Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauczanie dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-ND-NJPjO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauczanie dzieci
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 10 g. = 0,4 ECTS

przygotowanie do zajęć oraz wykonanie prac zaliczeniowych - 15 g. = 0,6 ECTS


Całkowity nakład - 25 g. = 1 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

- orientuje się w specyfice pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym;

- ma wiedzę na temat trudności wiążących się z nauczaniem dzieci uchodźców, imigrantów, dzieci Polaków powracających z zagranicy

- zna programy przygotowane do nauczania dzieci oraz przeznaczone dla nich materiały dydaktyczne

EK_W09; EK_W14


Efekty uczenia się - umiejętności:

- układa ćwiczenia leksykalne i komunikacyjne dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci młodszych i starszych;

- planuje lekcje z dziećmi, podczas których zostaną wykorzystane odpowiednie metody, techniki i formy pracy (m.in. gry, zabawy, piosenki, rysowanie, kolorowanie)

EK_U05


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

- potrafi organizować pracę z dziećmi i aktywizować grupę

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z problemami nauczania języka polskiego dzieci cudzoziemskich, dzieci z polskich rodzin w środowisku polskim i obcojęzycznym.

Literatura:

Literatura podstawowa

B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015.

Inny w polskiej szkole, red. E. Pawlic-Rafałowska (https://www.wcies.edu.pl/media/system/pdf/cudzoziemcy/inny_w_polskiej_szkole.pdf)

Studenci mają obowiązek zapoznania się z następującymi podręcznikami:

Bawimy się w polski 1 Achtelik A., Niesporek-Szamburska B.

Bliźniacze słowa. Test przesiewowy do badania Madelska L.

Podręcznik języka polskiego... Konopka B.

Polskij jazyk w szkolie Szapkina O.N., Ananiewa N.E., Tichomirowa W.J.

Posłuchaj, jak mówię Madelska L.

Tańce malowane Szelc-Mays M.

Uczę się polskiego Biłeńka-Swystowicz Ł., Jarmoluk M.

Uczymy się świata po polsku Mikielewicz R., Weislo A.

Zielona muzyka Szelc-Mays M.

Plus materiały z tzw. pakietów powitalnych dla dzieci i ich rodziców, dostępne w różnych wersjach językowych na stronie https://www.wcies.edu.pl/punkt-kontaktowy-oraz-zespol-ds-nauczania-dzieci-cudzoziemskich

Metody i kryteria oceniania:

kontrola ciągła:

obecność na zajęciach, aktywność, ocena sposobu wykonywania poleceń nauczyciela podczas zajęć

kontrola po zakończeniu zajęć z przedmiotu:

praca zaliczeniowa (samodzielna lub w zespołach) polegająca na opracowaniu fragmentu lekcji z dziećmi

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kamper-Warejko
Prowadzący grup: Joanna Kamper-Warejko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z problemami nauczania języka polskiego dzieci cudzoziemskich, dzieci z polskich rodzin w środowisku polskim i obcojęzycznym.

Pełny opis:

Zakres tematów:

- psychopedagogiczne podstawy nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (rozwój sprawności językowych dziecka),

- kształcenie sprawności w grupie młodszych i starszych dzieci,

- metody i techniki nauczania dzieci,

- programy nauczania, instytucje wspierające edukację dzieci w środowisku obcojęzycznym oraz pomoce dydaktyczne,

Literatura:

Literatura podstawowa

B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015.

Inny w polskiej szkole, red. E. Pawlic-Rafałowska (https://www.wcies.edu.pl/media/system/pdf/cudzoziemcy/inny_w_polskiej_szkole.pdf)

Podręczniki (wybór):

Bawimy się w polski 1 Achtelik A., Niesporek-Szamburska B.

Bliźniacze słowa. Test przesiewowy do badania Madelska L.

Podręcznik języka polskiego... Konopka B.

Polskij jazyk w szkolie Szapkina O.N., Ananiewa N.E., Tichomirowa W.J.

Posłuchaj, jak mówię Madelska L.

Tańce malowane Szelc-Mays M.

Uczę się polskiego Biłeńka-Swystowicz Ł., Jarmoluk M.

Uczymy się świata po polsku Mikielewicz R., Weislo A.

Zielona muzyka Szelc-Mays M.

Materiały z tzw. pakietów powitalnych dla dzieci i ich rodziców, dostępne w różnych wersjach językowych na stronie https://www.wcies.edu.pl/punkt-kontaktowy-oraz-zespol-ds-nauczania-dzieci-cudzoziemskich.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)