Praktyki w szkole podstawowej i/lub szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-JPJ2P-2-PRAKT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki w szkole podstawowej i/lub szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat nauczania przedmiotu język polski w szkole. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Uczestnik/uczestniczka studiów za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 3 ECTS, odpowiadające nakładowi ok. 75 godzin pracy, z tego: - 2 ECTS - 45 godzin: a) min. 3 h lekcji hospitowanych b) min. 3 h lekcji prowadzonych lub współprowadzonych c) w zależności od a) i b): maks. 39 h innych czynności opisanych w programie praktyk d) 5 h konsultacji z koordynatorem - 1 ECTS - 30 godzin: za pracę własną, w tym samodzielne poszukiwanie i przygotowanie materiałów, metod, narzędzi potrzebnych do przeprowadzenia praktyki w szkole; przygotowanie się do spotkań z koordynatorem praktyk, opiekunem-nauczycielem, dyrekcją szkoły, pedagogiem |
Efekty uczenia się - wiedza: | Uczestnik/uczestniczka studiów: W1: (EUS_W27) zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty; W2: (EUS_W28) zna i rozumie sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty; W3: (EUS_W29) zna rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Uczestnik/uczestniczka studiów: U1: (EUS_U25) potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej; U2: (EUS_U26) potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć; U3: (EUS_U27) potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uczestnik/uczestniczka studiów: K1: (EUS_K12) jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych; K2: (EUS K13) wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu typowych działań profesjonalnych z obszaru dydaktyki; K3: (EUS K14) ma świadomość tego, że jest nie tylko nauczycielem języka polskiego, ale także wzorem do naśladowania w zakresie posługiwania się piękną, poprawną polszczyzny i ambasadorem polskiej kultury. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
I część praktyk zawodowych nauczycielskich: w zakresie nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej, która obejmuje stacjonarne lub zdalne hospitowanie zajęć, (współprowadzenie) zajęć, inne czynności. |
Pełny opis: |
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 1450, z późn. zm.) „celem praktyk zawodowych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Jeżeli przedmiot jest nauczany lub rodzaj zajęć jest prowadzony zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej, praktyki zawodowe odbywają się w obu typach szkół. Praktyki zawodowe są zintegrowane z realizacją zajęć z zakresu dydaktyki przedmiotu nauczania lub rodzaju zajęć”. Praktyki zawodowe w II semestrze studiów zostaną zrealizowane przede wszystkim w szkołach podstawowych pod przewodnictwem: - koordynatora praktyk z UMK, który będzie oferować pomoc w przygotowywaniu konspektów lekcji (współ)prowadzonych, dokumentacji praktyk, a następnie wystawi opinię o przebiegu praktyki w szkole podstawowej i średniej; w szczególnych przypadkach będzie on rozpatrywać wnioski o inny podział godzin praktyki prowadzonej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (zob. niżej); - nauczycieli-opiekunów praktyki – nauczycieli przedmiotu język polski w szkołach podstawowych, posiadających kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu i doświadczenie dydaktyczne; nauczyciel-opiekun praktyki powinien być nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym. Uczestnicy studiów mogą przeprowadzić praktykę stacjonarnie i/lub zdalnie: • W przypadku praktyki prowadzonej stacjonarnie w polskiej szkole za granicą, uczestnik otrzyma od koordynatora praktyk podpisane skierowanie na praktykę do przedstawienia w sekretariacie szkoły. Jednocześnie uczestnik zobowiązany jest przesłać koordynatorowi praktyk zaświadczenie wypełnione przez uczestnika studiów oraz potwierdzone przez dyrektora szkoły, która przyjmuje na praktykę. • W przypadku praktyki prowadzonej zdalnie w szkole w Polsce lub za granicą, uczestnik może samodzielnie wybrać szkołę (wówczas postępuje jak wyżej: przedkłada skierowanie i przesyła zaświadczenie o przyjęciu na praktykę) lub może skorzystać z pomocy UMK, który np. zapewni uczestnikom dostęp do nagranych lekcji (w ramach lekcji hospitowanych), nawiąże współpracę ze szkołami, w których będzie można lekcje prowadzić, w przypadku nauczania zdalnego – hospitować, a także prowadzić tzw. inne czynności (zob. niżej c)). 