Nauczanie dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-ND-NJPjO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Nauczanie dzieci |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | udział w zajęciach - 10 g. = 0,4 ECTS przygotowanie do zajęć oraz wykonanie prac zaliczeniowych - 15 g. = 0,6 ECTS Całkowity nakład - 25 g. = 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | - orientuje się w specyfice pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym; - ma wiedzę na temat trudności wiążących się z nauczaniem dzieci uchodźców, imigrantów, dzieci Polaków powracających z zagranicy - zna programy przygotowane do nauczania dzieci oraz przeznaczone dla nich materiały dydaktyczne EK_W09; EK_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - układa ćwiczenia leksykalne i komunikacyjne dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci młodszych i starszych; - planuje lekcje z dziećmi, podczas których zostaną wykorzystane odpowiednie metody, techniki i formy pracy (m.in. gry, zabawy, piosenki, rysowanie, kolorowanie) EK_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - potrafi organizować pracę z dziećmi i aktywizować grupę |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z problemami nauczania języka polskiego dzieci cudzoziemskich, dzieci z polskich rodzin w środowisku polskim i obcojęzycznym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015. Inny w polskiej szkole, red. E. Pawlic-Rafałowska (https://www.wcies.edu.pl/media/system/pdf/cudzoziemcy/inny_w_polskiej_szkole.pdf) Studenci mają obowiązek zapoznania się z następującymi podręcznikami: Bawimy się w polski 1 Achtelik A., Niesporek-Szamburska B. Bliźniacze słowa. Test przesiewowy do badania Madelska L. Podręcznik języka polskiego... Konopka B. Polskij jazyk w szkolie Szapkina O.N., Ananiewa N.E., Tichomirowa W.J. Posłuchaj, jak mówię Madelska L. Tańce malowane Szelc-Mays M. Uczę się polskiego Biłeńka-Swystowicz Ł., Jarmoluk M. Uczymy się świata po polsku Mikielewicz R., Weislo A. Zielona muzyka Szelc-Mays M. Plus materiały z tzw. pakietów powitalnych dla dzieci i ich rodziców, dostępne w różnych wersjach językowych na stronie https://www.wcies.edu.pl/punkt-kontaktowy-oraz-zespol-ds-nauczania-dzieci-cudzoziemskich |
Metody i kryteria oceniania: |
kontrola ciągła: obecność na zajęciach, aktywność, ocena sposobu wykonywania poleceń nauczyciela podczas zajęć kontrola po zakończeniu zajęć z przedmiotu: praca zaliczeniowa (samodzielna lub w zespołach) polegająca na opracowaniu fragmentu lekcji z dziećmi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko | |
Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z problemami nauczania języka polskiego dzieci cudzoziemskich, dzieci z polskich rodzin w środowisku polskim i obcojęzycznym. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: - psychopedagogiczne podstawy nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (rozwój sprawności językowych dziecka), - kształcenie sprawności w grupie młodszych i starszych dzieci, - metody i techniki nauczania dzieci, - programy nauczania, instytucje wspierające edukację dzieci w środowisku obcojęzycznym oraz pomoce dydaktyczne, |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015. Inny w polskiej szkole, red. E. Pawlic-Rafałowska (https://www.wcies.edu.pl/media/system/pdf/cudzoziemcy/inny_w_polskiej_szkole.pdf) Podręczniki (wybór): Bawimy się w polski 1 Achtelik A., Niesporek-Szamburska B. Bliźniacze słowa. Test przesiewowy do badania Madelska L. Podręcznik języka polskiego... Konopka B. Polskij jazyk w szkolie Szapkina O.N., Ananiewa N.E., Tichomirowa W.J. Posłuchaj, jak mówię Madelska L. Tańce malowane Szelc-Mays M. Uczę się polskiego Biłeńka-Swystowicz Ł., Jarmoluk M. Uczymy się świata po polsku Mikielewicz R., Weislo A. Zielona muzyka Szelc-Mays M. Materiały z tzw. pakietów powitalnych dla dzieci i ich rodziców, dostępne w różnych wersjach językowych na stronie https://www.wcies.edu.pl/punkt-kontaktowy-oraz-zespol-ds-nauczania-dzieci-cudzoziemskich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.