Praktyczna nauka języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KD-SKJPO-Z-PNJP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.jezyk-polski.umk.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Słuchacz potrafi porozumiewać się w języku polskim (w mowie i piśmie) na poziomie A2. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 54 ECTS = ok. 800 godz. 1. godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 840 godzin 2. czas poświęcony na pracę indywidualną słuchacza – 160 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | EK_W01.1: słuchacz zna gramatykę na wybranym poziomie, EK_W01.2: zna słownictwo na wybranym poziomie, EK_W01.3: słuchacz zna reguły posługiwania się określonymi odmianami języka w zależności od sytuacji komunikacyjnej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EK_U01.1: słuchacz umie określić temat czytanego tekstu, słuchanej wypowiedzi, EK_U01.2: słuchacz rozumie wypowiedzi zróżnicowane środowiskowo, teksty żartobliwe, ironiczne, EK_U01.3: słuchacz rozumie krótsze wypowiedzi ciągłe EK_U01.1: słuchacz umie określić temat czytanego tekstu, słuchanej wypowiedzi, EK_U01.2: słuchacz rozumie wypowiedzi zróżnicowane środowiskowo, teksty żartobliwe, ironiczne, EK_U01.3: słuchacz rozumie krótsze wypowiedzi ciągłe (ogłoszenie, komunikat, post, SMS), rozumie znaczenie wypowiedzi pisemnych (nakaz, zakaz, ostrzeżenie), EK_U01.4: słuchacz rozumie dłuższe wypowiedzi ciągłe (program radiowy czy telewizyjny, film, wykład, referat, przemówienie okolicznościowe), rozumie znaczenie wypowiedzi urzędowych, użytkowych i prasowych, EK_U01.5: słuchacz może swobodnie włączyć się do rozmowy i wziąć czynny udział w dyskusji, umie prowadzić rozmowy telefoniczne, komunikować się za pomocą komunikatorów internetowych, wysyłać listy tradycyjne i elektroniczne, EK_U01.6: słuchacz umie wyszukać ważne informacje w tekście i je przekształcić, EK_U01.7: słuchacz posługuje się odmianą oficjalną i nieoficjalną w zależności od potrzeby komunikacyjnej, EK_U01.8: słuchacz umie wyszukać ważne informacje w tekście i je przekształcić, EK_U01.9: słuchacz potrafi pisać teksty poprawne pod względem gramatycznym na wybranym poziomie, EK_U01.10: słuchacz potrafi komponować i redagować teksty (streszczać, rozwijać, przekształcać i dostosowywać wypowiedź do określonych potrzeb). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EK_K01.1: słuchacz potrafi zweryfikować wpływ internetu, komunikatorów, innych sposobów komunikowania się na tworzenie wypowiedzi, EK_K01.2: słuchacz potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz zorganizować pracę swoją lub zespołu w sposób efektywny, EK_K01.3: słuchacz ma świadomość swojej wiedzy z zakresu gramatyki i leksyki, zabiega o jej poszerzenie, EK_K01.4: słuchacz zabiega o propagowanie tworzenia poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych, jako koniecznych elementów fortunnej komunikacji. |
Metody dydaktyczne: | metody podające: - elementy wykładu, - pogadanka, - wyjaśnienie, - prezentacja, metody poszukujące: - dyskusja dydaktyczna, - metoda problemowa, - praca ze żródłami tradycyjnymi i elektronicznymi, metody praktyczne: - ćwiczenia, - gry językowe, - projekty, - sprawdziany. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych, doskonalenie umiejętności samokształcenia, rozwijanie umiejętności korzystania z materiałów źródłowych, wdrożenie poczucia odpowiedzialności za swoją obecność w społeczności akademickiej, kształtowanie postaw opartych na zaufaniu, szacunku, tolerancji . |
Pełny opis: |
