Surdologopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PO-1L-SURDLOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Surdologopedia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu logopedii oraz audiologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student otrzymuje 2 punkty ECTS za udział w: 1. Konwersatorium w wymiarze 20 godzin (1 ECTS) (w zdalnym nauczaniu - spotkania na Teams). 2. Konsultacje z prowadzącym i praca własna (0,5 ECTS) (w zdalnym nauczaniu zadawanie określonych prac do wykonania oraz ich otrzymywanie do sprawdzenia). 3. Przygotowanie do egzaminu ustnego (0,5 ECTS) lub przygotowanie do egzaminu pisemnego - test z omawianych zgadnień (zdalne nauczanie). |
Efekty uczenia się - wiedza: | EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03 Student: - zna definicję surdologopedii, osoby niedosłyszącej, niesłyszącej, głuchej. - wymienienia klasyfikacje według BIAP stopnia ubytku słuchu. - zna zasady opracowywania-konstruowania programów indywidualnych w celu prowadzenia terapii surdologopedycznej. - zna charakterystykę zaburzeń słuchu i ich skutków w postaci trudności szkolnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EUS_U01; EUS_U02; EUS_U03 Student: - potrafi podać definicje i omówić rolę słuchu fonematycznego. - potrafi dokonać charakterystyki rodzajów uszkodzeń słuch i określić ich przyczyny. - potrafi wymienić rodzaje badań słuchu oraz chorób uszu. - potrafi wymienić typy urządzeń wspomagających słyszenie. - potrafi wymienić sposoby porozumiewania się osób z zaburzonym słuchem. - potrafi omówić zasady i sposoby prowadzenia diagnozy surdologopedycznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EUS_K01; EUS_K02 Student: - jest zdolny do pomagania osobom z zaburzeniami słuchu. - przyjmuje postawę diagnostyczno-terapeutyczną wobec osób z zaburzeniami słuchu. - docenia i akceptuje alternatywny sposób komunikowania osób z zaburzeniami słuchu. |
Metody dydaktyczne: | - zapoznanie z wieloma wartościowymi pomocami edukacyjno - logopedycznymi. - zaprezentowanie programów multimedialnych z zakresu logopedii. - przedstawienie niektórych omawianych tematów w oparciu o filmy z zakresu surdologopedii. Zastosowane metody dydaktyczne: - pokaz - opis - pogadanka - wykład informacyjny - wykład problemowy - ćwiczenia - prezentacja - referat - studium przypadku - filmy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Rola funkcjonowania narządu słuchu a rozwoj mowy człowieka w odniesieniu do osób niedosłyszących, niesłyszących, głuchych. Zapoznanie teoretyczne i praktyczne z istotnym problemem funkcjonowania osoby z zaburzonym narządem słuchu w społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: - budowa i funkcjonowanie narządu słuchu. - podstawowe terminy i ich definicje. - słyszenie i jego wpływ na mowę i język. - podstawowe wiadomości z akustyki. - rola słuchu fonematycznego (omawianie testów do badania słuchu). - przyczyny, typy ubytku słuchu. - klasyfikacja uszkodzeń słuchu według BIAP stopnia ubytku słuchu. - charakterystyka wykonywanych badań słuchu. - konsekwencje chorób uszu. - zilustrowanie zastosowania odpowiednich urządzeń wspomagających słyszenie. - sposoby komunikacji, porozumiewania się osób z zaburzonym narządem słuchu. - zasady dokonywania diagnozy surdologopedycznej. - zilustrowanie przykładowych wyników badań słuchu (audiogramów i tympanogramów). - sposoby, zasady prowadzenia rehabilitacji, edukacji i pomocy osobom z uszkodzonym narządem słuchu. - charakterystyka ubytku słuchu a trudności szkolne. - stosowanie profilaktyki logopedycznej. - zasady prowadzenia terapii surdologopedycznej z osobami z zaburzeniami słuchu. - zobrazowanie funkcjonowania osób z zaburzonym narządem słuchu w społeczeństwie. |
Literatura: |
Literatura główna: Ewa Muzyka-Furtak (2015): Surdologopedia. Teoria i praktyka. Lublin. Grażyna Gunia (2006): Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Proponowana literatura: - Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T. (2001): Mój uczeń nie słyszy: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Warszawa. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom I Interdyscyplinarne podstawy logopedii. Opole. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki,Tom II Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole. - Góralówna M., Hołyńska B. (1993): Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa. - Gunia G. (2006): Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej. Kraków. - Kobosko J. (1999): Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wada słuchu. Warszawa. - Krakowiak K. