Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyki (sem. IV)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PO-2L-PRAKT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki (sem. IV)
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotów z trzech semestrów przewidzianych programem studiów oraz praktyk w II i III semestrze m.in. z zakresu: metodyki i warsztatu logopedy; diagnozy, profilaktyki i terapii logopedycznej; surdologopedii; neurologopedii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Czas pracy studenta przeliczany jest na 3 punkty ECTS,

obejmujące aktywny i przygotowany udział w praktykach logopedycznych (30 godzin praktyk i 50 godzin pracy własnej).

Efekty uczenia się - wiedza:

EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03; K_W01; KW_12; K_W15; K_W20; K_W23

Student:

- zna podstawy prawne na podstawie których organizowane są zajęcia korekcyjne i wyrównawcze, procedury postępowania terapeutycznego, zasady prowadzenia wywiadu, diagnozy i terapii.

- zna narzędzia diagnostyczne do diagnozy: dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, ADHD.

- posiada wiedzę z zakresu współpracy m.in. z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, nauczycielami, sposób prowadzenia dokumentacji.

- zna podstawowe procedury postępowania terapeutycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne.

- zna techniki relaksacji, uczenia się, zapamiętywania.

Student nabywa także wiedzę z zakresu: różnicowania wad i błędów wymowy; rozpoznawania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia (opóźniony rozwój mowy; sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm, mowa bezdźwięczna, nosowanie); zasad prowadzenia ćwiczeń logopedycznych w tym: ćwiczeń artykulatorów, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń artykulacyjnych; zasad programowania terapii.

Student pozna zasady prowadzenia: diagnozy logopedycznej, wywiadu logopedycznego, budowania programu terapeutycznego.

Ponadto: zna podstawy z zakresu neuroanatomii; ma opanowaną terminologię z zakresu neurologopedii; definiuje pojęcie mowy i języka; definiuje i klasyfikuje poszczególne typy afazji; definiuje i charakteryzuje typy dyzartrii.

Efekty uczenia się - umiejętności:

EUS_U1; EUS_U2; EUS_U3; K_U14; K_U15

Student:

- posiada umiejętność dokumentowania zajęć; opracowywania programów terapeutycznych, korzystania z narzędzi diagnostycznych (w tym narzędzi do badania słuchu fonemowego, lateralizacji).

- posiada umiejętność stosowania procedur diagnostycznych z wykorzystaniem właściwych narzędzi do prowadzenia badań.

- wykonuje pomoce do prowadzenia zajęć korekcyjnych- kompensacyjnych i wyrównawczych.

- posiada umiejętność budowanie programu terapii w zakresie pracy z uczniem z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią, ADHD.

- stosuje poznane techniki uczenia się, zapamiętywania.

Ponadto student nabędzie umiejętność:

- różnicowania wad wymowy i błędów wymowy.

- diagnozowania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz określenia etapów rozwoju mowy dziecka.

Student nabędzie także umiejętność:

- opracowywania programowania terapii.

- przygotowywania programów terapeutycznych.

- opracowywania zestawów ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych, artykulacyjnych. Zestawy ćwiczeń artykulatorów połączone zostaną z budowaniem bajki logopedycznej, z wykorzystaniem sylwet, pacynek czy teatru z łyżki. Do ćwiczeń oddechowych student nabędzie umiejętności przygotowywania "Oddechowej walizki logopedycznej".

Student:

- wyjaśnia neurobiologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i języka

- opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji afazji

- opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji dyzartrii

- wdraża ćwiczenia emisji głosu do rehabilitacji zaburzeń głosu

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03; K_K06; K_K08; K_K10; K_K12

Student posiada umiejętność nawiązywania kontaktów z rodzicami, dziećmi, nauczycielami, wychowawcami. Potrafi prowadzić wywiad z rodzicem, gromadzić niezbędne informacje z zachowaniem zasady poufności i empatii. Student umiejętnie prowadzi wywiad logopedyczny, obserwuje i ocenia nieprawidłowości w rozwoju dziecka i wskazuje rodzicowi możliwości wyboru specjalisty. Ma świadomość prowadzenia zindywidualizowanych działań diagnostycznych i terapeutycznych.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- panelowa
- projektu
- referatu
- stolików eksperckich
- studium przypadku

Skrócony opis:

Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej.

Praktyki logopedyczne mają na celu:

1. Prezentację studentowi różnorodności zaburzeń komunikacji

i nieprawidłowej mowy u dzieci, młodzieży i osób dorosłych;

2. Organizację -dla studenta- sytuacji diagnozy i pracy terapeutycznej

z wybranymi przypadkami;

3. umożliwienie samodzielnej pracy studenta z wybranym przypadkiem.

Pełny opis:

1. Student uczy się pracy logopedy w praktyce (osobisty kontakt studenta z wybranym przypadkiem i aktywny udział studenta

w procesie terapeutycznym).

2. Student analizuje, podejmuje dyskusję na temat metod pracy logopedy i form pomocy osobom z trudnościami.

3. Student opracowuje programy terapii dla danego zaburzenia mowy oraz samodzielnie przygotowuje pomoce logopedyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. Prowadzący sprawdza zdobytą wiedzę i umiejętności.

Praktyki zawodowe:

Praktyki odbywają się zarówno w gabinecie logopedycznym UMK jak i w: przedszkolach, szkołach podstawowych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 40 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anita Giersz, Joanna Kulwicka-Kamińska, Zbigniew Rytlewski
Prowadzący grup: Anita Giersz, Zbigniew Rytlewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)