Wiedza o Polsce i Polakach: historia i geografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-JPJ2P-1Z-WPHG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o Polsce i Polakach: historia i geografia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna orientacja w klasycznej chronologizacji dziejów Polski oraz podstawowa wiedza z geografii fizycznej i geografii społeczno-ekonomicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Czas poświęcony na pracę indywidualną: 17 godz. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 8 godz. (= 6 godz. zajęć na platformie Moodle i 2 godz. konsultacji indywidualnych na platformie Teams. Łącznie: 25 godz. (1 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Rozumie w zaawansowanym stopniu zjawiska i procesy przyrodnicze i antropogeniczne zachodzące w przestrzeni geograficznej współcześnie i w przeszłości ‒ EUS_W10; W2: Ma wiedzę w zakresie najważniejszych aktualnych problemów z zakresu nauk o Ziemi i środowisku oraz geografii społeczno-ekonomicznej ‒ EUS_W10; W3: Rozumie związki między osiągnięciami geografii a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania zasobów środowiska i zachowania różnorodności biologicznej ‒ EUS_W10; W4: Rozumie mechanizmy powstawania pamięci historycznej w wymiarze kolektywnym dotyczącym społeczeństwa polskiego i relacje zachodzące między elementami naukowej wiedzy historycznej dotyczącej dziejów Polski a treściami kształtowanymi w obrębie polskiej pamięci historycznej ‒ EUS_W03; W5: Zna i rozumie fenomen mitologizowania przeszłości i jego funkcje społeczne oraz miejsce w kolektywnej pamięci historycznej ‒ EUS_W03; W6: Zna wybrane zagadnienia z zakresu historii Polski, które można określić mianem „węzłowych” ‒ EUS_W10. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Identyfikuje związki i zależności w środowisku przyrodniczym, gospodarce i życiu społecznym Polski – EUS_U04 EUS_U08; U2: Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii; brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich w zakresie nauk przyrodniczych i społecznych – EUS_U04; U3: Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł ‒ EUS_U02; U4: Potrafi uzasadnić potrzebę edukacji regionalnej w zakresie analiz geograficznych „małej ojczyzny” – EUS_U04; EUS_U08; U5: Potrafi operować podstawowymi pojęciami i faktami z zakresu historii Polski ‒ EUS_U01; U6: Potrafi interpretować różne treści dotyczące przeszłości Polski, właściwie je kategoryzując jako będące elementami wiedzy naukowej bądź pamięci historycznej ‒ EUS_U02. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotów do ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych ‒ EUS_K01, EUS_K02; K2: Rozumie potrzebę stosowania zasad postępowania wynikających z poczucia odpowiedzialności za stan środowiska geograficznego ‒ EUS_K01, EUS_K02; K3: Rozumie potrzebę konfrontowania treści historycznych funkcjonujących w dyskursie publicznym ze stanem badań naukowych na dany temat ‒ EUS_K02; K4: Rozumie społeczny aspekt funkcjonowania treści historycznych i jest świadomy konieczności zwracania uwagi uczniów na to zjawisko ‒ EUS_K02; EUS_K04; EUS_K05. |
Metody dydaktyczne: | metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody ewaluacyjne |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu usystematyzować wiedzę o Polsce z zakresu historii i geografii oraz selektywnie podejść do treści nauczania, by wskazać słuchaczom źródła wiedzy oraz inspiracje dydaktyczne w tym zakresie. |
Pełny opis: |
W zakresie historii przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - relacje zachodzące między nauką historyczną a pamięcią historyczną w odniesieniu do problematyki nauczania przedmiotu ‘historia Polski’; - problematykę mitologizacji przeszłości oraz jej upraszczania i stereotypizacji; - przegląd kilku najważniejszych („węzłowych”) fenomenów dziejów Polski od X/XI do XX/XXI w., m.in. w kontekście dwóch wyżej wskazanych zagadnień. W zakresie geografii przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - położenie i zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski w Europie: - zjawiska i procesy społeczno-kulturowe i ekonomiczne zachodzącymi we współczesnej Polsce na tle krajów Unii Europejskiej; - sposoby prezentacji danych geograficznych oraz ich źródła; - geograficzne elementy edukacji regionalnej – źródła, projekty, realizacje. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Bednarek S., Korzeniewski B. (red.), 2014, Polskie miejsca pamięci. Dzieje toposu wolności, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa; - Porter-Schücs B., 2021, Całkiem zwyczajny kraj. Historia Polski bez martyrologii, tłum. A. Dzierzgowska, Jan Dzierzgowski, Wydawnictwo Filtry, Warszawa; - Topolski J., 1994, Historia Polski: od czasów najdawniejszych do 1990 roku, Wydawnictwo Kopia, Warszawa; - Jelonek A., Soja M., 2013, Podstawy geografii ludności, IGiGP UJ, Kraków; - Kondracki J., 1998, Geografia regionalna Polski, PWN, Warszawa; - Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa; - Rogacki H. (red.), 2007, Geografia społeczno-gospodarcza Polski, PWN Warszawa; - Węcławowicz G., 2018, Geografia społeczna Polski, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: - Davies N., 1999, Boże igrzysko. Historia Polski, Znak, Kraków; - Saryusz-Wolska M., Traba R. (red.), Kalicka J. (współpr.), 2014, Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa; - Topolski J., 2012, Historia Polski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań; - Baczwarow, M. Suliborski A., 2003, Kompendium Wiedzy Geografii Politycznej Terminologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa; - Kaczmarek, J., 2019, Drogi myślenia w geografii społecznej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, (46), 7-18. - Starkel L. (red.), 1999, Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (testy na platformie Moodle - jeden z historii i jeden z geografii) weryfikujące następujące efekty uczenia się: W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1, K2, K3, K4. Zaliczenia wg następujących kryteriów: dst > 51% dst plus > 61% db > 71% db plus > 81% bdb > 91%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dubownik, Iwona Kaproń-Charzyńska, Krzysztof Kwiatkowski, Karolina Pluskota | |
