Praktyki (sem. IV)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PO-2L-PRAKT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki (sem. IV) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów z trzech semestrów przewidzianych programem studiów oraz praktyk w II i III semestrze m.in. z zakresu: metodyki i warsztatu logopedy; diagnozy, profilaktyki i terapii logopedycznej; surdologopedii; neurologopedii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Czas pracy studenta przeliczany jest na 3 punkty ECTS, obejmujące aktywny i przygotowany udział w praktykach logopedycznych (30 godzin praktyk i 50 godzin pracy własnej). |
Efekty uczenia się - wiedza: | EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03; K_W01; KW_12; K_W15; K_W20; K_W23 Student: - zna podstawy prawne na podstawie których organizowane są zajęcia korekcyjne i wyrównawcze, procedury postępowania terapeutycznego, zasady prowadzenia wywiadu, diagnozy i terapii. - zna narzędzia diagnostyczne do diagnozy: dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, ADHD. - posiada wiedzę z zakresu współpracy m.in. z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, nauczycielami, sposób prowadzenia dokumentacji. - zna podstawowe procedury postępowania terapeutycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne. - zna techniki relaksacji, uczenia się, zapamiętywania. Student nabywa także wiedzę z zakresu: różnicowania wad i błędów wymowy; rozpoznawania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia (opóźniony rozwój mowy; sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm, lambdacyzm, mowa bezdźwięczna, nosowanie); zasad prowadzenia ćwiczeń logopedycznych w tym: ćwiczeń artykulatorów, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń artykulacyjnych; zasad programowania terapii. Student pozna zasady prowadzenia: diagnozy logopedycznej, wywiadu logopedycznego, budowania programu terapeutycznego. Ponadto: zna podstawy z zakresu neuroanatomii; ma opanowaną terminologię z zakresu neurologopedii; definiuje pojęcie mowy i języka; definiuje i klasyfikuje poszczególne typy afazji; definiuje i charakteryzuje typy dyzartrii. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EUS_U1; EUS_U2; EUS_U3; K_U14; K_U15 Student: - posiada umiejętność dokumentowania zajęć; opracowywania programów terapeutycznych, korzystania z narzędzi diagnostycznych (w tym narzędzi do badania słuchu fonemowego, lateralizacji). - posiada umiejętność stosowania procedur diagnostycznych z wykorzystaniem właściwych narzędzi do prowadzenia badań. - wykonuje pomoce do prowadzenia zajęć korekcyjnych- kompensacyjnych i wyrównawczych. - posiada umiejętność budowanie programu terapii w zakresie pracy z uczniem z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią, ADHD. - stosuje poznane techniki uczenia się, zapamiętywania. Ponadto student nabędzie umiejętność: - różnicowania wad wymowy i błędów wymowy. - diagnozowania wad wymowy występujących u dzieci w pierwszych latach życia, w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz określenia etapów rozwoju mowy dziecka. Student nabędzie także umiejętność: - opracowywania programowania terapii. - przygotowywania programów terapeutycznych. - opracowywania zestawów ćwiczeń artykulatorów, oddechowych, słuchowych, artykulacyjnych. Zestawy ćwiczeń artykulatorów połączone zostaną z budowaniem bajki logopedycznej, z wykorzystaniem sylwet, pacynek czy teatru z łyżki. Do ćwiczeń oddechowych student nabędzie umiejętności przygotowywania "Oddechowej walizki logopedycznej". Student: - wyjaśnia neurobiologiczne uwarunkowania rozwoju mowy i języka - opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji afazji - opisuje metody diagnozowania i rehabilitacji dyzartrii - wdraża ćwiczenia emisji głosu do rehabilitacji zaburzeń głosu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03; K_K06; K_K08; K_K10; K_K12 Student posiada umiejętność nawiązywania kontaktów z rodzicami, dziećmi, nauczycielami, wychowawcami. Potrafi prowadzić wywiad z rodzicem, gromadzić niezbędne informacje z zachowaniem zasady poufności i empatii. Student umiejętnie prowadzi wywiad logopedyczny, obserwuje i ocenia nieprawidłowości w rozwoju dziecka i wskazuje rodzicowi możliwości wyboru specjalisty. Ma świadomość prowadzenia zindywidualizowanych działań diagnostycznych i terapeutycznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej. Praktyki logopedyczne mają na celu: 1. Prezentację studentowi różnorodności zaburzeń komunikacji i nieprawidłowej mowy u dzieci, młodzieży i osób dorosłych; 2. Organizację -dla studenta- sytuacji diagnozy i pracy terapeutycznej z wybranymi przypadkami; 3. umożliwienie samodzielnej pracy studenta z wybranym przypadkiem. |
Pełny opis: |
1. Student uczy się pracy logopedy w praktyce (osobisty kontakt studenta z wybranym przypadkiem i aktywny udział studenta w procesie terapeutycznym). 2. Student analizuje, podejmuje dyskusję na temat metod pracy logopedy i form pomocy osobom z trudnościami. 3. Student opracowuje programy terapii dla danego zaburzenia mowy oraz samodzielnie przygotowuje pomoce logopedyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. Prowadzący sprawdza zdobytą wiedzę i umiejętności. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki odbywają się zarówno w gabinecie logopedycznym UMK jak i w: przedszkolach, szkołach podstawowych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 40 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anita Giersz, Joanna Kulwicka-Kamińska, Zbigniew Rytlewski | |
Prowadzący grup: | Anita Giersz, Zbigniew Rytlewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.