45 h praktyki w szkole obejmuje: a) min. 3 h lekcji hospitowanych (w szkole podstawowej) przez lekcje te rozumie się lekcje hospitowane stacjonarnie w szkole, lekcje hospitowane zdalnie lub lekcje nagrane przez organizatora praktyki i odtworzone przez praktykanta b) min. 3 h lekcji prowadzonych lub współprowadzonych (w szkole podstawowej) przez lekcje te rozumie się lekcje prowadzone lub współprowadzone stacjonarnie w szkole lub zdalnie c) w zależności od a) i b): maks. 39 h innych czynności (w szkole podstawowej), w tym np. - współdziałanie z nauczycielem-opiekunem praktyk w przygotowaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, organizowaniu pracy w grupach (stacjonarnie lub w formie zdalnej, do opracowania w domu) - zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której student odbywa praktykę, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji (stacjonarnie lub w formie zdalnej, do opracowania w domu) - konsultacje z koordynatorem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (MS Teams, kontakt mailowy) - rozmowa z dyrektorem szkoły dotycząca m.in.: organizacji i profilu szkoły, kadry nauczycielskiej, trudności szkoły np. w zakresie wyposażenia, współpracy z rodzicami, problemów z młodzieżą i in., form współpracy szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym (stacjonarnie lub w formie zdalnej, kontakt telefoniczny, mailowy) - analiza dokumentacji pracy szkoły – zapoznanie z planem wychowawczym szkoły – jego strukturą i celami, wewnątrzszkolnym systemem oceniania itp. (stacjonarnie lub w formie zdalnej, strona internetowa szkoły) - analiza dokumentacji nauczyciela języka polskiego – zapoznanie z podstawą programową, rozkładem nauczania języka polskiego dla wybranej klasy, przedmiotowym systemem oceniania (stacjonarnie lub w formie zdalnej, strona internetowa szkoły, kontakt mailowy) - analiza dokumentacji wychowawcy klasy – zapoznanie z rocznym planem wychowawczym wybranej klasy, wewnątrzszkolnym systemem oceniania dotyczącym zachowania uczniów, arkuszem ocen ucznia, dziennikiem klasowym (stacjonarnie lub w formie zdalnej, strona internetowa szkoły, kontakt mailowy) - rozmowa z pedagogiem szkoły (stacjonarnie lub w formie zdalnej, kontakt telefoniczny, mailowy). Dokumentacja: - zaświadczenie, wypełnione przez uczestnika studiów oraz potwierdzone przez dyrektora szkoły, która przyjmuje na praktykę – skan należy niezwłocznie przesłać drogą mailową do koordynatora praktyk - skierowanie na praktykę – wypełnione przez siebie skierowanie uczestnicy zostawiają w sekretariacie szkoły - formularz opinii o praktyce. Po zakończeniu każdego etapu praktyki uczestnicy studiów zobowiązani są przesłać koordynatorowi praktyki następujące dokumenty: - konspekty lekcji prowadzonych (konspekty podpisane przez nauczyciela-opiekuna praktyki, a następnie zeskanowane należy przesłać koordynatorowi praktyki), - opinię o przebiegu praktyki (formularz zostanie udostępniony uczestnikom studiów przez koordynatora praktyki; skan wypełnionego dokumentu należy odesłać koordynatorowi praktyki). Pytania związane z praktyką należy kierować do koordynatora praktyki z UMK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kaproń-Charzyńska, Elżbieta Kruszyńska, Karolina Pluskota | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kruszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
I część praktyk zawodowych nauczycielskich: w zakresie nauczania przedmiotu język polski w szkole podstawowej, która obejmuje stacjonarne lub zdalne hospitowanie zajęć, (współprowadzenie) zajęć, inne czynności. |
|
Pełny opis: |
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 1450, z późn. zm.) „celem praktyk zawodowych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną. Jeżeli przedmiot jest nauczany lub rodzaj zajęć jest prowadzony zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej, praktyki zawodowe odbywają się w obu typach szkół. Praktyki zawodowe są zintegrowane z realizacją zajęć z zakresu dydaktyki przedmiotu nauczania lub rodzaju zajęć”. Praktyki zawodowe w II semestrze studiów zostaną zrealizowane przede wszystkim w szkołach podstawowych pod przewodnictwem: - koordynatora praktyk z UMK, który będzie oferować pomoc w przygotowywaniu konspektów lekcji (współ)prowadzonych, dokumentacji praktyk, a następnie wystawi opinię o przebiegu praktyki w szkole podstawowej i średniej; w szczególnych przypadkach będzie on rozpatrywać wnioski o inny podział godzin praktyki prowadzonej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (zob. niżej); - nauczycieli-opiekunów