Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Laryngologopedia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PO-2L-LARYNGLOG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Laryngologopedia
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.umk.pl/~dyslalib1
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu logopedii, foniatrii, audiologii, anatomii i fizjologii narządu głosu oraz układu oddechowego i artykulacyjnego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1 pkt ECTS

Czas zajęć: 10 godz.; czas na konsultacje; konsultacje grupowe; praca własna (czytanie literatury, ćwiczenia własne: oddechowe, głosowe, artykulacyjne, ruktusy; przygotowanie się do zaliczenia na ocenę): 20 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03; K_W01; K_W12

W1.Student posiada wiedzę na temat sposobów subiektywnego diagnozowania - w aspekcie logopedyczno-emisyjno-akustycznym - pacjentów z różnymi chorobami krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii.

W2.Student zna sposoby prowadzenia rehabilitacji głosu i mowy - w aspekcie logopedyczno-emisyjno-akustycznym - u pacjentów z różnymi chorobami krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii.


Efekty uczenia się - umiejętności:

EUS_U01; EUS_U02; EUS_U03; K_U03; K_U05; K_U17

U1.Student umie określić zaburzone parametry logopedyczno-emisyjno-akustyczne u pacjentów z różnymi chorobami krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii.

U2.Student umie przeprowadzić rehabilitację głosu i mowy - w aspekcie logopedyczno-emisyjno-akustycznym - u pacjentów z różnymi chorobami krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03; K_K08; K_K12

K1.Student ma zdolność pomagania pacjentom z różnymi chorobami krtani.

K2.Student wykazuje się aktywnością logopedyczno-terapeutyczną wobec pacjentów z różnymi chorobami aparatu głosowego.



Metody dydaktyczne:

Poniżej zaznaczone są metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Laryngologopedia - zajmuje się diagnozą i terapią logopedyczną pacjentów z różnymi chorobami krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii. Zwraca uwagę na etiopatogenezę chorób krtani, symptomatologię, a także diagnostykę medyczną i metody leczenia.

Pełny opis:

Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z:

- najczęściej spotykanymi chorobami krtani,

- przyczynami chorób krtani,

- objawami chorób krtani,

- funkcjonowaniem narządów po częściowym i całkowitym usunięciu

krtani,

- procesem diagnozowania logopedycznego pacjentów z chorobami

krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii,

- rehabilitacją logopedyczno- terapeutyczną pacjentów z chorobami

krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii,

- kształtowaniem głosu i mowy przełykowej i przetokowej,

- z rehabilitacją ruchową i psychiczną pacjentów po całkowitej

laryngektomii,

- zasadami postępowania w życiu codziennym, rodzinnym, zawodowym

i towarzyskim pacjentów po całkowitej laryngektomii,

- sprzętem pomocniczym stosowanym przez pacjentów po całkowitej

laryngektomii.

Literatura:

M. Dłuska, Prozodia języka polskiego, Warszawa 1976.

M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003.

Z. Szletyńska, H. Szletyński, Prawidłowe mówienie: ćwiczenia i wskazówki, Warszawa 1982.

A. Pruszewicz, Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.

A. Sinkiewicz, Pacjent po operacji krtani, Bydgoszcz 2009.

A. Sinkiewicz, Rak krtani, Poradnik dla pacjentów, logopedów i lekarzy, Bydgoszcz 1999.

PH.Barron, Jak poradzić sobie z rakiem, Warszawa 19999.

R. Ossowski, Teoretyczne i praktyczne podstawy reahabilitacji, Bydgoszcz 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowe zaliczenie ustne. Sprawdzenie umiejętności zaplanowania przez studenta terapii dla pacjentów z chorobami krtani, a także po laryngektomii częściowej i całkowitej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kulwicka-Kamińska, Zbigniew Rytlewski
Prowadzący grup: Zbigniew Rytlewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Laryngologopedia - zajmuje się diagnozą i terapią logopedyczną pacjentów z różnymi chorobami krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii. Zwraca uwagę na etiopatogenezę chorób krtani, symptomatologię, a także diagnostykę medyczną i metody leczenia.

Pełny opis:

Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z:

- najczęściej spotykanymi chorobami krtani,

- przyczynami chorób krtani,

- objawami chorób krtani,

- funkcjonowaniem narządów po częściowym i całkowitym usunięciu

krtani,

- procesem diagnozowania logopedycznego pacjentów z chorobami

krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii,

- rehabilitacją logopedyczno- terapeutyczną pacjentów z chorobami

krtani, a także po częściowej i całkowitej laryngektomii,

- kształtowaniem głosu i mowy przełykowej i przetokowej,

- z rehabilitacją ruchową i psychiczną pacjentów po całkowitej

laryngektomii,

- zasadami postępowania w życiu codziennym, rodzinnym, zawodowym

i towarzyskim pacjentów po całkowitej laryngektomii,

- sprzętem pomocniczym stosowanym przez pacjentów po całkowitej

laryngektomii.

Literatura:

A. Zakrzewski, Otolaryngologia polska, Warszawa 1981.

R. Ossowski, Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji, Bydgoszcz 1999.

M. Dłuska, Prozodia języka polskiego, Warszawa 1976.

M. Rokitiańska, H. Laskowska, Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003.

Z. Szletyńska, H. Szletyński, Prawidłowe mówienie: ćwiczenia i wskazówki, Warszawa 1982.

A. Pruszewicz, Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.

A. Sinkiewicz, Pacjent po operacji krtani, Bydgoszcz 2009.

A. Sinkiewicz, Rak krtani, Poradnik dla pacjentów, logopedów i lekarzy. Bydgoszcz 1999.

PH.Barron, Jak poradzić sobie z rakiem, Warszawa 19999.

R. Ossowski, Teoretyczne i praktyczne podstawy reahabilitacji, Bydgoszcz 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)