1. MÓWIENIE I KOMUNIKACJA Ludzie – relacje w rodzinie, w pracy/szkole, w sąsiedztwie, między narodami; emocje, Życie codzienne, Mieszkanie, miejsca do życia, Usługi, zawody bardziej i mniej znane, Edukacja, Praca, Biznes, Czas wolny, kultura, hobby, Sport, rekreacja, Motoryzacja, Zakupy, Polak konsument, Reklama, Jedzenie, Polska od kuchni, Zdrowie, uzależnienia, choroby cywilizacyjne, polska służba zdrowia, Podróżowanie, turystyka, województwo kujawsko-pomorskie i jego atrakcje, Przyroda, środowisko, ekologia, Nauka i technika, Media, Prawo, przestępczość, wymiar sprawiedliwości, prawo autorskie, Polityka, Matematyka i ekonomia, Religie i obyczaje. 2. POLSKIE TRADYCJE I OBYCZAJE – DAWNIEJ I DZIŚ juwenalia, otrzęsiny, studniówka, połowinki, Dzień Nauczyciela, Święto Niepodległości, Dzień Kobiet, Święto Konstytucji, Dzień Matki, Dzień Dziecka Wszystkich Świętych, Wigilia, Boże Narodzenie, sylwester i Nowy Rok, Wielkanoc andrzejki, mikołajki, Tłusty Czwartek, Pierwszy Dzień Wiosny, topienie marzanny Toruński Festiwal Nauki i Sztuki, Międzynarodowy Dzień Książki festiwale muzyczne, np. Eurowizja, Sopot, Opole Zapewnienie uczestnictwa w obchodach niektórych tych świąt, zachęcanie do celebrowania z Polakami (przygotowywanie plakatów, obdarowywanie się prezentami, pisanie kartek, degustacje tradycyjnych potraw, konkursy i zabawy, wyjścia np. na kiermasze świąteczne, wystawy, wykłady, spotkania okolicznościowe, wizyty w Muzeum Etnograficznym itp.) 3. ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE Odmiana przez wszystkie przypadki rzeczownika, zaimka, przymiotnika (w tym formy nieregularne); funkcje poszczególnych przypadków; odmiana nazwisk i nazw miejscowości, Koniugacja czasowników; czasowniki prefiksalne; wybrane czasowniki nieregularne; tryby czasownika; strona bierna; nieosobowe formy czasownika (można, trzeba, warto; formy z „się”, imiesłowy); składnia czasowników, Spójniki, m.in. który jako składnik zespolenia, Przyimki – łączliwość z rzeczownikami, Wybrane partykuły, Odmiana i składnia liczebnika, Synonimia składniowa – różnorakie transformacje zdań z zachowaniem tego samego sensu, Mowa zależna i niezależna, Szyk wyrazów w zdaniu – wybrane przykłady. 4. WYMOWA Akcent wyrazowy i zdaniowy, Literowanie, Nosówki, l:ł, r:l, Szereg ciszący, syczący i szumiący, Głoski miękkie: głoski twarde, Udźwięcznienia i ubezdźwięcznienia, Trudne liczebniki, Homofony, palindromy, Sylabowe domino, Wyrażenia i zwroty służące podtrzymywaniu kontaktu, Błędy w wymowie w tekstach kabaretowych – wybrane przykłady. Zajęcia praktyczne, na których ćwiczy się m.in.: głośne czytanie tekstów poetyckich i prozatorskich dla dzieci, łamańce językowe, zabawy logopedyczne, zajęcia z recytacji; nadawanie różnego znaczenia tekstom poprzez różną intonację, różnicowanie znaczeń tych samych tekstów po zmianie znaków przestankowych, rapowanie, szukanie i tworzenie rymów. 5. ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH Czytanie i analizowanie sensów tekstów, m.in: Informacje miejskie (szyldy, napisy na i w budynkach użyteczności publicznej oraz w środkach transportu, znaki drogowe, reklamy, ulotki, księgi gości w restauracjach), Informacje na uniwersytecie (biblioteka, dziekanat, akademik, tablice ogłoszeń na wydziałach, informacje z klubów studenckich i z Biura Karier), Instrukcje (dotyczące przedmiotów codziennego użytku, na opakowaniach od jedzenia, komunikaty ppoż i bhp), Zaproszenia, Artykuły (w tym wywiady) z prasy codziennej, tygodników społeczno-kulturalnych, pism dla młodzieży i studentów, Artykuły popularnonaukowe, Pisma i formularze urzędowe, Teksty literackie (prozatorskie, poetyckie, kabaretowe; przykłady także tych dawniejszych), Teksty z popularnych portali zakupowych (typu: Allegro, OLX), Fragmenty nagrodzonych blogów internetowych, Recenzje filmowe. Praktyka w zakresie ćwiczeń typu: rozumienie z kontekstu, praca ze słownikiem/korpusem, wyszukiwanie informacji, opowiadanie swoimi słowami, streszczanie, ocena prawdziwości. 