praktyki – nauczycieli przedmiotu język polski w szkołach podstawowych, posiadających kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu i doświadczenie dydaktyczne; nauczyciel-opiekun praktyki powinien być nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym. Uczestnicy studiów mogą przeprowadzić praktykę stacjonarnie i/lub zdalnie: • W przypadku praktyki prowadzonej stacjonarnie w polskiej szkole za granicą, uczestnik otrzyma od koordynatora praktyk podpisane skierowanie na praktykę do przedstawienia w sekretariacie szkoły. Jednocześnie uczestnik zobowiązany jest przesłać koordynatorowi praktyk zaświadczenie wypełnione przez uczestnika studiów oraz potwierdzone przez dyrektora szkoły, która przyjmuje na praktykę. • W przypadku praktyki prowadzonej zdalnie w szkole w Polsce lub za granicą, uczestnik może samodzielnie wybrać szkołę (wówczas postępuje jak wyżej: przedkłada skierowanie i przesyła zaświadczenie o przyjęciu na praktykę) lub może skorzystać z pomocy UMK, który np. zapewni uczestnikom dostęp do nagranych lekcji (w ramach lekcji hospitowanych), nawiąże współpracę ze szkołami, w których będzie można lekcje prowadzić, w przypadku nauczania zdalnego – hospitować, a także prowadzić tzw. inne czynności (zob. niżej c)). 45 h praktyki w szkole obejmuje: a) min. 3 h lekcji hospitowanych (w szkole podstawowej) przez lekcje te rozumie się lekcje hospitowane stacjonarnie w szkole, lekcje hospitowane zdalnie lub lekcje nagrane przez organizatora praktyki i odtworzone przez praktykanta b) min. 3 h lekcji prowadzonych lub współprowadzonych (w szkole podstawowej) przez lekcje te rozumie się lekcje prowadzone lub współprowadzone stacjonarnie w szkole lub zdalnie c) w zależności od a) i b): maks. 39 h innych czynności (w szkole podstawowej), w tym np. - współdziałanie z nauczycielem-opiekunem praktyk w przygotowaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, organizowaniu pracy w grupach (stacjonarnie lub w formie zdalnej, do opracowania w domu) - zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której student odbywa praktykę, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji (stacjonarnie lub w formie zdalnej, do opracowania w domu) - konsultacje z koordynatorem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (MS Teams, kontakt mailowy) - rozmowa z dyrektorem szkoły dotycząca m.in.: organizacji i profilu szkoły, kadry nauczycielskiej, trudności szkoły np. w zakresie wyposażenia, współpracy z rodzicami, problemów z młodzieżą i in., form współpracy szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym (stacjonarnie lub w formie zdalnej, kontakt telefoniczny, mailowy) - analiza dokumentacji pracy szkoły – zapoznanie z planem wychowawczym szkoły – jego strukturą i celami, wewnątrzszkolnym systemem oceniania itp. (stacjonarnie lub w formie zdalnej, strona internetowa szkoły) - analiza dokumentacji nauczyciela języka polskiego – zapoznanie z podstawą programową, rozkładem nauczania języka polskiego dla wybranej klasy, przedmiotowym systemem oceniania (stacjonarnie lub w formie zdalnej, strona internetowa szkoły, kontakt mailowy) - analiza dokumentacji wychowawcy klasy – zapoznanie z rocznym planem wychowawczym wybranej klasy, wewnątrzszkolnym systemem oceniania dotyczącym zachowania uczniów, arkuszem ocen ucznia, dziennikiem klasowym (stacjonarnie lub w formie zdalnej, strona internetowa szkoły, kontakt mailowy) - rozmowa z pedagogiem szkoły (stacjonarnie lub w formie zdalnej, kontakt telefoniczny, mailowy). Dokumentacja: - zaświadczenie, wypełnione przez uczestnika studiów oraz potwierdzone przez dyrektora szkoły, która przyjmuje na praktykę – skan należy niezwłocznie przesłać drogą mailową do koordynatora praktyk - skierowanie na praktykę – wypełnione przez siebie skierowanie uczestnicy zostawiają w sekretariacie szkoły - formularz opinii o praktyce. Po zakończeniu każdego etapu praktyki uczestnicy studiów zobowiązani są przesłać koordynatorowi praktyki następujące dokumenty: - konspekty lekcji prowadzonych (konspekty podpisane przez nauczyciela-opiekuna praktyki, a następnie zeskanowane należy przesłać koordynatorowi praktyki), - opinię o przebiegu praktyki (formularz zostanie udostępniony uczestnikom studiów przez koordynatora praktyki; skan wypełnionego dokumentu należy odesłać koordynatorowi praktyki). Pytania związane z praktyką należy kierować do koordynatora praktyki z UMK. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.