Konwersatorium z historii literatury rzymskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2501-s2KL1Z-KHLRZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z historii literatury rzymskiej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe: zajęcia wynikające z programu studiów: 30 godz. - 1 ECTS i konsultacje: 15 godz.- 0,5 ECTS. 2. Praca własna studenta: czytanie lektur, przygotowywanie się do zajęć, przygotowywanie się do kolokwiów: 30 godz. - 1,5 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych aspektach literatury łacińskiej (K_W04) W 2 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych problemach tradycji krytycznoliterackiej w kształtowaniu historii literatury łacińskiej (K_W06) W 3 - ma szczegółową wiedzę o wybranych problemach głównych kierunków rozwoju i najważniejszych osiągnięć w obszarze literaturoznawstwa, w zakresie literatury rzymskiej (K_W07) W 4 - zna szczegółowo wybrane aspekty historii Rzymu (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1 - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych, w tym z zakresu literatury rzymskiej, oraz jej zastosowania w różnych sytuacjach profesjonalnych (K_U03) U 2 - analizując i interpretując utwory z zakresu literatury rzymskiej potrafi aplikować wiedzę z innych dyscyplin humanistycznych (K_U08) U 3- umie umiejscowić poznawane utwory z literatury rzymskiej w szczegółowym tle historyczno-kulturowym (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie literatury rzymskiej, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i rozwoju (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Na zajęciach zostaną wykorzystane przede wszystkim metody podające: pogadanka, wykład informacyjny i konwersatoryjny, ale również poszukujące: seminaryjna i referatu. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Konwersatorium z historii literatury rzymskiej obejmuje lekturę wybranych utworów rzymskich w przekładzie oraz analizę ich źródeł i struktury retorycznej i/lub poetyckiej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z klasycznymi formami analizy literatury rzymskiej w oparciu o klasyczne teorie literatury (retoryka, poetyka) i ukształtowanie umiejętności rozpoznawania struktury retorycznej prozatorskich lub poetyckich tekstów rzymskich; rozwinięcie kompetencji krytycznoliterackich studentów i umiejętności analizy utworów w szerszym kontekście historyczno-kulturowym; ukazanie fenomenu literatury Zachodu na przykładzie roli literatury rzymskiej jako pośrednika między greckimi a nowożytnymi formami literackimi. |
Literatura: |
- M. Cytowska, M. Szelest, L. Rychlewska - Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996; - K. Kumaniecki - Literatura rzymska. Okres cyceroński, Warszawa 1977; - M. Cytowska, M. Szelest - Literatura rzymska. Okres augustowski. Warszawa 1990; - M. Cytowska, M. Szelest - Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia zajęć jest aktywne uczestniczenie studenta w zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej lub referatu oraz sprawdzian ustny obejmujący zagadnienia i utwory stanowiące przedmiot analizy na zajęciach (W_04, W_06, W_07, W_13; U_03, U_08, U_09; K_01). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.