Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Glottologopedia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PO-2L-GLOTLOG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Glottologopedia
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania narządów artykulacyjnych, oddechowych i fonacyjnych; znać zasady budowania narzędzi do prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej; posiadać umiejętność różnicowania słuchu fonemowego i awerbalnego oraz wiedzę z zakresu ortodoncji, zaburzeń mowy u dziecka od 0, metodyki zajęć korekcyjno-wyrównawczych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Studentowi przyznaje się 5 pkt. ECTS, które obejmują: konwersatorium z glottologopedii - 20 godz. oraz pracę przygotowującą do zajęć i w ramach zajęć (opracowanie konspektów do prowadzenia zajęć z dzieckiem, przygotowanie gry dydaktycznej z opisem, prezentacja pomocy logopedycznych; praca w grupach obejmująca: opracowanie na podstawie literatury przedmiotu i wykładów charakterystyki konkretnych zaburzeń i zaprezentowanie wyników swojej pracy pozostałym słuchaczom) - 3 ECTS,

konsultacje z osobą prowadzącą przedmiot - 1 ECTS

pracę własną studenta (w tym przygotowanie do egzaminu) - 1 ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03; K_W01; KW_12; K_W15

Student nabywa wiedzę z zakresu:

1. różnicowania wad i błędów wymowy;

2. rozpoznawania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia (opóźniony rozwój mowy; sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm, mowa bezdźwięczna, nosowanie).

3. zasad prowadzenia ćwiczeń logopedycznych w tym: ćwiczeń artykulatorów, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń artykulacyjnych.

4. zasad programowania terapii.

Ponadto w ramach zajęć student pogłębi wiedzę z zakresu: etapów rozwoju mowy dziecka w okresie prenatalnym i postnatalnym (z określeniem odruchów, systemu głosek i form wypowiedzi charakterystycznych dla danego etapu). Student pozna zasady prowadzenia: diagnozy logopedycznej, wywiadu logopedycznego, budowania programu terapeutycznego.

Efekty uczenia się - umiejętności:

EUS_U01; EUS_U02; EUS_U03; K_U17;K_U19

Student nabędzie umiejętność:

1. różnicowania wad wymowy i błędów wymowy.

2. diagnozowania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz określenia etapów rozwoju mowy dziecka.

Student nabędzie także umiejętność:

1. opracowywania programowania terapii.

2. przygotowywania programów terapeutycznych.

3. opracowywania zestawów ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych, artykulacyjnych do czego wykorzysta również wiedzę uzyskaną w ramach przedmiotów Ortodoncja, Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Zestawy ćwiczeń artykulatorów połączone zostaną z budowaniem bajki logopedycznej, z wykorzystaniem sylwet, pacynek czy teatru z łyżki. Do ćwiczeń oddechowych student nabędzie umiejętności przygotowywania "Oddechowej walizki logopedycznej".

Opracowane programy terapeutyczne, zestawy ćwiczeń oddechowych, artykulatorów czy słuchowych student będzie miał okazję wykorzystać i zaprezentować w ramach praktyk logopedycznych w odniesieniu do konkretnych pacjentów.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03; K_K06; K_K08; K_K10; K_K12

Student:

1. nawiązuje kontakt z rodzicem i dzieckiem.

2. umiejętnie prowadzi wywiad logopedyczny, obserwuje i ocenia nieprawidłowości w rozwoju dziecka i wskazuje rodzicowi możliwości wyboru specjalisty.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- stolików eksperckich
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Glottologopedia- wyjaśnienie terminu zwiazanego z wadami wymowy wystepującymi u dzieci w pierwszych latach życia. W ramach zajęć uczestnicy poznają: etapy rozwoju mowy dziecka, wady wymowy – jak rozpoznać u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: opóźniony rozwój mowy; dyslalie czyli nieprawidłowość w wymawianiu jednej lub wielu głosek, a nawet wszystkich lub niemal wszystkich głosek od razu ( bełkot). W obrębie dyslalii omówimy: Sygmatyzm, Rotacyzm, Kappacyzm, Gammacyzm, Lambdacyzm, Bezdźwięczność, Nosowanie. ważna będzie wiedza z zakresy psychologii rozwojowej dziecka. Diagnoza logopedyczna oraz zasady prowadzenia wywiadu logopedycznego będą bazowały na terściach poznanych na Metodyce zajęć logopedycznych. Budowanie programu terapeutycznego- zasady poznane zostaną przez studentów również na metodyce zajęć logopedycznych. Do opracowywania zestawów ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych studenci wykorzystają wiedzę uzyskaną w ramach przedmiotu Ortodoncja.