Prowadzący grup: | Anna Dubownik, Krzysztof Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu usystematyzować wiedzę o Polsce z zakresu historii i geografii oraz selektywnie podejść do treści nauczania, by wskazać słuchaczom źródła wiedzy oraz inspiracje dydaktyczne w tym zakresie. |
|
Pełny opis: |
W zakresie historii przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - relacje zachodzące między nauką historyczną a pamięcią historyczną w odniesieniu do problematyki nauczania przedmiotu ‘historia Polski’; - problematykę mitologizacji przeszłości oraz jej upraszczania i stereotypizacji; - przegląd kilku najważniejszych („węzłowych”) fenomenów dziejów Polski od X/XI do XX/XXI w., m.in. w kontekście dwóch wyżej wskazanych zagadnień. W zakresie geografii przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - położenie i zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski w Europie: - zjawiska i procesy społeczno-kulturowe i ekonomiczne zachodzącymi we współczesnej Polsce na tle krajów Unii Europejskiej; - sposoby prezentacji danych geograficznych oraz ich źródła; - geograficzne elementy edukacji regionalnej – źródła, projekty, realizacje. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Bednarek S., Korzeniewski B. (red.), 2014, Polskie miejsca pamięci. Dzieje toposu wolności, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa; - Porter-Schücs B., 2021, Całkiem zwyczajny kraj. Historia Polski bez martyrologii, tłum. A. Dzierzgowska, Jan Dzierzgowski, Wydawnictwo Filtry, Warszawa; - Topolski J., 1994, Historia Polski: od czasów najdawniejszych do 1990 roku, Wydawnictwo Kopia, Warszawa; - Jelonek A., Soja M., 2013, Podstawy geografii ludności, IGiGP UJ, Kraków; - Kondracki J., 1998, Geografia regionalna Polski, PWN, Warszawa; - Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa; - Rogacki H. (red.), 2007, Geografia społeczno-gospodarcza Polski, PWN Warszawa; - Węcławowicz G., 2018, Geografia społeczna Polski, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: - Davies N., 1999, Boże igrzysko. Historia Polski, Znak, Kraków; - Saryusz-Wolska M., Traba R. (red.), Kalicka J. (współpr.), 2014, Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa; - Topolski J., 2012, Historia Polski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań; - Baczwarow, M. Suliborski A., 2003, Kompendium Wiedzy Geografii Politycznej Terminologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa; - Kaczmarek, J., 2019, Drogi myślenia w geografii społecznej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, (46), 7-18. - Starkel L. (red.), 1999, Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Dubownik, Iwona Kaproń-Charzyńska, Krzysztof Kwiatkowski, Karolina Pluskota | |
Prowadzący grup: | Anna Dubownik, Krzysztof Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu usystematyzować wiedzę o Polsce z zakresu historii i geografii oraz selektywnie podejść do treści nauczania, by wskazać słuchaczom źródła wiedzy oraz inspiracje dydaktyczne w tym zakresie. |
|
Pełny opis: |
W zakresie historii przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - relacje zachodzące między nauką historyczną a pamięcią historyczną w odniesieniu do problematyki nauczania przedmiotu ‘historia Polski’; - problematykę mitologizacji przeszłości oraz jej upraszczania i stereotypizacji; - przegląd kilku najważniejszych („węzłowych”) fenomenów dziejów Polski od X/XI do XX/XXI w., m.in. w kontekście dwóch wyżej wskazanych zagadnień. W zakresie geografii przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - położenie i zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski w Europie: - zjawiska i procesy społeczno-kulturowe i ekonomiczne zachodzącymi we współczesnej Polsce na tle krajów Unii Europejskiej; - sposoby prezentacji danych geograficznych oraz ich źródła; - geograficzne elementy edukacji regionalnej – źródła, projekty, realizacje. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Bednarek S., Korzeniewski B. (red.), 2014, Polskie miejsca pamięci. Dzieje toposu wolności, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa; - Porter-Schücs B., 2021, Całkiem zwyczajny kraj. Historia Polski bez martyrologii, tłum. A. Dzierzgowska, Jan Dzierzgowski, Wydawnictwo Filtry, Warszawa; - Topolski J., 1994, Historia Polski: od czasów najdawniejszych do 1990 roku, Wydawnictwo Kopia, Warszawa; - Jelonek A., Soja M., 2013, Podstawy geografii ludności, IGiGP UJ, Kraków; - Kondracki J., 1998, Geografia regionalna Polski, PWN, Warszawa; - Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa; - Rogacki H. (red.), 2007, Geografia społeczno-gospodarcza Polski, PWN Warszawa; - Węcławowicz G., 2018, Geografia społeczna Polski, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: - Davies N., 1999, Boże igrzysko. Historia Polski, Znak, Kraków; - Saryusz-Wolska M., Traba R. (red.), Kalicka J. (współpr.), 2014, Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa; - Topolski J., 2012, Historia Polski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań; - Baczwarow, M. Suliborski A., 2003, Kompendium Wiedzy Geografii Politycznej Terminologia, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa; - Kaczmarek, J., 2019, Drogi myślenia w geografii społecznej. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, (46), 7-18. - Starkel L. (red.), 1999, Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.