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. - Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin. - Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu - aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Warszawa. - Rakowska A. (2000): Jak porozumiewają się dzieci niesłyszące z osobami słyszącymi - analiza wybranych interakcji komunikacyjnych. Kraków. - Rocławki B. (1995): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk. - Szeląg E., Szymaszek A. (2006): Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańsk. - Skorek E. M. (2000): Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków. - Styczek I (1982): Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa. - Szczepankowski B. (1999): Niesłyszący, głusi, głuchoniemi - wyrównywanie szans. Warszawa. - Wyczesany J. (1992): Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej. Kraków. - Schmid-Giovannini S. (1995): Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem. Warszawa - Krakowiak K. (1988): Praktyczna metoda fonogestów. Materiały pomocnicze dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących. Lublin. - Korzon A. (1994): Wychowanie słuchowe dziecka z wadą słuchu. Katowice. |
Metody i kryteria oceniania: |
W zasadach oceniania studenta jest: - obecność na wykładach i ćwiczeniach. - aktywny w nich udział. - przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia przewidzianego do realizacji na ćwiczeniach. - ustny egzamin przez udzielenie odpowiedzi na 3 pytania z omawianych zagadnień (student otrzymuje zestaw pytań-zagadnień do samodzielnego opracowania i opanowania treści przedmiotu). - prowadzenie elementów ćwiczeń logopedycznych w czasie praktyk dla studenta. W zasadach oceniania studenta (zdalne nauczanie) jest: - obecność na wykładach (spotkania na Teams). - wykonywanie zadawanych prac do samodzielnego wykonania i ich wysyłanie do sprawdzenia. - pisemny egzamin - test z omawianych zagadnień. |
Praktyki zawodowe: |
Stosowanie ćwiczeń do omawianych treści w zakresie przewidzianych w programie praktyk dla studenta, wykonywanie samodzielnych zadań na określone tematy oraz nauka podstawowych znaków z systemu językowo -migowego (SJM) - do komunikacji z osobami z zaburzeniem słuchu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kulwicka-Kamińska, Anna Pawluczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Pawluczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Rola funkcjonowania narządu słuchu a rozwoj mowy człowieka w odniesieniu do osób niedosłyszących niesłyszących, głuchych. Zapoznanie teoretyczne i praktyczne z istotnym problemem funkcjonowania osoby z zaburzonym narządem słuchu w społeczeństwie. |
|
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: - budowa i funkcjonowanie narządu słuchu. - podstawowe terminy i ich definicje. - słyszenie i jego wpływ na mowę i język. - podstawowe wiadomości z akustyki. - rola słuchu fonematycznego (omawianie testów do badania słuchu). - przyczyny, typy ubytku słuchu. - klasyfikacja uszkodzeń słuchu według BIAP stopnia ubytku słuchu. - charakterystyka wykonywanych badań słuchu. - konsekwencje chorób uszu. - zilustrowanie zastosowania odpowiednich urządzeń wspomagających słyszenie. - sposoby komunikacji, porozumiewania się osób z zaburzonym narządem słuchu. - zasady dokonywania diagnozy surdologopedycznej. - zilustrowanie przykładowych wyników badań słuchu (audiogramów i tympanogramów). - sposoby, zasady prowadzenia rehabilitacji, edukacji i pomocy osobom z uszkodzonym narządem słuchu. - charakterystyka ubytku słuchu a trudności szkolne. - stosowanie profilaktyki logopedycznej. - zasady prowadzenia terapii surdologopedycznej z osobami z zaburzeniami słuchu. - zobrazowanie funkcjonowania osób z zaburzonym narządem słuchu w społeczeństwie. |
|
Literatura: |
Literatura główna: Ewa Muzyka-Furtak (2015): Surdologopedia. Teoria i praktyka. Lublin. Grażyna Gunia (2006): Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Proponowana literatura: - Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T. (2001): Mój uczeń nie słyszy: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Warszawa. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom I Interdyscyplinarne podstawy logopedii. Opole. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom II Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole. - Góralówna M., Hołyńska B. (1993): Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa. - Kobosko J. (1999): Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wada słuchu. Warszawa. - Krakowiak K. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. - Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin. - Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu - aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Warszawa. - Rakowska A. (2000): Jak porozumiewają się dzieci niesłyszące z osobami słyszącymi - analiza wybranych interakcji komunikacyjnych. Kraków. - Rocławki B. (1995): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk. - Szeląg E., Szymaszek A. (2006): Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańsk. - Skorek E. M. (2000): Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków. - Styczek I (1982): Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa. - Szczepankowski B. (1999): Niesłyszący, głusi, głuchoniemi - wyrównywanie szans. Warszawa. - Wyczesany J. (1992): Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej. Kraków. - Schmid-Giovannini S. (1995): Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem. Warszawa - Krakowiak K. (1988): Praktyczna metoda fonogestów. Materiały pomocnicze dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących. Lublin. - Korzon A. (1994): Wychowanie słuchowe dziecka z wadą słuchu. Katowice |
