Miłość, wolność i rock'n'roll w kulturze rosyjskiej XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-MWIR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Miłość, wolność i rock'n'roll w kulturze rosyjskiej XX w. |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Otwartość umysłu i ciekawość kulturowej różnorodności świata. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h (udział w wykładzie) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 30 h - indywidualna praca studenta (przygotowanie do wykładu, czytanie literatury) oraz przygotowanie do kolokwium : 25 h - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim: 5 h Łącznie: 60 godz. (2 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój rosyjskiego obszaru kulturowego; K_W09 ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze rosyjskiego obszaru językowego (m.in. media, teatr, film). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów; K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe rosyjskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie; K_K06 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zjawiskami z zakresu kultury rosyjskiej XX wieku. |
Pełny opis: |
Kultura rosyjska XX wieku to zjawisko ogromnie zróżnicowane, w dużej mierze uwarunkowane przełomowymi dla naszych wschodnich sąsiadów wydarzeniami społeczno-politycznymi. Dość wspomnieć o przewrocie październikowym 1917 roku, Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej (1941-1945), śmierci jednego z największych tyranów i zbrodniarzy XX wieku, Józefa Stalina (1878-1953) czy wreszcie rozpadzie eksperymentalnego państwa o nazwie Związek Radziecki (1991). Każde z tych wydarzeń wywarło określony wpływ zarówno na kulturę oficjalną, sterowaną odgórnie przez kolejnych liderów ideowych, jak i na kulturę rozwijającą się niezależnie do aktualnej koniunktury politycznej (właśnie ona będzie nas szczególnie interesować na zajęciach), kontynuującą najlepsze tradycje klasyki XIX w. oraz kierunków modernistycznych i awangardowych pierwszego dwudziestolecia ubiegłego wieku. Kultura rosyjska XX w. to zjawisko niezwykle fascynujące, na które proponuję spojrzeć przez pryzmat trzech systematyzujących ten obszar wiedzy zagadnień: miłości, wolności i muzyki, zwłaszcza w jej najbardziej, jak się wydaje, ekspansywnej i skłonnej do eksperymentów odmianie, jaką jest muzyka rockowa. Ta z pozoru zawężona perspektywa pozwoli poddać oglądowi niemalże całą kulturę rosyjską XX wieku w jej najróżnorodniejszych przejawach, odpowiadających zapotrzebowaniu zarówno mniej, jak i bardziej wymagającego odbiorcy. Wypada żywić nadzieję, że temat zajęć, zainspirowany filmem współczesnego rosyjskiego reżysera, Kiriłła Sieriebriennikowa, pt. "Lato", poświęconym jednakże czołowym postaciom alternatywnej sceny muzycznej lat 80. XX w., pozwoli – przynajmniej w jakimś stopniu – przybliżyć Państwu kulturę naszych wschodnich sąsiadów jako taką, zaś ich kulturę XX wieku w szczególności, a może nawet stanie się impulsem do samodzielnego zgłębiania tego zagadkowego fenomenu, jakim jest Rosja, którego naturę trafnie ujął prekursor rosyjskich symbolistów, poeta Fiodor Tiutczew (1803-1873): „Nie sposób pojąć jej rozumem, Nie sposób zwykłą miarką mierzyć, Ma w sobie tyle skrytej dumy, Że w Rosję można tylko wierzyć” (tł. R. Łużny, F. Tiutczew, Wybór poezji, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1978, s. 229). |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: BUKOWSKI W., I powraca wiatr..., tł. A. Mietkowski, Londyn 1983. DUDEK A., Droga Krzyżowa Wieniczki Jerofiejewa. Albo Rosja wódką umyta. O powieści „Moskwa-Pietuszki”, w: Emigracja i tamidat. Szkice o współczesnej prozie rosyjskiej, red. L. Suchanek, Kraków 1993. FIGES O., Szepty. Życie w stalinowskiej Rosji, Warszawa 2007. de LAZARI A. (red.), Idee w Rosji: leksykon rosyjsko-polsko-angielski, t. 1- 5, różne daty wydania. IMOS R., Wiara człowieka radzieckiego, Kraków 2007. HELLER M. Maszyna i śrubki. Jak hartował się człowiek sowiecki, tł. J. Juryś, Warszawa 1989. KLIMOWICZ T., Pożar serca. 16 smutnych esejów o miłości, o pisarzach rosyjskich i ich muzach, Wrocław 2005. PIPES R., Rosja bolszewików, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2013. USENKO K., Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu, Wołowiec 2012. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: DRAWICZ A., Pocałunek na mrozie, Warszawa 1990. DRUŻNIKOW J., Rosyjskie mity. Od Puszkina do Pawlika Morozowa, tł. J. Putrament, F. Ociepka, Warszawa 1998. PANAS-GOWORSKA M., GOWORSKI A., Grażdanin N.N. Życie codzienne w ZSRR, Warszawa 2017. PRZYBYŁ-SADOWSKA E., SADOWSKI J., URBANEK D., Rosja. Przestrzeń, czas i znaki, Kraków 2016. SADOWSKI J., Wołga-Wołga, czyli o semiotycznym potencjale mitologemu, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/54712/sadowski_wolga_wolga_czyli_o_semiotycznym_potencjale_mitologemu_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y (28.02.2020). STOLYAR M., Fenomen śmiechu w kontekście posttotalitarnej praktyki na podstawie sowieckiej i polskiej anegdoty z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ХХ wieku, http://wrh.edu.pl/wp-content/uploads/2018/01/12_Maryna-Stolyar.pdf (28.02.2020). ZINOWIEW A., Homo sovieticus, tł. S. Deja, Londyn 1986. FILMOGRAFIA WOŁGA-WOŁGA (ros. Волга-Волга), reż. G. Aleksandrow (1938). CHODZĄC PO MOSKWIE (ros. Я шагаю по Москве), reż. G. Danelija (1964). LATO (ros. Лето), reż. Kiriłł Sieriebriennikow, 2018. Złota Palma 2018 (nominacja). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Metody oceniania: kolokwium pisemne obejmujące materiał przewidziany programem zajęć. Wymagany próg na ocenę dostateczną wynosi 60%. 70% dst plus, 80% db, 90% db plus, 95-100% bdb. Na kolokwium sprawdzony zostanie stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W08, K_W09, K_U01, K_U03, K_K03, K_K06. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rzepnikowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Rzepnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Pełny opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
|
Uwagi: |
W semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. W wypadku konieczności przejścia na tryb online zajęcia będą prowadzone w trybie synchronicznym lub łączonym z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams, przy użyciu odpowiednich metod dydaktycznych. Link do zespołu udostępnię w stosownym czasie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.