Pełny opis:

Przedmiot Glottologopedia realizowany w formie ćwiczeń pozwoli na nabycie umiejętności rozpoznawania wad wymowy wystepującymi u dzieci w pierwszych latach życia. W ramach zajęć uczestnicy poznają: etapy rozwoju mowy dziecka, z określeniem systemu głosek charakterystycznego dla danego etapu. Zdobędą umiejętność diagnozowania wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wśród wad omówione i zaprezentowane w formie nagrań zostaną: opóźniony rozwój mowy, dyslalie, w obrębie których omówimy: Sygmatyzm, Rotacyzm, Kappacyzm, Gammacyzm, Lambdacyzm, Bezdźwięczność, Nosowanie. Studenci zapoznani zostaną z zasadami prowadzenia: diagnozy logopedycznej oraz wywiadu logopedycznego. Budowanie programu terapeutycznego- którego zasady tworzenia poznane zostaną przez studentów również na metodyce zajęć logopedycznych, oprzemy na konkretnych pacjentach, dla których taki program studenci opracują. Studenci opracują zestawy ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych do czego wykorzystają wiedzę uzyskaną w ramach przedmiotu Ortodoncja. Zestawy ćwiczeń artykulatorów połączone zostaną z budowaniem bajki logopedycznej, z wykorzystaniem sylwet, pacynek czy teatru z łyżki. Do ćwiczeń oddechowych studenci przygotują "Oddechowe walizki logopedyczne". Opracowane programy terapeutyczne, zestawy ćwiczeń oddechowych, artykulatorów czy słuchowych studenci będa mieli okazję wykorzystac i zaprezentować w ramach praktyk logopedycznych.

Literatura:

Obowiązkowa:

J.Cieszyńska , M.Korendo Wczesna interwencja terapeutyczna, 2007.

E.Wianecka Manualne torowanie głosek, 2010.

G. Demelowa, Elementy logopedii, Warszawa 1979.

Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, pod red. Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej, Opole 2001.

A. Sołtys – Chmielowicz, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków 2008.

J. Surowaniec, Logopedyczny słownik terminologii diagnostycznej, Kraków 1999.

I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1980.

G. Demel Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola WSiP Warszawa 1978.

R.Vesta, M.M.Haith, S.A.Miller Psychologia dziecka, 2004.

Pomocnicza:

J.Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, 2011.

I. Michalak-Widera, Miłe uszom dźwięki. Unikat-2, Katowice 2003.

E. Minczakiewicz, Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków 1987, Wydawnictwo naukowe WSP.

E.M. Skorek, Oblicza wad wymowy, Warszawa 2001.

Jurkiewicz, Rozwijanie mowy dziecka. Program terapeutyczno-stymulacyjny, Wydawnictwo Fundacji Orator, Lublin 1999.

Z. Bogdanowska, Multimedialne programy edukacyjne wspomagające diagnozę i terapie logopedyczną, (w:) Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy. Wybrane zagadnienia. p. red. L. Hurło, M. Zaorska Olsztyn 2005.

J. Gruba, Technologia informacyjna w logopedii, Komlogo, Gliwice 2009.

A. Walencik–Topiłko, Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnostyce i terapii logopedycznej, (w:) Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki pod red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, wyd. UO, Opole 2005.

E. Krajna, A. Żebryk-Stopa, Wybrane zasady poprawnej wymowy polskiej, (w:) Wielkopolski przegląd logopedyczny – informator PZL nr1/10/2011.

E. B. Kaczmarczuk, Wymowa polska z ćwiczeniami. Asocjacja, Logopedic, Lublin 2012.

G. Krasowicz-Kupis, SLI i inne zaburzenia językowe, GWP, Sopot 2012.

E. Kochanowska, J. Wojciechowska, Dziecko w przestrzeni słów i znaczeń, wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno- Humanistycznej Bielsko-Biała 2013.

L. Madelska, J. Wojciechowska Dziecięce poznawanie świata. Mowa i jej rozumienie Naukowe Akademii Techniczno- Humanistycznej Bielsko-Biała 2013.

A. Szeląg, A. Szymaszek, Test do badania rozumienia mowy u dzieci i dorosłych, GWP, Sopot 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności na nich, przygotowanie jednego projektu wybranej wady wymowy, w tym przygotowanie i przedstawienie prezentacji nt. etiologii zaburzenia, standardu postępowania logopedycznego. Opracowanie programu terapeutycznego dla wskazanej wady wymowy, opracowanie zestawu ćwiczeń artykulatorów, oddechowej walizki logopedycznej i ćwiczeń słuchowych do wskazanej wady wymowy. Końcowy egzamin pisemny.

Praktyki zawodowe:

W ramach praktyk student uczestniczy w zajęciach prowadzonych w Gabinecie logopedycznym UMK obserwuje wówczas spektrum różnego rodzaju zaburzeń. Nabywa umiejętność prowadzenia: diagnozy logopedycznej, wywiadu logopedycznego oraz terapii logopedycznej. Finalnie sam prowadzi zajęcia logopedyczne. Ponadto studenci prowadzą zajęcia w ramach wolontariatów w przedszkolach, szkołach masowych oraz pracują z dziećmi z zespołem Downa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kulwicka-Kamińska, Ewa Małachowska
Prowadzący grup: Ewa Małachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)