|
Uwagi: |
Wykorzystanie zdobytej wiedzy do praktycznego jej zastosowania w celu poprawnego rozpoznania typu zaburzeń słuchu przy pomocy odczytania audiogramów oraz innych wyników badań słuchu. Umiejętność dokonania prawidłowej diagnozy surdologopedycznej oraz dostosowania odpowiednich zasad, sposobów w prowadzeniu terapii surdologopedycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kulwicka-Kamińska, Anna Pawluczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Pawluczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Rola funkcjonowania narządu słuchu a rozwoj mowy człowieka w odniesieniu do osób niedosłyszących niesłyszących, głuchych. Zapoznanie teoretyczne i praktyczne z istotnym problemem funkcjonowania osoby z zaburzonym narządem słuchu w społeczeństwie. |
|
Pełny opis: |
Omawiane zagadnienia: - budowa i funkcjonowanie narządu słuchu. - podstawowe terminy i ich definicje. - słyszenie i jego wpływ na mowę i język. - podstawowe wiadomości z akustyki. - rola słuchu fonematycznego (omawianie testów do badania słuchu). - przyczyny, typy ubytku słuchu. - klasyfikacja uszkodzeń słuchu według BIAP stopnia ubytku słuchu. - charakterystyka wykonywanych badań słuchu. - konsekwencje chorób uszu. - zilustrowanie zastosowania odpowiednich urządzeń wspomagających słyszenie. - sposoby komunikacji, porozumiewania się osób z zaburzonym narządem słuchu. - zasady dokonywania diagnozy surdologopedycznej. - zilustrowanie przykładowych wyników badań słuchu (audiogramów i tympanogramów). - sposoby, zasady prowadzenia rehabilitacji, edukacji i pomocy osobom z uszkodzonym narządem słuchu. - charakterystyka ubytku słuchu a trudności szkolne. - stosowanie profilaktyki logopedycznej. - zasady prowadzenia terapii surdologopedycznej z osobami z zaburzeniami słuchu. - zobrazowanie funkcjonowania osób z zaburzonym narządem słuchu w społeczeństwie. |
|
Literatura: |
Literatura główna: Ewa Muzyka-Furtak (2015): Surdologopedia. Teoria i praktyka. Lublin. Grażyna Gunia (2006): Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Proponowana literatura: - Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T. (2001): Mój uczeń nie słyszy: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Warszawa. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom I Interdyscyplinarne podstawy logopedii. Opole. - Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). (2003): Logopedia - pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Tom II Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole. - Góralówna M., Hołyńska B. (1993): Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa. - Kobosko J. (1999): Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wada słuchu. Warszawa. - Krakowiak K. (2006): Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin. - Krakowiak K., Panasiuk M. (1992) Umiejętności komunikacyjne dziecka uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin. - Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu - aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Warszawa. - Rakowska A. (2000): Jak porozumiewają się dzieci niesłyszące z osobami słyszącymi - analiza wybranych interakcji komunikacyjnych. Kraków. - Rocławki B. (1995): Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk. - Szeląg E., Szymaszek A. (2006): Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych. Gdańsk. - Skorek E. M. (2000): Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny. Kraków. - Styczek I (1982): Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa. - Szczepankowski B. (1999): Niesłyszący, głusi, głuchoniemi - wyrównywanie szans. Warszawa. - Wyczesany J. (1992): Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej. Kraków. - Schmid-Giovannini S. (1995): Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem. Warszawa - Krakowiak K. (1988): Praktyczna metoda fonogestów. Materiały pomocnicze dla logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci niesłyszących. Lublin. - Korzon A. (1994): Wychowanie słuchowe dziecka z wadą słuchu. Katowice |
|
Uwagi: |
Wykorzystanie zdobytej wiedzy do praktycznego jej zastosowania w celu poprawnego rozpoznania typu zaburzeń słuchu przy pomocy odczytania audiogramów oraz innych wyników badań słuchu. Umiejętność dokonania prawidłowej diagnozy surdologopedycznej oraz dostosowania odpowiednich zasad, sposobów w prowadzeniu terapii surdologopedycznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.