6. REDAGOWANIE TEKSTÓW Ogłoszenie, Reklamacja, Podanie, odwołanie, SMS, Życzenia, kartki z wakacji, pozdrowienia, podziękowania, Listy / e-maile prywatne i formalne, CV, list motywacyjny, referencje, oferty pracy, Streszczenie, Opis osoby, krajobrazu, sytuacji, Recenzja filmu/książki, Relacja z podróży, Referat, Opowiadanie, Tekst argumentacyjny, Rozprawka porównawcza, Artykuł do prasy, Ankieta, Kronika, Bibliografia, przypisy. 7. SŁUCHANIE Odbiór i analizowanie tekstów typu: komunikaty na dworcu, na lotnisku, w hipermarkecie, w przychodni, rozmowy telefoniczne z biurem obsługi, z urzędnikami w różnych instytucjach, rozmowy przez komunikatory internetowe (np. Skype), wykłady i prelekcje, słuchowiska radiowe i inne programy na antenie Polskiego Radia oraz studenckiego Radia Sfera, programy telewizyjne, seriale, filmy, tutoriale w internecie, piosenki, audiobooki. 8. POLSKA OD KUCHNI Cykliczne warsztaty kulinarne: polskie dania na co dzień, polskie dania na dzień świąteczny, wspólne biesiadowanie. Zapewnienie słuchaczom kontaktu z rówieśnikami, a także z osobami mówiącymi po polsku w odmianie środowiskowej (np. przedszkole, dom spokojnej starości, targowisko). |
Literatura: |
- Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1, Kraków 2009. - Butcher A., Guziuk-Świca B., Laskowska-Mańko A., 2003, Bliżej Polski. Wiedza o Polsce i jej kulturze 1, Lublin. - Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców. Poziomy B1, B2, C2, Lublin. - Chłopicka M., Fornelski P., 1991, Brak mi słów. Podręcznik do nauczania obcokrajowców słownictwa języka polskiego, cz.1, Słownictwo tematyczne, Kraków. - Czarnecka U., Gaszyńska M., 1990, Zrozumieć Polskę. Ćwiczenia w czy taniu dla studentów zaawansowanych 1, Kraków. - Czarnecka U., Gaszyńska M., 1992, Polubić Polskę. Ćwiczenia w czytaniu dla studentów zaawansowanych 2, Kraków. - Dąbrowska A., Burzyńska-Kamieniecka A., Dobesz U., Pasieka M., 2005, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław. - Drwal-Straszakowa K., Martyniuk W., 2006, Powiedz to po polsku. Say it the Polish Way: ćwiczenia rozwijające sprawność rozumienia ze słuchu: poziom podstawowy, Kraków. - Dunin-Dudkowska A., Trębska-Kerntopf A., 2006, Ekonomia – to nie boli. Polski język ekonomiczny dla cudzoziemców, Lublin. - Foland-Kugler M., 1997, Trudne małe wyrazy. Materiały do nauki języka polskiego jako obcego, Warszawa. - Garncarek P., 2004, Czas na czasownik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. - Garncarek P., 2009, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa. - Gębal P. E., 2009, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Kraków. - Gołkowski M., Kiermut A., Kuc M., Majewska-Meyers M., 1997, Gdybym znał dobrze język polski...: wybór tekstów z ćwiczeniami do nauki gramatyki polskiej dla cudzoziemców, Warszawa. - Hrabcowa S., 1999, Ćwiczenia gramatyczne z języka polskiego, Łódź. - Iglikowska T., 1995, Ćwiczenia gramatyczno-leksykalne na lektoraty języka polskiego dla cudzoziemców, Warszawa. - Karczmarczuk B., 1987, Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin. - Kita M., 1998, Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych) 1-2, Katowice. - Kita M., Skudrzykowa A., 2002, Człowiek i jego świat w słowach i tekstach, Katowice. - Klebanowska B., 1995, Synonimia składniowa. Ćwiczenia dla cudzoziemców, Warszawa. - Kowalewski J., 2008, Myślę po polsku. 