Kobiece oblicza kultury rosyjskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-KOLR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kobiece oblicza kultury rosyjskiej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | --- |
Całkowity nakład pracy studenta: | Udział studenta w wykładzie: 30 godzin. Praca indywidualna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 15 godzin. Praca studenta z prowadzącym zajęcia (konsultacje): 5 h Łącznie: 50 godzin (2 punkty ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze rosyjskiego obszaru językowego (m.in. media, teatr, film) (K_W09). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (K_U01), - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U10), - posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (K_U16). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01), - rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Metoda eksponująca: pokaz. Metoda podająca: wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy Inne metody: prezentacja multimedialna, pokaz filmu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie odmiennego od tradycyjnych ujęć spojrzenia na kulturę rosyjską jako przestrzeń świadomego i celowego działania twórczego kobiety. |
Pełny opis: |
Na wykładzie omawiana jest szeroko rozumiana działalność kulturalna (literacka, artystyczna, naukowa, polityczna, społeczna, wojskowa) kobiet w Rosji od czasów najdawniejszych (IX w.) po współczesność. Prezentowane są sylwetki wybranych pisarek, artystek, uczonych i władczyń, których aktywność wpłynęła na losy i rozwój kulturalny kraju. Problematyka wykładu koncentruje się wokół transformacji miejsca i roli kobiet w kulturze rosyjskiej, zmiany statusu z jej biernego obiektu i odbiorcy na pełnoprawnego twórcę. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Andrusiewicz A., Kobiety władzy: Katarzyna, Anna, Elżbieta, [w:] idem, Niepokorne. Silne kobiety imperium Romanowów, Warszawa 2019, s. 49-149. Delaloye M., Czasy pierwszych dam 1953-1991, [w:] eadem, Historia erotyczna Kremla. Od Iwana Groźnego do Raisy Gorbaczowej, tłum. K. Szeżyńska-Maćkowiak, Warszawa 2018, s. 345-377. Laszczak W., Wstęp, [w:] eadem, Twórczość literacka kobiet w Rosji pierwszej połowy XIX wieku, Opole 1993, s. 5-30. Popoff A., Żony w cieniu mistrzów literatury rosyjskiej, tłum. A. Siewior-Kuś, Warszawa 2015. (jeden dowolnie wybrany rozdział) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (dla chętnych) Aleksijewicz S., Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, tłum. J. Czech, Wołowiec 2010 (dowolnie wybrane fragmenty). Dodolew J., Kremlowska księżniczka. Opowieść o Galinie Breżniewej i sowieckich elitach, tłum. J. Cichocki, Warszawa 2014. Fedorowski W., Caryce. Od Katarzyny I do Ludmiły Putin, tłum. R. Gręda, Warszawa 2002. Frołow S., Bolszewicy i apostołowie. Osiem portretów, Wołowiec 2014 (rozdział dotyczący Aleksandry Kołłontaj). Komisaruk E., Od milczenia do zamilknięcia. Rosyjska proza kobieca na początku XX w. Wybrane aspekty, Wrocław 2009, s. 23-126. Kuźmina I., Rosyjski feminizm: prześladowany, przeforsowany, przereklamowany?, [w:] Drogi do wolności w kulturze Europy Środkowej i Wschodniej (1956-2006), red. B. Bakuła, M. Talarczyk-Gubała, Poznań 2007. Panas-Goworska M., Goworski A., Naznaczeni przez rewolucję bolszewików, Gliwice 2017 (rozdział dotyczący Marii Boczkariowej). Piórem i wdziękiem. Kobiety w panteonie literatury rosyjskiej, red. W. Laszczak, D. Ambroziak, Opole 1999. Ratuszniak J., Nowa kobieta. Aleksandra Kołłontaj, Warszawa 2019. Romaniuk R., One. Kobiety, które kochały pisarzy, Warszawa 2014. Rowieńska T., Historia prozy kobiecej w epoce transformacji, czyli "oczy szeroko zamknięte" rosyjskiego feminizmu, [w:] Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy, t. II: Feminizm, red. E. Kraskowska, Warszawa 2005, s. 84-95. Winogradowa L., Snajperki. Dziewczyny z Armii Czerwonej, tłum. D. Bal, Kraków 2018. Vitkowska K., Stare i nowe oblicza rosyjskiego feminizmu, [w:] Rosja w krysztale. Rozważania, fakty i miraże, red. D. Oboleńska, U. Patocka-Sigłowy, K. Arciszewska, K. Rutecka, Gdańsk 2014, s. 385-400. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: kolokwium. Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie kolokwium pisemnego obejmującego materiał przewidziany programem zajęć. Wymagany próg na ocenę dostateczną wynosi 60%, dostateczną plus: 68%, dobrą: 76%, dobrą plus: 84%, bardzo dobrą: 92%. Na kolokwium sprawdzony zostanie stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W09, K_U01, K_U10, K_U16, K_K01, K_K06. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Brzykcy | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Brzykcy | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.