Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-s2SN2-PRAKT-P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Uczestniczenie w pozostałych komponentach bloku pedagogicznego specjalizacji nauczycielskiej i ukończenie przynajmniej 1 semestru zajęć z dydaktyki przedmiotowej. W wypadku studentów, którzy nie mają tytułu licencjata filologii polskiej, wymagane jest ukończenie cyklu zajęć ogólnopolonistycznych.

Całkowity nakład pracy studenta:

140 godzin, w rozbiciu na 42 godziny obserwacji, 42 godziny prowadzenia lekcji i 56 godzin zadań dodatkowych.

Efekty uczenia się - wiedza:

MP_2


1. Zna metody projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego.

2. Ma wiedzę na temat metod nauczania języka polskiego na II, III i IV etapie nauczania języka polskiego.


Efekty uczenia się - umiejętności:

MP_2


1.Potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

2. Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym).

3. Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów.





Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

MP_2


1. Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w pracy z uczniami.


2. Jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.

Metody dydaktyczne:

Praktyka przebiega pod kierunkiem doświadczonych nauczycieli przedmiotu w szkołach. Metody pracy nauczycieli opiekujących się studentem powinny obejmować: rozmowę dotyczącą lekcji prowadzonych przez nauczyciela i studenta, wspólną analizę prac uczniowskich i dokumentów.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- studium przypadku
- SWOT

Skrócony opis:

Praktyka pedagogiczna ciągła jest elementem niezbędnym do zaliczenia bloku pedagogicznego.

Czas trwania praktyki wynosi 140 godz., z czego co najmniej 30% (45 godz.) student prowadzi samodzielnie i co najmniej 30% (45 godz.) hospituje. Pozostały czas, 56 godzin, przeznaczony jest na zadania dodatkowe. Wymagane jest odbycie praktyk w co najmniej 2 typach szkół (np. gimnazjum i liceum); jednak pobyt w jednym typie szkoły powinien obejmować min 30 godzin. Trzeba pamiętać, żeby SUMA godzin spędzonych w poszczególnych typach szkół dała powyższe liczby (45+45+50=140)

Pełny opis:

Praktykę ciągłą student może rozpocząć dopiero po zaliczeniu jednego semestru zajęć z metodyki. Wyjątkiem są studenci odbywający praktykę za granicą. Student wskazuje szkołę lub szkoły, w których zamierza odbyć praktykę. Wybór szkoły musi być zaakceptowany przez kierunkowego opiekuna praktyki. Zgodę na przyjęcie studenta na praktykę ciągłą wyraża dyrektor szkoły, potwierdzając swą decyzję na specjalnym druku, przygotowanym przez pracownika dziekanatu Wydziału Filologicznego UMK.

W czasie praktyki student zdobywa kompetencje dydaktyczne przez:

1) zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki oświatowej, realizowanych w niej zadaniach dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

2) obserwowanie:

a) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,

b) toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,

c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),

d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,

e) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,

f) sposobu oceniania uczniów,

g) sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,

h) dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,

i) funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

j) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,

k) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli,wyposażenie, dekoracje);

3) współdziałanie z opiekunem praktyk w:

a) planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć),

b) organizowaniu pracy w grupach,

c) przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,

d) wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,

e) kontrolowaniu i ocenianiu uczniów,

f) podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

g) organizowaniu przestrzeni klasy,

h) podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

4) pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:

a) planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,

b) dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,

c) organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) na podstawie oryginalnych scenariuszy,

d) wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,

e) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,

f) animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,

g) organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,

h) dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

i) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,

j) podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),

k) podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,

l) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;

5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:

a) prowadzenie dokumentacji praktyki,

b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,

c) ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

d) ocenę przebiegu prowadzonych lekcji (zajęć) oraz realizacji zamierzonych celów,

e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i

prowadzonych lekcji (zajęć),

f) omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).

Literatura:

Dokumenty regulujące sposób i zakres odbywania praktyki:

1) ZARZĄDZENIE Nr 64 Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 11 maja 2012 roku w sprawie wprowadzenia w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika jednolitego modelu kształcenia nauczycieli na studiach wyższych.

2) Regulamin przedmiotowo-metodycznej ciągłej praktyki w zakresie nauczania języka angielskiego, francuskiego, łacińskiego, niemieckiego, polskiego i rosyjskiego na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

4) Podstawa programowa z komentarzami. T. 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum.

Metody i kryteria oceniania:

ZALICZENIE PRAKTYK MOŻE NASTĄPIĆ DOPIERO PO DOSTARCZENIU PRZEZ STUDENTA DO DZIEKANATU RACHUNKÓW PODPISANYCH PRZEZ NAUCZYCIELI.

W zależności od czasu trwania praktyki ciągłej student ma obowiązek wykazania się udokumentowaną w dzienniku praktyk określoną liczbą lekcji hospitowanych i prowadzonych samodzielnie, a także uczestniczenia w zajęciach dodatkowych (np. w radzie pedagogicznej, zebraniu z rodzicami, posiedzeniu pedagogów nauczających dany przedmiot).

Dokumentację praktyki student przedkłada opiekunowi kierunkowemu w terminie do końca kwietnia.

Dokumentacja praktyki obejmuje:

- poprawnie wypełniony dziennik praktyki wraz z opinią o jej przebiegu, sporządzoną przez szkolnych opiekunów,

- konspekty przeprowadzonych lekcji w liczbie ustalonej przez kierunkowego opiekuna praktyki,

- inne dokumenty ustalone przez kierunkowego opiekuna praktyki.

Metodą oceny będzie osobista prezentacja i omówienie dokumentacji. Kryterium to kompletność prezentowanych materiałów i przedstawienie poświadczenia na wymaganą liczbę godzin.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 140 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kruszyńska, Maciej Wróblewski
Prowadzący grup: Elżbieta Kruszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)