobienia umiejętności przygotowywania audiowizualnych przekazów oraz pracy w zdalnym systemie synchronicznym. Na zajęciach realizowane będą 4 bloki tematyczne: 1) Mobilność współczesnej edukacji (smartfony, tablety, netbooki) Współczesna praca przenosi się na urządzenia mobilne, a tym samym w trakcie realizacji przedmiotu student opanowuje umiejętność obsługi programów dedykowanych platformom mobilnym. 2) Praca rozproszona (współpraca online, współużytkowanie dokumentów) Studenci opanowują zasady zdalnego współużytkowania dokumentów; poznają programy do współedycji dokumentów zarówno w intranecie, jak i poza nim. 3) Nauczanie asynchroniczne (platformy e-learningowe, wyszukiwanie i wymiana informacji) Omówienie podstawowych platform edukacji zdalnej; sposobów wyszukiwania i selekcji informacji; zapoznanie się z programami do wymiany informacji w sieci globalnej. 4) Narzędzia zdalne służące do przygotowywania materiałów dydaktycznych. Omówienie podstawowych narzędzi służących do opracowywania materiałów dydaktycznych do nauki języka. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Bednarek, J., Multimedia w kształceniu. PWN, Warszawa 2006. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2004. Internet i techniki multimedialne w edukacji, Warszawa 2004. Jędryczkowski J., Osmańska-Furmanek W., Podstawy multimedialnych technologii informacyjnych, Zielona Góra 1999. Kołodziejczyk W., Pokolenie Y. Niecierpliwi, szybcy, zdolni, [w:] Uczyć łatwiej, Warszawa 2010. Mikulski K., Nowoczesne technologie edukacji – kilka zagadnień, Bydgoszcz 2011. Nauka, technika, edukacja a nowoczesne technologie informatyczne, pod red. A. Jastriebowa i M. Raczyńskiej, Radom 2011. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dębski R., Komputer w nauczaniu języka polskiego, Kraków 1996. Duch W., Fascynujący świat komputerów, Poznań 1997. Duch W., Fascynujący świat programów komputerowych, Poznań 1997. Edukacja informacyjna: nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia i wychowania, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Szczecin 2004. Monet D., Multimedia, Katowice 1999. Nowoczesne technologie w dydaktyce, pod red. Grzegorza Słonia, Kielce 2011. Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia, red. R. Dębski, Kraków 2008. Osmańska-Furmanek W., Multimedialne technologie informatyczne w optymalizacji procesów pedagogicznych, Media a Edukacja, Poznań 1997. Ronowicz E., Pomoce audialne w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1979. Siemienecki B., Obszary zastosowań hipermediów w edukacji, Komputer w szkole 4/95, s. 24-32. Siemieniecki B., Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń 2002. Strykowski W., Kształcenie multimedialne paradygmatem technologii kształcenia, [w:] Technologia kształcenia, media, Poznań 1993. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Karolina Pluskota, Justyna Tuszyńska | |
Prowadzący grup: | Justyna Tuszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w pracy zawodowej. Zajęcia z założenia mają charakter praktyczny i służą wyrobieniu umiejętności używania oprogramowania wspomagającego. W ramach przedmiotu studenci poznają zasady pracy zdalnej. Porusza się wobec tego kwestie przygotowania audiowizualnych przekazów oraz pracy w zdalnym systemie synchronicznym i asynchronicznym. |
|
Pełny opis: |
Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. Przede wszystkim omawia się sprzętowy aspekt nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają m.in. umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych. Drugi blok zagadnień wiąże się z problemami pracy zdalnej. Ostatni blok problemowy zmierza do wyrobienia umiejętności przygotowywania audiowizualnych przekazów oraz pracy w zdalnym systemie synchronicznym. Na zajęciach realizowane będą 4 bloki tematyczne: 1) Mobilność współczesnej edukacji (smartfony, tablety, netbooki) Współczesna praca przenosi się na urządzenia mobilne, a tym samym w trakcie realizacji przedmiotu student opanowuje umiejętność obsługi programów dedykowanych platformom mobilnym. 2) Praca rozproszona (współpraca online, współużytkowanie dokumentów) Studenci opanowują zasady zdalnego współużytkowania dokumentów; poznają programy do współedycji dokumentów zarówno w intranecie, jak i poza nim. 3) Nauczanie asynchroniczne (platformy e-learningowe, wyszukiwanie i wymiana informacji) Omówienie podstawowych platform edukacji zdalnej; sposobów wyszukiwania i selekcji informacji; zapoznanie się z programami do wymiany informacji w sieci globalnej. 4) Narzędzia zdalne służące do przygotowywania materiałów dydaktycznych. Omówienie podstawowych narzędzi służących do opracowywania materiałów dydaktycznych do nauki języka. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Bednarek, J., Multimedia w kształceniu. PWN, Warszawa 2006. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2004. Internet i techniki multimedialne w edukacji, Warszawa 2004. Jędryczkowski J., Osmańska-Furmanek W., Podstawy multimedialnych technologii informacyjnych, Zielona Góra 1999. Kołodziejczyk W., Pokolenie Y. Niecierpliwi, szybcy, zdolni, [w:] Uczyć łatwiej, Warszawa 2010. Mikulski K., Nowoczesne technologie edukacji – kilka zagadnień, Bydgoszcz 2011. Nauka, technika, edukacja a nowoczesne technologie informatyczne, pod red. A. Jastriebowa i M. Raczyńskiej, Radom 2011. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Dębski R., Komputer w nauczaniu języka polskiego, Kraków 1996. Duch W., Fascynujący świat komputerów, Poznań 1997. Duch W., Fascynujący świat programów komputerowych, Poznań 1997. Edukacja informacyjna: nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia i wychowania, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Szczecin 2004. Monet D., Multimedia, Katowice 1999. Nowoczesne technologie w dydaktyce, pod red. Grzegorza Słonia, Kielce 2011. Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia, red. R. Dębski, Kraków 2008. Osmańska-Furmanek W., Multimedialne technologie informatyczne w optymalizacji procesów pedagogicznych, Media a Edukacja, Poznań 1997. Ronowicz E., Pomoce audialne w nauczaniu języków obcych, Warszawa 1979. Siemienecki B., Obszary zastosowań hipermediów w edukacji, Komputer w szkole 4/95, s. 24-32. Siemieniecki B., Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń 2002. Strykowski W., Kształcenie multimedialne paradygmatem technologii kształcenia, [w:] Technologia kształcenia, media, Poznań 1993. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.