Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychiatria i neurologia dziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-PO-2Z-PSYCHNEU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychiatria i neurologia dziecięca
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z: psychologii rozwojowej i klinicznej dziecka, podstaw komunikacji językowej, rozwoju sprawności językowej dziecka, neurologopedii i neuropsychologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student otrzymuje 2 punkty ECTS. Obejmują one aktywny udział w konwersatorium:

- poznawanie anatomii i fizjologii układu nerwowego (0,25 ECTS);

- ocena neurorozwojowa dziecka, badania dodatkowe w neurologii dziecięcej (0,25 ECTS);

- choroby uwarunkowane genetycznie, uszkodzenia układu nerwowego podczas ciąży czy porodu, choroby metaboliczne układu rozwojowego (0,25 ECTS);

- mózgowe porażenie dziecięce - diagnoza, postępowanie; zaburzenia napadowe wieku dziecięcego - padaczkowe, niepadaczkowe oraz wybrane zagadnienia z psychiatrii: autyzm, FAS, ADHD, zaburzenia zachowania (0,25 ECTS) oraz przygotowanie do egzaminu i zapoznawanie się z literaturą przedmiotu (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03; K_W12; K_W23

Student zna:

1. anatomię i fizjologię układu nerwowego

2. badania dodatkowe w neurologii dziecięcej

3. rodzaje i charakterystykę chorób uwarunkowanych genetycznie

4. choroby metaboliczne układu rozwojowego

5. wybrane zagadnienia z psychiatrii: autyzm, FAS, ADHD, zaburzenia zachowania.

Efekty uczenia się - umiejętności:

EUS_U01; EUS_U02; EUS_U03; K_U17; K_U18

Student potrafi:

1. przeprowadzić wstępną ocenę neurorozwojową dziecka, badania dodatkowe w neurologii dziecięcej

2.prowadzić i diagnozować mózgowe porażenie dziecięce oraz zaburzenia napadowe wieku dziecięcego - padaczkowe, niepadaczkowe.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EUS_K01; EUS_K02; K_K06; K_K08; K_K12

Student:

1. jest świadomy problemów psychologicznych, medycznych, społecznych związanych z deficytami neuropsychologicznymi

2. dostrzega problemy etyczne wynikające z procesu diagnostycznego i terapeutycznego u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi

3. zachowuje postawę tolerancji.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć są schorzenia obwodowego układu nerwowego i ośrodkowego układu nerwowego człowieka w okresie rozwojowym (do 18 lat). Neurologia i psychiatria są dziedzinami pokrewnymi, a niektóre choroby leżą w obszarze zainteresowań zarówno neurologii, jak i psychiatrii. Neurologia zajmuje się głównie schorzeniami, których podłożem jest proces uszkadzający układ nerwowy, a psychiatria z kolei zajmuje się głównie chorobami, których podłożem jest biochemiczne zaburzenie funkcjonowania mózgu jako całości.

Pełny opis:

1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego.

2. Ocena neurorozwojowa dziecka, badania dodatkowe w neurologii dziecięcej.

3. Choroby uwarunkowane genetycznie.

Uszkodzenie układu nerwowego związane z patologią ciąży i porodu, wady rozwojowe układu nerwowego.

4. Choroby metaboliczne układu rozwojowego.

5. Mózgowe porażenie dziecięce - diagnoza, postępowanie.

6. Zaburzenia napadowe wieku dziecięcego - padaczkowe, niepadaczkowe.

7. Wybrane zagadnienia z psychiatrii: autyzm, FAS, ADHD, zaburzenia zachowania.

Literatura:

M. Borkowska, Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym , wyd. zaułek 2001.

Z. Łosiowski, Dziecko niesprawne ruchowo, WSiP.

W. Jakimowicz, Neurologia kliniczna w zarysie, PZWL.

J. Czochańska, Neurologia dziecięca, PZWL.

T. Wolańczyk, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, PZWL.

A. Popielarska, Psychiatria dziecięca, PZWL.

R. Michałowicz, Padaczka i inne stany napadowe u dzieci.

S. Baron-Cohen, P. Bolton, Autyzm - fakty.

S. Gołąb, Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego.

J. H. Scully, Psychiatria.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, frekwencja).

Egzamin pisemny: W1, W2, W3, W4, W5 oraz U1, U2.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Ackermann-Szulgit, Joanna Kulwicka-Kamińska
Prowadzący grup: Dorota Ackermann-Szulgit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć są schorzenia obwodowego układu nerwowego i ośrodkowego układu nerwowego człowieka w okresie rozwojowym (do 18 lat). Neurologia i psychiatria są dziedzinami pokrewnymi, a niektóre choroby leżą w obszarze zainteresowań zarówno neurologii, jak i psychiatrii. Neurologia zajmuje się głównie schorzeniami, których podłożem jest proces uszkadzający układ nerwowy, a psychiatria z kolei zajmuje się głównie chorobami, których podłożem jest biochemiczne zaburzenie funkcjonowania mózgu jako całości.

Pełny opis:

1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego.

2. Ocena neurorozwojowa dziecka, badania dodatkowe w neurologii dziecięcej.

3. Choroby uwarunkowane genetycznie.

Uszkodzenie układu nerwowego związane z patologią ciąży i porodu, wady rozwojowe układu nerwowego.

4. Choroby metaboliczne układu rozwojowego.

5. Mózgowe porażenie dziecięce - diagnoza, postępowanie.

6. Zaburzenia napadowe wieku dziecięcego - padaczkowe, niepadaczkowe.

7. Wybrane zagadnienia z psychiatrii: autyzm, FAS, ADHD, zaburzenia zachowania.

Literatura:

M. Borkowska, Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym , wyd. zaułek 2001.

Z. Łosiowski, Dziecko niesprawne ruchowo, WSiP.

W. Jakimowicz, Neurologia kliniczna w zarysie, PZWL.

J. Czochańska, Neurologia dziecięca, PZWL.

T. Wolańczyk, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, PZWL.

A. Popielarska, Psychiatria dziecięca, PZWL.

R. Michałowicz, Padaczka i inne stany napadowe u dzieci.

S. Baron-Cohen, P. Bolton, Autyzm - fakty.

S. Gołąb, Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego.

J. H. Scully, Psychiatria.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)