Nowoczesne technologie w dydaktyce nauk filologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SDJ-NTwDNF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne technologie w dydaktyce nauk filologicznych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=323 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość obsługi komputera oraz zaliczenie zajęć "Technologie informatyczne" |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot pomocniczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student za zaliczenie przedmiotu uzyskuje 7 punktów ECTS w następującym układzie: (1) Godziny realizowane w sali laboratoryjnej przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - 30 godzin, za które student uzyskuje 3 punkty ECTS; (2) Godziny realizowane poza pracownią (bez udziału nauczyciela akademickiego) w trakcie wykonywania zadań - 10 godzin (1 ECTS); (3) Godziny konieczne do przygotowania się do zaliczenia praktycznego - 10 godzin (1 ECTS); (4) Godziny konieczne do przygotowania projektu zaliczeniowego - 15 godzin (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: charakteryzuje najczęściej stosowane elementy składowe kształcenia z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych; W2: wyjaśnia podstawy metodyczne stosowania nowoczesnych metod edukacyjnych - K_W03. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: rozpoznaje sprzętowe elementy elektronicznego systemu kształcenia oraz potrafi z nich korzystać - K_U03; U2: przygotowuje testy diagnostyczne z wykorzystaniem dostępnej platformy nauczania zdalnego; U3: prowadzi wybrane zajęcia w asynchronicznym i synchronicznym systemie nauczania zdalnego - K_U03; U4: potrafi przeprowadzić proces cyfryzacji dokumentów analogowych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: kieruje grupą zajęciową z wykorzystaniem systemu zdalnego; K2: ma świadomość konieczności ochrony własności intelektualnej w zakresie oprogramowania komputerowego - K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają zasadniczo charakter praktyczny, stąd nacisk jest położony za metody o takim charakterze. Realizowane jest to przez pracę własną - prowadzoną przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego - na podstawie zestawu ćwiczeń oraz pracę zespołową nad przykładowymi projektami. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot służący zapoznaniu studentów z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w edukacji. Zajęcia z założenia mają charakter praktyczny i służą wyrobieniu umiejętności obsługi zarówno sprzętu multimedialnego, jak i oprogramowania dydaktycznego. W ramach przedmiotu studenci poznają m.in. technologię tworzenia publikacji elektronicznych; procedur dygitalizacji i rozpoznawania tekstu czy zasady współpracy rozproszonej. Poruszane są również podstawowe problemy edukacji zdalnej oraz mobilnej. |
Pełny opis: |
Proponowane zajęcia zmierzają do wyrobienia umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami nauce i nauczaniu. Ich program został podzielony na kilka bloków problemowych. Przede wszystkim omawia się sprzętowy aspekt nowoczesnego kształcenia. W tym zakresie studenci nabywają umiejętność obsługi rzutników multimedialnych czy tablic interaktywnych. Drugi blok zagadnień wiąże się z problemami oprogramowania wykorzystywanego w edukacji. Pokazuje się tu m.in. sposoby digitalizacji publikacji czy wykorzystywania zbiorów cyfrowych. Omawia się również oprogramowanie przydatne w dydaktyce akademickiej. Kolejny blok zagadnień wiąże się z pracą zdalną. W tym wypadku opisowi podlegają współczesne platformy edukacyjne, w ramach których istnieje również możliwość testowania oraz ankietowania uczestników zajęć. Ostatni blok problemowy zmierza do wyrobienia umiejętności organizowania procesu dydaktycznego w sposób zdalny. Porusza się wobec tego kwestie prezentacji materiałów, przygotowania audiowizualnych przekazów oraz prowadzenia zajęć w zdalnym systemie synchronicznym. W sposób szczególny poruszane są następujące problemy: (1) cyfrowe materiały dydaktyczne (książki elektroniczne, słowniki, prezentacje w technologii flash itp.); (2) sprzętowy obraz nowoczesnego kształcenia (komputery, rzutniki multimedialne, tablice interaktywne itp.); (3) mobilność współczesnej edukacji (smartfony, tablety, netbooki); (4) nauczanie rozproszone (współpraca online, współużytkowanie dokumentów); (5) nauczanie asynchroniczne (platformy e-learningowe, wyszukiwanie i wymiana informacji); (6) nauczanie synchroniczne (wideokonferencje, chaty); (7) monitoring dydaktyczny (systemy testowania i ankietowania). |
Literatura: |
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006. Duch W., Fascynujący świat komputerów, Poznań 1997. Duch W., Fascynujący świat programów komputerowych, Poznań 1997. Edukacja informacyjna: nowoczesne technologie informacyjne w procesie kształcenia i wychowania, pod red. K. Wenty, E. Perzyckiej, Szczecin 2004. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2004. Internet i techniki multimedialne w edukacji, Warszawa 2004. Jędryczkowski J., Osmańska-Furmanek W., Podstawy multimedialnych technologii informacyjnych, Zielona Góra 1999. Mikulski K., Nowoczesne technologie edukacji – kilka zagadnień, Bydgoszcz 2011. Monet D., Multimedia, Katowice 1999. Nauka, technika, edukacja a nowoczesne technologie informatyczne, pod red. A. Jastriebowa i M. Raczyńskiej, Radom 2011. Nowoczesne technologie w dydaktyce, pod red. Grzegorza Słonia, Kielce 2011. Siemieniecki B., Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Toruń 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Proponowane zajęcia podlegają ocenie ciągłej, a dodatkowo odbędzie się sprawdzian teoretyczno-praktyczny, w trakcie którego określa się poziom opanowania zasad wykorzystywania nowoczesnych metod dydaktycznych oraz umiejętność organizacji procesu kształcenia za pośrednictwem nowoczesnych technologii nauczania. W sposób szczególny ocenie będą podlegać: (1) Sprawdzian teoretyczno-praktyczny - W1, W2, U1, U4; (2) Projekt wykonywany zdalnie - U2, U3, K2; (3) Aktywny udział w zajeciach - K1. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.