Warsztat pracy filologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2501-s1KLS1Z-WPF |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pracy filologa |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny kontaktowe (wynikające z planu studiów: 30 h = 1 ECTS i konsultacje: 30 h = 1 ECTS) - praca własna studenta (w tym przygotowanie do zajęć oraz sprawdzianów: 30 h = 1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W06 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii klasycznej i studiów śródziemnomorskich oraz ich powiązaniach z pokrewnymi naukami humanistycznymi w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, u z n a w a n i a z n a c z e n i a w i e d z y w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Na zajęciach student poznaje elementy metodologii nauk humanistycznych, zagadnienia teorii literatury i kultury oraz filozofii nauki, kluczowe dla studiów filologicznych. Studenci zapoznają się też z instrumentarium potrzebnym do studiów filologicznych, w tym przede wszystkim cyfrowego. |
Pełny opis: |
Na zajęciach dyskutować będziemy następujące problemy: - Nauki o starożytności wśród nauk humanistycznych, uprawomocnienie nauk humanistycznych; - pozytywistyczne i strukturalistyczne literaturoznawstwo; - poststrukturalizm i hermeneutyka; - neopragmatyzm; - Interpretacja tekstu i jej problemy; - Metodologia pracy umysłowej z uwzględnieniem specyfiki pracy filologicznej; - rozumowania dedukcyjne, indukcyjne, abdukcyjne i kondukcyjne. - sztuka argumentacji; - błędy logiczne i stylistyczne; Dokonamy też przeglądu tradycyjnego instrumentarium filologicznego (słowniki, kompendia, prozopografie, bibliografie, czasopisma) i cyfrowego, przegląd (programów komputerowych i portali internetowych poświęconych filologii klasycznej i naukom o starożytności). |
Literatura: |
J. M. Coetzee, Co to jest dzieło klasyczne? – prelekcja, w: J. M. Coetzee, Dziwniejsze brzegi, Eseje literackie 1986-1999, tłum. A. Skucińska, Kraków: Znak 2008, s. 7-33 Z. Herbert, Dlaczego klasycy? K. Jaspers, Praca badawcza, kształcenie i nauczanie, Znak 288 (1978), s. 732-749. A. Szahaj, Nauki o kulturze jako nauki podstawowe R. Scruton, Przewodnik po filozofii dla inteligentnych, s. 161-173. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku: podręcznik, Kraków 2007, s. 197-229 i 279-302. S. Fish, Czy na tych ćwiczeniach jest tekst? w: tenże, Interpretacja, retoryka, polityka, Kraków 2002, s. 59-80. Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, Poznań 1993, s.76-85 i 117-126. KAMIŃSKI, STANISŁAW. “SYSTEMATYZACJA TYPOWYCH BŁĘDÓW LOGICZNYCH.” Roczniki Filozoficzne / Annales De Philosophie / Annals of Philosophy, vol. 10, no. 1, 1962, pp. 5–39. JSTOR, www.jstor.org/stable/43406604. Accessed 7 Sept. 2020. T. Hołówka, Rozumowania zbieżne albo kondukcyjne, w: Błędy, spory, argumenty, Szkice z logiki stosowanej, Warszawa 1998, s. 67-78. T. Hołówka, Kultura logiczna w ćwiczeniach, z. 1, Warszawa 2002. Szymanek, K. (2001). Sztuka argumentacji: słownik terminologiczny. Wydawn. Naukowe PWN. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru - ich liczba uzależniona jest od zaangażowania i przygotowania studentów do zajęć. Zadania na ocenę do przygotowania na zajęcia. Na koniec semestru zaliczenie ustne z zakresu przerobionego materiału, sprawdzające wszystkie efekty kształcenia. Oceny uzyskane w czasie semestru składać się będą na 50% oceny, a 50% stanowić będzie zaliczenie końcowe. Do zaliczenia semestru potrzeba: 51% - na ocenę dostateczną 61% - na ocenę dostateczną z plusem 71% - na ocenę dobrą 81% - na ocenę dobrą z plusem 91% - na ocenę bardzo dobrą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bibik, Rafał Toczko | |
Prowadzący grup: | Rafał Toczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W razie konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnie. Zajęcia będą odbywały się na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym bez zmiany zakresu materiału i efektów kształcenia. Zadania do wykonania i literatura będą znajdowały się na platformie Moodle, a zaliczenie ustne na koniec semestru odbędzie się również an w Microsoft Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bibik, Rafał Toczko | |
Prowadzący grup: | Rafał Toczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W razie konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnie. Zajęcia będą odbywały się na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym bez zmiany zakresu materiału i efektów kształcenia. Zadania do wykonania i literatura będą znajdowały się na platformie Moodle, a zaliczenie ustne na koniec semestru odbędzie się również an w Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.