Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2502-s1LPC1L-PBS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy badań społecznych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 12 - lingwistyka praktyczna i copywriting s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1,5 ECTS za udział w zajęciach i konsultacje z prowadzącą

1,5 ECTS za pracę własną (czytanie lektur, wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych, opracowanie projektu badawczego/przygotowanie się do kolokwium)

Efekty uczenia się - wiedza:

Po ukończeniu zajęć student/ka :

1. posiada wiedzę z zakresu badań socjologicznych i psychologicznych

2. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie konstruowania kwestionariuszy badawczych

3. zna metody, techniki i narzędzia stosowane przy badaniach społecznych

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończeniu zajęć student/ka :

1. potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu nauk społecznych do projektowania problemu badawczego, formułowania odpowiedniej metody badawczej i stosowania różnych narzędzi badawczych, potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie, ma umiejętność samokształcenia

2. potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem pojęć z zakresu badań społecznych

3. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi badawczych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań z zakresu badań społecznych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończeniu zajęć student/ka :

1. rozumie potrzebę ciągłego dokształcania powodowanego pojawianiem się nowych osiągnięć, nowych technologii, narzędzi etc.

2. rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki

3. potrafi przekazać informację o działaniach z zakresu badań społecznych w sposób powszechnie zrozumiały

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu

Skrócony opis:

Zajęcia służą zapoznaniu słuchaczy z ogólną wiedzą na temat etapów procesu badawczego oraz z wybranymi metodami i narzędziami badań społecznych. Połączenie podstaw teoretycznych z elementami warsztatowymi ma na celu przygotowanie do samodzielnej realizacji projektów badawczych.

Pełny opis:

Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia dotyczące realizacji badań społecznych, przede wszystkim: charakterystyka poszczególnych etapów procesu badawczego, dobór i zastosowanie określonych metod i technik badań empirycznych, dobór próby, gromadzenie, kodowanie, analiza i interpretacja danych, zasady przygotowania raportu z badań, problematyka etyczna w badaniach społecznych. Zdobyte umiejętności i wiedza wykorzystane zostaną w praktyce badawczej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

P. L. Berger, Zaproszenie do socjologii, przeł. J. Stawiński, Warszawa 2002 (lub inne wyd.).

G. Babiński, Etapy procesu badawczego, [w:] Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, oprac. M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997, t. 1.

Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, t. 2, Warszawa 2012 (rozdz. 2: Obserwacja, rozdz. 4: Podejście biograficzne, rozdz. 6: Badania fokusowe, rozdz. 7: Analiza dokumentów zastanych).

Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, pod red. K. Lutyńskiej i A. P. Wejland, Wrocław 1983.

L. A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, wyd. IV zmienione, Katowice 2003.

R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985.

K. Lutyńska, Surveye w Polsce. Spojrzenie socjologiczno-antropologiczne (Wybrane zagadnienia), Warszawa 1993 (fragm. „Wpływ” i „efekt” ankieterski. Ich źródła).

Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, red. naukowa M. Makowska, Warszawa 2013 (rozdziały: 1, 2, 6).

G. Babiński, Budowa instrukcji kodowej. Podstawowe systemy kodowe i sposoby kodowania informacji, [w:] Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, oprac. M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997, t. 2.

S. Juszczyk, Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2013.

Kodeks Etyki Socjologa uchwalony przez WZD PTS (2012).

Literatura uzupełniająca:

Babbie E., Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz i in., Warszawa 2013.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, przekł. T. Hornowska, Poznań 2001.

R. V. Kozinets, Netnografia. Badania etnograficzne online, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, Warszawa 2012.

S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Warszawa 2010.

Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek i M. Ziółkowski, Warszawa 1990.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.

Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Warszawa 1962.

Zamiara K., Etyczne aspekty badań społecznych. Poznań 2005 .

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę, kryteria:

- udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, 3 i 4 wymagają ustnego zaliczenia podczas konsultacji, 5 - wykonanie dodatkowego zadania, powyżej - brak zaliczenia)

- przygotowanie się do zajęć, aktywność

- wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych

- kolokwium/opracowanie projektu badań społecznych (w zależności od cyklu; szczegóły ustalone zostaną na zajęciach organizacyjnych)

W przypadku konieczności przejścia na tryb nauki zdalnej do realizacji zajęć i weryfikacji efektów kształcenia wykorzystane zostaną platformy MS Teams i Moodle (w trybie synchronicznym i asynchronicznym).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosława Radowska-Lisak
Prowadzący grup: Mirosława Radowska-Lisak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosława Radowska-Lisak
Prowadzący grup: Mirosława Radowska-Lisak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosława Radowska-Lisak
Prowadzący grup: Mirosława Radowska-Lisak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Babbie E., Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz i in., Warszawa 2013 (fragmenty wskazane przez prowadzącą).

P. L. Berger, Zaproszenie do socjologii, przeł. J. Stawiński, rozdziały 1 (Socjologia jako rozrywka indywidualna) i 2 (Socjologia jako forma świadomości), Warszawa 2002 (lub inne wyd.).

G. Babiński, Etapy procesu badawczego, [w:] Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, oprac. M. Malikowski, M. Niezgoda, Tyczyn 1997, t. 1.

Badania jakościowe. Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, t. 2, Warszawa 2012 (rozdz. 2: Obserwacja, rozdz. 4: Podejście biograficzne, rozdz. 6: Badania fokusowe).

L. A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, wyd. IV zmienione, Katowice 2003.

Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, red. naukowa M. Makowska, Warszawa 2013 (fragmenty wskazane przez prowadzącą).

Prowadząca może na bieżąco wskazywać lektury spoza powyższej listy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)