11 przykładowych lekcji języka polskiego realizowanych metodą kulturową. Materiały do testowania powstającego podręcznika, Drohobycz. - Lechowicz J., Podsiadły J., 2001, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź. - Lewiński P. H., 2001. Oto polska mowa, Wrocław. - Lipińska E., 2004, Księżyc w butonierce. Ćwiczenia dla cudzoziemców doskonalące sprawność rozumienia ze słuchu na podstawie piosenek do tekstów Andrzeja Sikorowskiego (B2, C1, C2), Kraków. - Lipińska E., 2009, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków. - Lipińska E., Dąmbska E. G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków. - Majkiewicz A., Tambor J., 2004, Śpiewająco po polsku, Katowice. - Makarski W., Bobak A., 1999, Baw się z nami. Podręcznik do nauki języka polskiego dla szkół polonijnych 1, Lublin. - Machowska J., 2011, Gramatyka? Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne na poziomie A2, Kraków. - Małolepsza M., Szymkiewicz A., Hurra!!! Po polsku 1-3, Kraków (podręcznik + zeszyt ćwiczeń). - Mędak S., 1995, Język polski á la carte. Wybór testów z języka polskiego dla obcokrajowców, Kraków. - Mędak S., 2002, Co z czym? Ćwiczenia składniowe dla grup zaawansowanych, Kraków. - Miodunka W., 1996, Uczmy się polskiego 1-2, Warszawa. - Pawelec R., Zdunkiewicz-Jedynak D., 2003, Poradnik – Jak pisać?, Warszawa. - Pelc T., 1997, Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne, Łódź. - Pięcińska A., 2006, Co raz wejdzie do głowy – już z niej nie wyleci, czyli frazeologia prosta i przyjemna, Kraków. - Polski krok po kroku 1-2, oprac. zbiorowe, Kraków (podręcznik + zeszyt ćwiczeń). - Pyzik J., 2000, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion, Kraków. - Pyzik J., 2003, Iść czy jechać? Ćwiczenia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu: poziom średni ogólny, Kraków. - Rabiej A., 2009, Lubię Polskę. Podręcznik do nauki języka polskiego jako drugiego dla dzieci, Kraków. - Rybicka E., 1990, Nie taki diabeł straszny. Podręcznik frazeologii polskiej dla obcokrajowców, Kraków. - Serafin B., Achtelik A., 2001, Miło mi panią poznać. Język polski w sytuacjach komunikacyjnych, Katowice. - Seretny A., 2003, A co to takiego? Obrazkowy słownik języka polskiego, Kraków. - Seretny A., 2007, Kto czyta – nie błądzi. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania, poziomy średni B2, zaawansowany C1, Kraków. - Seretny A., 2008, Per aspera ad astra. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania. Poziom zaawansowany C1, Kraków. - Szelc-Mays M., Rybicka E., 2003, Słowa i słówka. Podręcznik do nauki języka polskiego, słownictwo i gramatyka dla początkujących, Kraków. - Szelc-Mays M., 2001, Coś wam powiem... Ćwiczenia komunikacyjne dla grup średnich, poziom średni ogólny, Kraków. - Szelc-Mays M., 1999, Nowe słowa – stare rzeczy. Podręcznik do nauczania słownictwa języka polskiego, Kraków. - Wójcikiewicz M., 1993, Piszę, więc jestem. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów, Kraków. - Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., 2008, Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
- sprawdziany (x3), - test wyboru z zakresu znajomości gramatyki i leksyki (x3), - ćwiczenia (x2) - obecność (x1), dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze, - aktywność podczas zajęć (x1). Ocena będzie stanowić średnią z powyższych wg wagi wskazanej w nawiasie i poniższej punktacji: 93-100% - bardzo dobry (5) 85-92% - dobry plus (4,5) 77-84% - dobry (4) 69-76% - dostateczny plus (3,5) 60-68% - dostateczny (3) 0-59% - niedostateczny (2) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.